طراحی و دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون واژه ای است فرانسوی که معادل فارسی آن بر اساس تعریف لغتنامه دهخدا عبارتست از : فّن و تخصص و رشته آموزشی آذین ، آذین بندی ، آراستن. آراستن خان و مان و کالا و جز آن.

براساس معنی مندرج در دانشنامه ویکی پدیا ، دکوراسیون داخلی عبارت است از: هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها ، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه .
دکوراسیون داخلی مانند هنرهای دیگر ، دارای سبک و سیاق و اصولی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای هر دوره ، دستخوش تغییر می‌شوند.

معماری داخلی در واقع همان خلق فضاست ، فضایی که در عین زیبایی و اثرگذار بودن کارایی لازم را نیز داشته باشد. طراح با ترکیب اصول و ارکان تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی ، فضایی را ایجاد می‌کند که معرف هویت، نیاز، درک و خواسته‌های طرف مقابلش است.

دکوراسیون داخلی حلقه اتصال بین دو علم معماری و طراحی داخلی است. این رشته از یک طرف مانند علم معماری با ساختمان و اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تمرکز می کند .

دکوراسیون داخلی

 

علم معماری با مسائلی با مقیاس کلان شهری در ارتباط است ، اما رشته معماری داخلی در مقیاس های انسانی و در رابطه با فضاهای عمومی و شخصی است و نتیجه آن ارتباط انسان با جهان اطراف خود است .

معمار داخلی علاوه بربرخورداری از علم کافی در زمینه معماری به تحلیل و بررسی حس دریافتی از فضاهای معمارانه می‌پردازد به نحوی که حس تعلق و یکپارچگی را در فضا ایجاد می نماید و به بیان دیگر به معماری فضا از دیدگاه ساکنان یا استفاده کنندگان از آن می‌پردازد .

دکوراسیون اتاق خواب

 

اتاق خواب مکانی است برای استراحت و کسب آرامش و انرژی دوباره برای روز کاری بعد . انتخاب وسایل اتاق خواب و نوع چینش آنها کمک زیادی به کسب این آرامش و استراحت واقعی می‌کند.در این مطلب سعی داریم مهم‌ترین نکات مربوط به دکوراسیون این بخش با اهمیت از خانه را ارائه نماییم .

 

یکی از اصول اولیه دکوراسیون اتاق‌ خواب این است که ، جای تخت باید طوری انتخاب شود که پنجره نورگیر در سمت راست آن قرار گیرد .


گذاشتن تعدادی کوسن‌ بر روی تختی که لبه بالایی بلندی دارد ، بر زیبایی تخت می‌افزاید . در سبک‌های کلاسیک ، ترجیحا بهتر است که کوسن‌ها از همان جنس و بافت روتختی باشند .

بافت‌ روتختی و والان‌های پرده بهتر است از یک نوع ، یک طرح و یک طیف رنگی انتخاب شود و حتی نوارهای تزیینی قسمت بالایی دیوارها نیز از همان طیف رنگی باشد.

هماهنگی میان بافت‌ها ، موجب ایجاد سبک کلاسیک در محیط اتاق می‌شود . البته اگر در این بین ، گاهی اوقات یکی از بافت‌ها و رنگ‌ها ، متضاد و یا مکمل دیگر بافت‌ها ‌باشد ، موجب ایجاد تنوع در اتاق شده و آن را از یکنواختی در‌ می‌آورد. به عنوان مثال ، اگر رنگ زمینه اتاق ، کرم شکلاتی و گلبهی باشد . استفاده از دکور چوبی تیره متمایل به زرشکی، مکمل رنگ فضای زمینه است . استفاده از روتختی براق ، نوعی حس تجملاتی را در ببیننده ایجاد می‌کند و قرار گرفتن آن در کنار دکور چوبی تیره ، باعث می‌شود زیبایی این نوع چیدمان نمودی چند برابر بیابد. اگر رنگ و طرح بافت‌های پارچه‌ای نیز مابین رنگ زمینه اتاق و دکور چوبی آن باشد ، سبب برقراری تعادل در محیط اتاق می شود.

هر چه پهنای قاب تابلوها بیشتر باشد ، آن قاب با دکور اتاق هماهنگ‌تر شده‌ و هر چه پهنای قاب کمتر باشد ، نقاشی یا سایر آثار داخل آن جلوه بیشتری خواهند داشت.

استفاده از تک‌مبل در یک قسمت از اتاق ، کمک می کند تا فضایی صمیمی و دلچسب در آن بخش فراهم آید . برای تفکیک این فضا ، می توان در کنار تک‌مبل از نور موضعی (آباژور) استفاده کرد . در این حالت بهتر است نور آباژور به سمت پایین باشد . به این ترتیب فضایی مناسب برای مطالعه واستراحت در شب پدید می‌آید . هر چه تعداد این نورهای موضعی در داخل اتاق بیشتر باشد ، فضاهای داخلی بیشتر تفکیک می شود و به نظر می‌رسد که رعایت این نکته برای اتاق خواب ، مناسب است.

استفاده از آباژورهای کوتاه بر روی پاتختی‌ها ، ضمن ایجاد امکان مطالعه قبل ازخواب ، فضایی رومانتیک نیز در اتاق‌ به وجود می آورد .
استفاده از گلدان و فلاورباکس و قاب‌عکس‌های شخصی و تابلوهای خط یا نقاشی مورد علاقه‌ ، در اتاق خواب ، باعث افزایش نشاط و روحیه می شود .

اگر دکور اتاق چوبی است ، بهتر است قاب عکس و تابلو نیز مطابق با آن ، چوبی انتخاب شود . این امر باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین اجزای داخلی اتاق می شود . در مورد اتاق‌هایی که دکور فلزی و فرفورژه دارند ، استفاده از قاب‌های فلزی متعدد توصیه می‌شود .
معمولا برای زیباتر شدن جایگاه تخت‌های دو نفره در اتاق خواب بهتر است از تابلوهای نقاشی بر روی دیوار بالایی تخت استفاده شود.
اگر دیوار بالایی تخت را با یک تابلو و یا تنها یک قاب عکس تزیین می کنید ، ترجیحا آن تابلو را پهن و به اندازه عرض بالای تخت انتخاب کنید. ولی اگر می‌خواهید از تعداد تابلوهای بیشتری برای تزیین دیوار استفاده کنید ، مناسب‌تر است که از تابلوهایی با عرض کم و ارتفاع زیاد استفاده کنید. در این حالت بهتر است اندازه ارتفاع تابلوها تقریبا برابر ارتفاع تخت از سطح زمین باشد.

دکوراسیون مدرن چیست؟

هرچه کمتر بهتر. این یکی از اصول دکوراسیون مدرن است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان کمتر باشد، جلوه بیشتری دارد. در اتاق‌های مدرن امروزی بیش از هر چیز سادگی وسایل مورد تاکید است و اغلب از رنگ‌های تیره یا سیاه استفاده می‌شود.

رنگ های تیره به اتاق سبکی خاص داده و آن را کلاسیک و مدرن نشان می دهند. در این نوع دکوراسیون ، معمولا وسایل دکور در یک اتاق محدود به میز، کاناپه و اشیاء معدودی است.

اتاق خواب مدرن

توصیه های زیر می تواند برای مدرن جلوه دادن اتاق خواب مفید باشد.

*از یک تخت کوتاه با دو پاتختی و دو چراغ در روی آنها استفاده کنید.
*می توانید مجسمه، نقاشی روی دیوار، لوستر،کاغذ دیواری و قالیچه نیز داشته باشید.
*یک میز آرایش همراه با صندلی مدرن، زیبایی بیشتری به اتاق خواب می دهد.

اتاق پذیرایی مدرن

اتاق پذیرایی بیانگر سلیقه و حس هنری صاحب خانه است.
در سبک مدرن می توان برای مبلمان اتاق پذیرایی از کاناپه، مبل و میز جلوی آن ، میز ناهارخوری و صندلی، دیوارهای رنگی، ست تلویزیون، کتابخانه و سایر تجهیزات دکوری استفاده نمود.
استفاده از چند شمع به رنگ روشن داخل جاشمعی زیبا برای مدرن جلوه دادن اتاق پذیرایی مفید است.

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن انرژی شما را در انجام کارها افزایش می دهد. آشپزخانه مدرن دارای فضای منظم بوده و وسایل اضافه در آن دیده نمی شود.
انتخاب رنگ سفید برای کشوها و استفاده از صندلی های بدون دسته در مدرن جلوه دادن ظاهر آشپزخانه مفید است .

 

اتاق ناهارخوری مدرن

اگر می خواهید همواره از خوردن غذا با اعضاء خانواده یا دوستان خود لذت ببرید و حس خوبی در خانه داشته باشید ،از مبلمان مدرن مانند میز ناهارخوری بزرگ با سطح شیشه ای همراه با صندلی های شیک در اتاق ناهارخوری استفاده کنید. یک لوستر رنگی مناسب در بالای میز ناهارخوری یا استفاده از چراغ های دکوری ، زیبایی خاصی به این اتاق می دهد. آویختن پرده های تزیینی در رنگ های جذاب مانند قرمز شاد، ارغوانی، قهوه ای یا سقید را فراموش نکنید.

سرویس بهداشتی مدرن

رنگ های آبی روشن، بنفش، سبز، صورتی و نارنجی موجب آرامش جسم و روح انسان می شوند . نورپردازی ملایم، رنگ های لوکس و آینه های دیواری آرامش بخش بوده و فضا را مدرن می کنند.مدرن بودن سرویس بهداشتی صرفا به معنی استفاده از رنگ های سرد و سفید نیست.امروزه تنوع رنگ وسایل بهداشتی بسیار گسترده بوده و هر کس به سلیقه خود می تواند حق انتخاب داشته باشد.

 

X