شاه نشین منزل در قدیم چگونه بوده است؟

شاه نشین منزل در قدیم چگونه بوده است؟

شاه نشین منزل در قدیم چگونه بوده است؟

در قسمتی از منزل یا آشپزخانه زیباترین را شاه نشین میگویند در ادامه مطلبزیر میخواهیم بگوییم که در زمان قدیم شاه نشین منزل چگونه بوده است.

شاه نشین در گذشته با عناوینی چون سه دری و پنج دری نیز عنوان می شده است که شیشه های رنگی و چشم نواز آن مهم ترین مولفه در طراحی آن بود. زمانی که آفتاب از بیرون به درون شاه نشین می تابید، با عبور از شیشه های رنگی، طرخی بسیار زیبا بر سقف های آینه کاری شده ی شاه نشین پدید می آورد.

شاه نشین در سبک سنتی دارای شکوه و عظمت زیادی است به ویژه در خانه های باستانی ایران که این شکوه را می توان به عینه مشاهده کرد. هرچند امروزه روز تنها نامی از شاه نشین در معماری باقی مانده و طراحی مدرن آن کاملا متفاوت از طراحی سنتی آن است. طراحی سنتی شاه نشین با سقفی گنبدی شکل همراه می شده که به علت ارتفاع زیاد سقف شاه نشین، این محوطه همواره دارای هوایی مطبوع و خنک به ویژه در فصول بهار و تابستان بوده است. شیشه های رنگی، گچبری، آینه کاری های سقف نیز پای ثابت طراحی شاه نشین بوده است.

شاه نشین ویلا به طور کلی دارای وسعت بیشتری نسبت به سایر بخش های ویلا می باشد، هرچه نباشد این حوزه به نام شاه نشین شناخته می شود و برازنده ی شاه نیست که در فضایی تنگ و کوچک بنشیند. بنابراین معماران تمام تلاش خود را می کردند تا شاه نشین را با ابهت تمام طراحی کنند. امروزه روز نیز با توجه به وسعت و اندازه ی خانه، بیشتری فضا برای شاه نشین در نظر گرفته می شود.

شاه نشین همچنین می توان مکان مناسبی برای پذیرایی از مهمانان باشد چرا که دارای وسعت عالی و نور و چشم انداز خوبی می باشد.

ویژگی های شاه نشین چیست؟

طراحی شاه نشین آن هم در قالب سبک مدرن این روزها از ماهیت و اصالت قدیمی این آن دور شده و در قالب سبکی جدید در منازل پیاده سازی می شود. وجود پنجره های بزرگ و شفاف در ویلا که چشم اندازی زیبا و نوری درخشان را برای شاه نشین به ارمغان می آورند و موجب بزرگتر به نظر رسیدن خانه می شوند از جمله ویژگی های شاه نشین در منازل مدرن است.

X