کاربرد کابینت شاه نشین در آشپزخانه

کاربرد کابینت شاه نشین در آشپزخانه

 

 

یکی از زیباترین نکاتی که در بازسازی آشپزخانه های بزرگ در نظر گرفته میشود و بسیار بروز است کابینت شاه نشین میباشد.امروز میخواهیم کاربرد کابینت شاه نشین را مورد بررسی قرار دهیم.

کابینت شاه نشین یا نشیمن آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین از بخش‌های جذاب و پرطرفدار خانه‌های مدرن است خصوصاً اگر آشپزخانه‌ی شما پنجره‌‌های بزرگ و قدی با منظره‌‌ای زیبا رو به بیرون داشته باشد. اما چرا از نشیمن و فضایی برای نشستن در میان کابینت آشپزخانه استفاده ‌می‌کنیم؟ کاربرد این فضا چیست؟ و از نظر جانمایی و تعبیه نشیمنگاه برای آشپزخانه چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ آیا در طراحی کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک هم می‌توان از چنین ایده هایی استفاده کرد یا صرفاً طراحی نشیمن در کنار کابینت مختص سب‌های مدرن است؟ سوالاتی هست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

همانطور که اشاره کردیم کابینت شاه نشین از مواردی است که در معماری مدرن امروزی در آشپزخانه‌هایی که پنجره‌های شیشه خور دارند، طراحی و اجرا می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این نوع طراحی، پیشینه آن، متریال مناسب برای اجرای آشپزخانه نشیمن دار یا شاه نشین کابینت و نکاتی که باید هنگام اجرا در نظر گرفته شود و همچنین سبک‌هایی که می‌توان در آنها از این ایده استفاده کرد، آشنا کنیم. اگر شما هم به طراحی‌های خلاقانه و زیبا علاقه‌مند هستید با ما همراه شوید.
کاربرد آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین کابینت

از دورانی که آشپزخانه از اتاقی دربسته به بخشی از دکوراسیون خانه‌تبدیل شد، زمان زیادی نمی‌گذرد. طراحی آشپزخانه اپن با استقبال زیادی از سوی خانواده‌ها روبرو شد. به‌طوری که بسیاری افراد دیوار مشترک میان آشپزخانه و نشیمن یا پذیرایی را برداشته و به‌جای آن سکویی سنگی ‌ساختند. رفته رفته این سکو نیز برداشته شد و جای خود را به میز اپن و یا جزیره داد. معماران فضای بیشتری به این بخش از خانه اختصاص دادند و به تبع آن این بخش کاربردی‌تر از قبل شد. امروزه بسیاری از خانواده‌ها بیشتر وقت خود را در آشپزخانه می‌گذرانند.

حضور مادر خانواده در این قسمت، جاذبه آن ‌را برای فرزندان بیشتر میکندو اغلب کودکان تمایل دارند اوقات خود را در کنار مادر سپری کنند. در بیشتر خانه‌ها از طبخ و تهیه غذا گرفته تا انجام کاردستی و یا حتی تکالیف مدرسه در این اتاق دلباز و جذاب انجام می‌شود. به همین دلیل این روز‌ها در بیشتر خانه‌ها، قسمت آفتاب‌گیر و مرغوب خانه را به آشپزخانه اختصاص داده و هر گوشه آن را به فضایی کاربردی تبدیل می‌کنند.

در اغلب خانه‌های بزرگ کابینت‌ها را به‌صورت نیمکت در دیوار زیر پنجره ادامه داده و برای نشستن و لذت بردن از این فضا آماده می‌کنند. کمد‌هایی نیز در زیر این نیمکت‌ها تعبیه می‌کنند که آن‌را کاربردی‌تر می‌کند. اما ساخت آشپزخانه نشیمن دار یا شاه نشین کابینت باید تابع اصول و قواعدی باشد که در ادامه مطلب به آن‌خواهیم پرداخت.
آشپزخانه نشیمن دار (کابینت شاه نشین)آشپزخانه نشیمن دار (کابینت شاه نشین)
طراحی کابینت آشپزخانه نشیمن‌دار

در بیشتر خانه‌ها فضای زیر پنجره علی‌رغم جذابیتی که دارد، کاربردی نبوده و نمی‌توان از آن استفاده کرد. هنگامی که یکی از پنجره‌های خانه در آشپزخانه واقع می‌شود، مزایا و معایبی به‌همراه دارد. اولین مزیت آن ورود نور طبیعی به فضای آشپزخانه است که همراه خود شادابی و سرزندگی را به این بخش از خانه هدیه می‌کند. در برخی از خانه‌ها سینک ظرفشویی را جلو پنجره قرار می‌دهند. گرچه این نوع طراحی زیبایی‌های خود را دارد، اما امکان استفاده از آبچکان برای قرار دادن ظرف‌های شسته شده وجود نداشته و در اغلب موارد قسمتی از فضای روی کابینت برای این‌کار در نظر گرفته می‌شود که نمای خوبی به آشپزخانه نمی‌دهد.
نشیمن آشپزخانه یا کابینت شاه نشین چه مزایایی دارد؟

برای حل این مشکل طراحی نیمکت یا نشیمن گاه در امتداد کابینت‌ها می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. متریالی که برای طراحی کابینت شاه نشین بکار می‌رود برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان اجزای محیط، دقیقاً از نوعی متریالی است که برای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر طراحی دکوراسیون آشپزخانه شما از سبک کلاسیک پیروی کند نیمکت و نشیمن کنار کابینت کلاسیک طراحی می‌شود. در مورد انتخاب رنگ هم می‌توانید از یک رنگ استفاده کنید و هم از تضاد رنگی بهره ببرید که کاملاً به سلیقه‌ی شما وابستگی دارد.

با قرار دادن میزی مناسب یا کابینت جزیره متحرک در جلوی این نیمکت، محیطی دنج و زیبا برای صرف وعده‌های اصلی و یا میان‌وعده به وجود می‌آید.

نور طبیعی که از پنجره می‌تابد، آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین را به فضایی دلچسب برای گذراندن اوقات استراحت تبدیل می‌کند.
بهتر است بدانید اجرای آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین اغلب در خانه‌هایی با متراژ بالا و آشپزخانه‌های بزرگ امکان‌پذیر است. طراحی فضای زیر این نیمکت‌ها اغلب به‌صورت کمد‌های کوچک و کاربردی و یا کشو طراحی می‌شود.

در برخی از خانه‌ها که فضای کافی برای تبدیل این قسمت به تخت وجود دارد، عرض بیشتری برای این نیمکت در نظر گرفته و با گذاشتن قالیچه‌های رنگی، آنرا به فضایی سنتی تبدیل می‌کنند.
برخی طراحان نیز گوشه جلو پنجره را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که برای خواب نیمروز قابل استفاده باشد. این نوع طراحی در اغلب موارد دومنظوره بوده و هم به‌عنوان نیمکت و هم برای خواب قابل استفاده است.
کابینت شاه نشین به سبک مدرن یا سنتی

طراحی و ساخت شاه‌نشین در خانه، پیشینه‌ای طولانی دارد. اگر بازدیدی از خانه‌های قدیمی با معماری سنتی داشته باشید، در اغلب آن‌ها فضایی با دیزاین متفاوت و البته چشم‌گیر خواهید دید. در اغلب موارد این فضاها به وسیله شیشه‌های رنگی، گچ‌بری‌، آینه‌کاری و یا در‌های چوبی منحصر به‌فرد تزئین شده‌اند که به آن شاه‌نشین می‌گویند. خوشبختانه بسیاری از معماران مطرح در سطح کشور، خانه‌های مدرن را با الهام از نمونه‌های سنتی طراحی می‌کنند.

آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین از نمونه‌های بسیار زیبا و هوشمندانه‌ای است که در طراحی‌های مدرن اجرا می‌شود. از آنجا که در معماری مدرن آشپزخانه به‌عنوان نقطه کانونی و قلب خانه اهمیت زیادی در دکوراسیون داخلی دارد، در صورت امکان شاه‌نشین به این بخش منتقل شده و با تجهیز آن به دلچسب‌ترین فضا در خانه تبدیل می‌شود. نور طبیعی و چشم‌انداز زیبا وجه مشترک طراحی جدید با نمونه‌های قدیمی شاه‌نشین است.
متریال مناسب برای ساخت نشیمن کابینت آشپزخانه

کابینت‌ها اصولا بر اساس متریالی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، دسته‌بندی می‌شوند. کابینت‌های ملامینه، ممبران، های‌گلاس، روکش چوب و چوبی از متداول‌ترین نمونه‌هایی هستند که در اغلب خانه‌ها دیده می‌شوند. برخی از این چوب‌ها برای مدل‌های کلاسیک مناسب بوده و برخی نیز با طراحی‌های مدرن نمای زیبایی به آشپزخانه می‌دهند. در این بین برای برخی کاربران این سؤال پیش می‌آید که کدام یک از چوب‌های موجود در بازار برای اجرای آشپزخانه نشیمن دار یا شاه نشین کابینت مناسب است؟

خبر خوب برای افرادی که به دکوراسیون خانه‌های خود اهمیت می‌دهند این است که شاه‌نشین کابینت در طراحی‌های مدرن و کلاسیک قابل اجرا بوده و در هر دو سبک، زیبایی خاصی به خانه می‌بخشد.
نکات ایمنی در آشپزخانه نشیمن دار یا شاه نشین کابینت

در این بین رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین فاکتوری است که نباید از دید تیزبین طراحان دور بماند. نیمکت شاه نشین آشپزخانه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که از اجاق‌گاز و لوازم برقی خطرناک مانند سرخ‌کن، ماکروفر، تستر و… دور باشد.

روکش شاه‌نشین نیمکت اغلب از پارچه بوده و برای راحتی و زیبایی بیشتر کوسن‌هایی نیز به آن اضافه می‌کنند. به همین دلیل مجاورت آن در کنار سینک ظرفشویی نیز جایز نیست زیرا پس از مدت زمان کوتاهی قطره‌های آب، موجب لکه‌دار شدن و دفرمه شدن شاه‌نشین می‌شود. اغلب کودکان علاقه زیادی به استفاده از آشپزخانه نشیمن دار یا کابینت شاه نشین و نشستن کنار پنجره دارند. در صورت داشتن فرزندان خردسال در خانه، از محکم بودن شیشه‌های پنجره شاه‌نشین و ایمن بودن آن برای خردسالان اطمینان حاصل کنید.
کلام پایانی

امروزه نقش آشپزخانه در طراحی داخلی بسیار پررنگ شده و مالکان اهمیت زیادی به این بخش از خانه می‌دهند. طراحان نیز تمام ذوق و سلیقه خود را برای ایجاد فضایی زیبا و کاربردی به‌کار می‌گیرند. طراحی و اجرای آشپزخانه نشیمن دار یا شاه نشین کابینت در خانه گرمی و آرامش را به اعضای خانواده هدیه می‌کند.

منبع : kitchen window seat & kitchen window seat ideas

 

 

 

X