چگونه وسایل چوبی را تمیز و پاکسازی کنیم

چگونه وسایل چوبی را تمیز و پاکسازی کنیم

چگونه وسایل چوبی را تمیز و پاکسازی کنیم

یکی از وسایلی که در منزل نیاز به پاکسازی دارد وسایل چوبی است. در ادامه مطلب زیر در رابطه با پاکسازی وسایل چوبی بیشتر برایتان بازگو کرده ایم.

برای اینکه بوفه ویترین و وسایل چوبی خود را تمیز نگه دارید باید به یک سری از نکات توجه کنید که در این قسمت به شما خواهیم گفت. بهتر است برای پیشگیری از خراب شدن وسایل چوبی آنها را در معرض نور خورشید و گرما قرار ندهید. عواملی که گفته شد باعث می شود وسایل چوبی خشک شوند یا رنگشان بپرد و برای طول عمر وسایلتان بهتر است که به خوبی از آنها نگهداری کنید. حتی در صورت بهترین نگهداری از وسایل چند وقت یکبار نیاز می‌شود که آنها را تمیز کنید و گردگیری کنید که برای این کار لازم است که ابتدا با دستمال گردگیری را آغاز کنید. بهتر است این دستمال پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک کن باشد تا غباری که روی وسایل نشسته است به صورت کامل پاک شود.

 

مرحله بعدی برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی این است که شما آگاه باشید که وسایل شما جنسشان چیست و شیوه پاک کردنشان به چه صورت است. مثلا اگر بوفه یا ویترین شما از جنس چوب گردو باشد باید آن را هر روز دستمال نرم بکشید تا گرد و خاک نگیرد و در صورتی که لکه سفید روی چوب دیدید باید باخمیردندان آن را برطرف کنید.

 

تمیز کردن وسایل چوبی با استفاده از روغن خانگی

یکی دیگر از روش هایی که برای برق انداختن وسایل چوبی می توانید استفاده کنید درست کردن روغن خانگی است برای اینکه همچین روغنی تهیه کنید لازم است که روغن بزرک و عصاره ی صمغ را به میزان برابر بجوشانید و مواد حاصل از آن را مخلوط کنید و با دستمال نرم به سطح چوب بمالید تا بتوانید وسایل چوبی را برق بیندازید. روغنی که با این روش درست می کنید و روغن های تجاری باعث می شود که در بافت چوب نفوذ کند و حتی بعد از گذشت سال ها وسایل چوبی شما تازه بماند و درخشندگی خود را حفظ کند.

روش های تمیزکردن وسایل چوبی رنگ شده

اگر وسایل چوبی شما رنگ دارد برای اینکه بتوانید آنها را تمیز کنید لازم است که برس مخصوص را در سر جارو برقی قرار دهید و چوب های رنگ شده را با آن تمیز کنید یا اینکه با دستمال خشک چوب را تمیز کنید.

روش های تمیز کردن لکه ها از روی وسایل چوبی

اگر وسایل چوبی شما لکه برداشت می توانید با استفاده از اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را محو کنید. قبل از این کار اسفنج را به آب آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید زیرا خیس شدن چوب باعث می شود که چوب باد کند و لکه به جا بماند.

 

در صورتی که به وسایل چوبی شما کاغذ چسبیده باشد و دلتان بخواهد که کاغذها را بردارید نباید با کارد یا وسایل تیز این کار را انجام بدهید زیرا باعث آسیب رساندن به وسیله می شوید. بهتر است در این مواقع از روغن مایع استفاده کنید و چند قطره را روی کاغذ بریزید و اندکی صبر کنید تا کاغذ چسبندگی خود را از دست بدهد و سپس با پارچه نرمی آن را بمالید تا کاغذ به صورت کامل از وسیله چوبی شما کنده شود.

روش های تمیز کردن وسایل چوبی که پولیش شده اند

اگر شما قصد تمیز کردن و پاک کردن وسایل چوبی پولیش شده را دارید بهتر است از محلول های مخصوص پولیش یا پارافین برای این کار استفاده کنید زیرا پارافین ها خراش های سطحی چوب را می پوشانند و اگر سالی دو بار این حرکت را انجام دهید می توانید به خوبی وسایل چوبی خود را نگهداری کنید. اگر بتوانید از محلول استفاده کنید راحت تر از پارافین است و در صورتی که از محلول مخصوص استفاده می‌کنید بهتر است 3 یا 4 بار در سال این کار را تکرار کنید. ولی ساده ترین راه برای تمیز کردن وسایل چوبی پولیش شده استفاده از پولیش های اسپری هست ولی چون درون خود سیلیکون دارند کمی سطح چوب را لغزنده می‌کنند و در جایی به صورت توده جمع می‌شوند.

 

نکات اصولی و مهم برای تمیز کردن وسایل چوبی

بهتر است هنگام پولیش کاری و تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی تان دستکش پارچه ای به دست کنید تا رد انگشتان شما روی وسایل باقی نماند. نکته ای که باید در تهیه روغن خانگی که به آن اشاره شد، دقت کنید این است که محلولی که شما استفاده میکنید قابل اشتعال است و می‌تواند دود زیادی تولید کند پس بهتر است که در محیط باز و دور از آتش محلول تهیه شود. برای مخلوط کردن روغنی که نامبرده شد باید از دستکش پلاستیکی استفاده کنید که پوستتان با روغن حاصله تماس پیدا نکند.

 

 

یکی دیگر از کارهایی که برای کندن برچسب و عکس ها بر روی وسایل چوبی میتوانید انجام دهید این است که از سرکه استفاده کنید و بگذارید که برچسب در سرکه خیسانده شود و بعد از چند لحظه با پارچه ای آن را بردارید. در صورتی که وسیله چوبی شما دارای عاج هست و کنده کاری و منبت کاری دارد بهتر است مقداری چوب پنبه را بر سر چوب کبریت بپیچید و با آب و شوینده ضعیفی تمیز کاری را انجام دهید و سپس با پنبه ای که کمی تر شده است دوباره آن را تمیز کنید و با یک پارچه در انتها آن را خشک کنید.

چگونه وسایل چوبی را تمیز و پاکسازی کنیم
چگونه وسایل چوبی را تمیز و پاکسازی کنیم
X