چگونه مبلمان چرم را تمیز کنیم؟

چگونه مبلمان چرم را تمیز کنیم؟

چگونه مبلمان چرم را تمیز کنیم؟

یکی از مبلمان زیبای محیط کار و منزل مبلمان چرم است.در ادامه مطلب زیر با نحوه تمیز کردن این مبلمان آشنا شوید.

در بین انواع مبلی که در بازار عرضه می‌شود مبل های چرمی طرفداران زیادی دارند و جذابیت این مبل‌ ها برای خیلی از افراد تکرار نشدنی است. خیلی از افراد بعد از مدتی که از این مبل ها استفاده می کنند برای اینکه آنها را تمیز کنند و شست‌وشو کنند معمولا با مشکل مواجه هستند و نمی دانند که بهتر است از چه روشی استفاده کنند که هم تغییر در ظاهر مبل ایجاد نشود و هم به روکش مبل آسیبی نرسد.

 

خیلی ها به دنبال این هستند که ببینند مبلمان چرمی و سایر وسیله هایی که دارای روکش چرم هستند را باید چگونه بشورند که برای آن مشکلی پیش نیاید. در این مقاله تصمیم داریم تا به روش های مختلف شستشوی مبلمان چرمی اشاره کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید به آسانی مبل خود را تمیز کنید و نگرانی نداشته باشید.

روش های مختلفی برای شست و شوی مبل چرمی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم که بعضی از آنها را می‌توانید خیلی راحت بدون هیچ وسیله اضافی در منزل انجام دهید و در بعضی دیگر از موارد لازم است که یکسری مواد را با هم ترکیب کنید تا بتوانید راحت‌تر مبلمان را شست و شو دهید و با توجه به اینکه نوع آلودگی مبل شما از کدام نوع است می توانید روش های مختلفی را برای شستن انتخاب کنید.

 

تمیز کردن مبل چرمی با جاروبرقی

همیشه تمیز کردن مبل با جاروبرقی از اولین روش هایی است که پیشنهاد میدهیم و پیشنهاد می کنیم که با استفاده از یک جاروبرقی که سری مخصوص تمیز کردن مبلمان را دارد آشغال هایی که روی مبل ریخته شده را به خوبی تمیز کنید و آشغال های داخل درز و شکاف ها را به صورت کامل برطرف کنید و بعد با استفاده از یک دستمال پارچه ای گرد و خاک هایی که روی مبل نشسته را به صورت کامل تمیز کنید.

تمیز کردن مبل چرمی با آب و سرکه

اگر چیزهایی که باعث آلوده شدن مبل چرمی شما شده فقط گرد و خاک نیست و یک سری لک و چرکی دیگر روی مبل شما قرار داده شده پیشنهاد می کنیم که در یک ظرفی به اندازه برابر سرکه و آب را مخلوط کنید و آبی که در این ترکیب استفاده می‌کنید در دمای معمولی اتاق باشد و بعد و با استفاده از یک دستمال که به این محلول آغشته شده است محل های مشخص را تمیز کنید و سعی کنید دستمال فقط مرطوب باشد که مبل خیس نشود و بعد مبل را از بالا به پایین و خیلی آرام تمیز کنید و بعد با یک دستمال خشک قسمت هایی که هنوز رطوبت دارد را کامل خشک کنید.

حتما بخوانید: جدیدترین تخت خواب های کلاسیک چرمی دو نفره

تمیز کردن لکه ها از روی مبلمان چرمی

خیلی از مواردی که سوال می شود تا در مورد شست و شوی مبلمان چرمی آگاهی پیدا کنند مختص مواقعی است که لکه های چربی روی مبل چرمی باقی مانده است و افراد نمی دانند که با این لکه های چربی باید چه کار کنند! لکه های چربی ممکن است به خاطر غذاهای چرب و یا حتی لوازم آرایشی و بهداشتی روی مبل ایجاد شده باشد و بهتر است تا کامل باعث تغییر رنگ آن قسمت نشده آن را برطرف کنید.

معمولا برای این کار یک سری محلول هایی در فروشگاه ها برای تمیز کردن مبل چرمی وجود دارد که می توانید تهیه کنید و قسمت های مشخص مبل که لکه های چربی وجود دارد را پاک کنید و بعد آن را به صورت کامل خشک کنید. اگر بازهم لکه ها باقی ماند از یک مقدار خیلی کم جوش شیرین روی این لکه های چربی استفاده کنید. یعنی یک مقدار از پودر را روی قسمت هایی که لکه دارد بریزید و بعد از اینکه چند ساعت گذشت آن قسمت را پاک کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی مبلمان چرمی

اگر از روی بدشانسی روی مبل چرمی شما لکه های جوهر ریخته شده است برای پاک کردن آن باید یک پنبه بردارید و یک مقدار الکل روی آن بریزید و قسمت هایی که جوهر ریخته را تمیز کنید و پشت سر آن یک دستمال خشک بکشید تا رطوبتی باقی نماند. سعی کنید مقدار این الکل آن قدر کم باشد که قسمت‌های دیگر مبل خیس نشود.

 

پاک کردن لکه مایعات از روی مبلمان چرمی

ممکن است هنگام نوشیدن چای، قهوه و یا سایر نوشیدنی ها چند قطره از آن روی مبل چرمی شما بریزد و بهتر است در این مواقع دستپاچه نشوید و خیلی زود روی سطح مبل را خشک کنید. برای اینکار اول همه مایعی که روی مبلی ریخته را با استفاده از یک پارچه از روی مبل بردارید و خشک کنید و اگر دیدید که هاله ای از لکه بر روی مبل مانده از محلول های پاک کننده که گفتیم استفاده کنید و دست آخر کل قسمتی که اشاره شد را با دستمال خشک کنید تا اثری از رطوبت باقی نماند.

تمیز کردن مبل چرمی با محلول لیمو و سرکه سفید

با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و آمدن عید نوروز بیشتر خانمها در فکر شست و شو و گردگیری قسمت‌های مختلف خانه هستند و مبل های چرمی جزو آن دسته از مبل هایی هستند که خیلی ها می ترسند از محلول های پاک کننده برای تمیز کردن آنها استفاده کنند ولی فقط با استفاده از 10 تا 15 قطره آبلیمو و چکاندن آن در 2 فنجان سرکه شما محلولی را تولید کرده اید که می توانید خیلی راحت مبل چرمی خود را با آن تمیز کنید. این محلول جزو بهترین ترکیب ها برای تمیز کردن مبل های چرمی است و خیلی خوب جواب می دهد.

استفاده از بخارشوی برای شستشوی مبل چرمی

بخارشوی ها یکی از ابزارهایی هستند که برای تمیز کردن خیلی از مبل ها مخصوصا مبل های چرمی استفاده می شوند. وقتی که شما از بخارشوی استفاده می کنید بدون اینکه آسیبی به مبل شما وارد شود فقط با استفاده از بخار آب، مبل چرمی شما تمیز شده است.

یک محلول دیگری که برای تمیز کردن مبل های چرمی مختلف مخصوصا مبل چرمی سفید می توانید استفاده کنید این است که اگر روی مبل چرمی سفید شما لکه های سیاه ایجاد شده است در یک ظرفی به اندازه مساوی عصاره تارتار و آبلیمو را مخلوط کنید و به کمک یک پارچه نمدار خیلی آرام مقداری از محلول را روی لکه ها بکشید و وقتی که لکه ها برطرف شد همه قسمت هایی که مرطوب شده را با استفاده از یک پارچه خشک کنید.

وقتی که به فروشگاه هایی که محلول های تمیز کننده مبل های چرمی را می فروشند مراجعه کنید میبینید که برای رنگ های مختلف و انواع چرم ها محلول های متفاوتی را دارند که از جمله این لکه برها می‌توان به الکل ایزوپروفیل اشاره کرد.

 

جنس بعضی از چرم ها طوری است که وقتی از لکه بر روی آنها استفاده می کنید تغییر رنگ میدهد اما نگران نباشید و فقط محصول لکه بر را خیلی آرام روی ناحیه جوهری شده بریزید بعد با استفاده از صابون آن قسمت را بشورید و با یک پارچه نمدار کف ها را بردارید و سپس آن را خشک کنید.

برای تمیز کردن مبل های چرم از واکس مخصوص مبل چرم هم می توانید استفاده کنید و سعی کنید موقع تمیز کردن مبل چرم اصلاً از آب زیاد و حلال های تمیز کننده ای که اطلاعی از PH آن ندارید استفاده نکنید.

اگر برای مدت طولانی از آب و صابون برای تمیز کردن مبل چرم استفاده کنید چون سطح قلیایی برای مبل چرم خیلی مناسب نیست به مرور این مبل رویه چرم خود را از دست میدهد و ترک ترک میشود. همچنین از حلال هایی که خیلی قوی هستند مثل آمونیاک هم استفاده نکنید چون رنگ چرم را به صورت کامل از بین می‌برند.

X