چه کفپوشی برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

چه کفپوشی برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

چه کفپوشی برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

با توجه به اینکه زن نصف روز خود را در آشپزخانه میگذرد کفپوش اهمیت بسیاری دارد.در ادامه مطلب زیر با انواع کفپوش آشپزخانه آشنا شوید.

انتخاب یک کفپوش مناسب برای کف آشپزخانه کار چندان آسانی نیست زیرا برای انتخاب این کفپوش باید چند فاکتور با هم مد نظر قرار بگیرد. یعنی برای کفپوش آشپزخانه هم باید در نظر بگیرید که چیزی که انتخاب می کنید در برابر شوینده ها مقاوم باشد و ضد لک باشد و همچنین با بقیه قسمت های خانه مثل میز ناهار خوری و مبلمان هماهنگی داشته باشد. زیرا یکی از پر رفت و آمد ترین قسمت های خانه آشپزخانه است که حساسیت زیادی باید برای خرید وسایل و تجهیزات آن به خرج داد و معمولا بیشترین شست‌وشو در این قسمت از خانه انجام می شود. به همین خاطر تصمیم داریم تا شما را با انواع کفپوش برای آشپزخانه در این مقاله آشنا کنیم تا با توجه به صلاح دید خود بهترین آن را برای خانه خود انتخاب کنید.

 

کاشی و سرامیک

یکی از پرکاربردترین کفپوش ها از قدیم برای استفاده در آشپزخانه و دست شویی کاشی و سرامیک بوده که شستشوی آنها خیلی راحت است و با توجه به سیستم های گرمایشی که امروزه در خانه ها وجود دارد استفاده از سرامیک می تواند گزینه مناسبی برای کفپوش آشپزخانه شما باشد و با توجه به نیاز مشتری تولیدکنندگان سعی کردند که این سرامیک ها را در تنوع رنگ و طرح زیاد تولید کنند تا شما برای خانه خود موردی که مد نظرتان است را بتوانید انتخاب کنید و معمولاً در ساخت این سرامیک و کاشی ها سعی می شود آنها را مقاوم به مواد شوینده درست کنند تا شما با شست و شوی زیاد آنها هم مشکلی نداشته باشید و لازم نباشد که چند وقت یکبار هزینه زیادی را برای تعویض آنها قرار دهید.

 

 

معمولا وقتی که برای خرید سرامیک به بازار مراجعه می‌کنید با دو نوع سرامیک مواجه می شوید که بعضی از آنها بدون لعاب هستند و بعضی از آنها لعاب دار هستند و از انواع لعاب دار آنها براق و مات وجود دارد که از نمونه براق برای آشپزخانه نباید استفاده شود زیرا اگر کثیف بشوند این آلودگی و کثیفی را بیشتر از حد نشان می‌دهند و شما مجبور هستید که دائماً در حال تمیز کردن سرامیک ها باشید و همین طور که گفتیم تنوع محصولات آن قدر بالا رفته که شما می توانید در طرح های مختلف حتی با طرح چوب هم کاشی و سرامیک ها را خریداری کنید که این رنگ باعث می شود هم یک فضای طبیعی تری در خانه به وجود بیاید و هم به خاطر رنگ تیره آلودگی ها کمتر نمایش داده شود.

 

 

توجه داشته باشید که سرامیک ها قویتر از کاشی ها هستند و درجه پخت سرامیک نسبت به کاشی بیشتر است به همین علت مقاومت آنها با هم متفاوت است. ولی هر دوی آنها گزینه خوبی برای کفپوش کف آشپزخانه شما هستند. معمولاً قیمت کاشی آشپزخانه و سرامیک در بازار از متری 20 هزار تومان شروع می‌شود که هرچه این کیفیت بالاتر باشد و طرح های آن به روز تر باشد می تواند این قیمت به 300 هزار تومان هم برسد.

لمینیت و پی وی سی

خیلی از افراد تمایل دارند که آشپزخانه آنها ظاهر چوبی و گرمی داشته باشد به همین علت ترجیح می‌دهند از لمینیت و پی وی سی در کف آشپزخانه خودشان استفاده کنند ولی وقتی که از لمینیت و پی وی سی در کف آشپزخانه استفاده کنید دیگر نمی توانید خیلی راحت آشپزخانه را بشورید و نباید آب به این کفپوش برسد پس انتخاب لمینیت و پی وی سی برای کفپوش آشپزخانه اصلا کار درستی نیست.

در نظر داشته باشید که کفپوش های چوبی هم برای کف آشپزخانه انتخاب مناسبی نیستند زیر آشپزخانه همیشه جزو مرطوب ترین قسمت های خانه بوده و چوب هم نباید در معرض این همه رطوبت قرار بگیرد و همچنین آشپزخانه همیشه در معرض اشتعال است و چوب نباید در معرض اشتعال قرار بگیرد.

 

اما اگر تمایل داشته باشید در یک قسمت هایی از خانه از لمینیت استفاده کنید باید بدانید که در بازار معمولا قیمت آنها از 38 هزار تومان شروع می‌شود و تا 130 هزار تومان هم می رسد که بیشتر مربوط به کشور ترکیه و بلژیک است.

 

سنگ گرانیت

اگر توجه کرده باشید نمایی بیشتر خانه ها از سنگ گرانیت است ولی بعضی ها علاوه بر نمای ساختمان برای کف ساختمان هم از سنگ گرانیت و سنگ مرمر استفاده می کنند و هر چه سنگ ها در ابعاد بزرگتری تهیه شوند قیمت آنها هم بالاتر خواهد بود.

یکی از ایراداتی که استفاده از سنگ ها برای مشتری ها ایجاد کرده ایجاد سر و صدا در اثر برخورد وسیله با این کفپوش است و پاک کردن لکه چربی از روی سنگ اصلا کار آسانی نیست و البته شما می‌توانید از سنگ های مصنوعی که به آن گرانیت می گویند هم برای کف خانه استفاده کنید که البته این سنگ ها نسبت به کاشی و سرامیک قیمت بیشتری دارند ولی برای آشپزخانه خیلی مناسب هستند چون نفوذپذیری آب در آنها خیلی کم است و طول عمر بیشتری دارد و خیلی دیرتر کدر می شوند و اگر زمانی تصمیم گرفتید که تنوع در کف پوش آشپزخانه بدهید می توانید با چسب پرسلین روی کف پوش های گرانیتی را بچسبانید.

 

با توجه به مطالبی که گفته شد بهترین انتخاب کفپوش برای آشپزخانه که یک منطقه پر رفت و آمد و مرطوب و قابل اشتعال است کفپوش های گرانیتی هستند که این قابلیت را دارند که با هر دکوراسیون خود را هماهنگ کنند. بعد از آنها کاشی و سرامیک گزینه‌های مناسب‌تری هستند و همان طور که گفتیم استفاده از لمینت برای کف آشپزخانه اصلا مناسب نیست. قیمت سنگ های ایرانی در بازار از 20 هزار تومان شروع می‌شود و مدل های خارجی که بیشتر مربوط به کشور چین و هند هستند به 80 تا 90 هزار تومان هستند.

 

فرش یا کفپوش؟

در مرحله بعدی که به سراغ پوشش کف آشپزخانه می رویم بعد از اینکه از نظر مصالح از یک کالای خوب به عنوان کفپوش آشپزخانه استفاده کردید، در مرحله بعدی خیلی از افراد تصمیم می گیرند که روی این کفپوش ها فرش یا موکت قرار دهند زیرا خانم هایی که در خانه آشپزی می‌کنند معمولا چند ساعت را به این کار اختصاص می دهند و ترجیح می دهند در این قسمت فرش یا موکت پهن باشد که راحتی بیشتری داشته باشند و فشار کمتری به پاهای آنها وارد شود.

اما پهن کردن فرش دردسرهای زیادی دارد و مجبور هستند چند وقت یک بار آن را بشورند و یا اینکه همیشه مراقب باشند که چیزی روی آن نریزد زیرا جمع کردن و شستن آن زحمت زیادی دارد.

و باید این نکته را در نظر بگیرید که آشپزخانه یک جایی است که نظافت آن اهمیت خیلی زیادی دارد و وجود فرش در آشپزخانه باعث می شود که باکتری ها خیلی بیشتر بتوانند جایی برای رشد کردن داشته باشند و یکی از بهترین جاها برای رشد آنها فرش آشپزخانه است که از هر نوع مواد غذایی روی این فرش یافت می شود مخصوصاً اگر شیرینی جات و یا شربت و چای روی فرش بریزد این وضعیت دشوار تر می شود.

 

کفپوش های چوب پنبه ای

برای این دسته از افراد هم راه چاره ای وجود دارد و آن استفاده از کفپوش های چوب پنبه ای است این کفپوش ها نرم و اسفنجی هستند و می توانید در کف آشپزخانه آنها را قرار دهید که موقع آشپزی و چند ساعت در آشپزخانه ماندن پا و کمر شما اذیت نشود زیرا این کفپوش نرم و قابل انعطاف است و هم شستشوی آن کار راحتی است و تنوع این محصول در بازار بسیار زیاد است.

کف پوش وینیلی

یکی دیگر از این کفپوش ها کف پوش وینیلی است که مقاومت زیادی در برابر میکروب و آب دارد و تنوع آنها هم خیلی زیاد است و به علت مزایای زیادی که دارد در زمینه کفپوش آشپزخانه بسیار مشهور است و خیلی از افراد تمایل دارند از این کفپوش برای کف آشپزخانه خود استفاده کنند.

کف پوش مشمع

یکی دیگر از این کفپوش ها کف پوش مشمع است و این کفپوش ها از مواد تجدید پذیر هستند که از روغن برزک باکلوفن کاج و چوب پنبه پودرشده تهیه شده اند که هم دوام بالایی دارد هم برای تولید آنها آسیبی به طبیعت وارد نمی شود و بعد به راحتی می توان آنها را تجدید کرد. وجود آنها در آشپزخانه باعث می‌شود که هم زیبایی بیشتر شود و هم مشکلاتی که با فرش و موکت بوجود می آمد را نداشته باشید.

کفپوش چسبی آشپزخانه

اگر تصمیم گرفتید برای کف آشپزخانه خود از کف پوش های چسبی استفاده کنید سعی کنید اول از همه مطمئن شوید که کف آشپزخانه شما پستی و بلندی ندارد. اگر پستی و بلندی دارد زیرسازی کار را انجام دهید و یک سطح صاف فراهم کنید تا بتوانید این کفپوش های چسبی را کف آشپزخانه قرار دهید.

برای این زیرسازی بهتر است از مخلوط سیمان و چسب بتن و پودر سنگ استفاده کنید و با استفاده از مقدار آب آن را خمیر کنید و با کاردک کف آشپزخانه بکشید. بیشتر کفپوش های چسبی قابلیت شستشو دارند. به این کفپوش ها کفپوش pvc هم می گویند. معمولا از چسبی که در کفاشی ها استفاده می شود برای چسباندن کفپوش های pvc استفاده می‌کنند که با آنها چسب فوری هم می گویند.

 

 

این کف پوش ها را می توانید به صورت لوزی یا آجری و یا موزاییکی و گاهی خشتی در کف آشپزخانه خود قرار دهید. اگر از مدل لوزی استفاده کنید فضا بزرگتر دیده می شود و اگر قطعات شما مربعی بود از روش آجری استفاده کنید و اگر قطعات مستطیلی داشتید از روش خشتی استفاده کنید زیرا روش خشتی باعث می شود ایراد های کار کم شوند. در روش آجری هم درز سنگ و سرامیک در امتداد هم نیستند که باعث می‌شود کار محکم تر باشد.

کفپوش کابینت آشپزخانه

چیدمان دکوراسیون خانه به همان میزان که کار جذابی است می تواند کار دشواری هم باشد خصوصاً اگر قرار باشد وسایل زیاد در یک محیط محدود قرار داده شود و از بین قسمت های مختلف یک خانه چیدمان آشپزخانه ها کار بسیار دشوار تری نسبت به بقیه است.

قرار است در این قسمت از خانه وسایل کوچک و بزرگ زیادی در یک فضای کوچک در چند قفسه و کشو قرار داده شود. به خاطر همین چیدن وسایل آشپزخانه و کابینت ها کار سختی است چون باید همه وسایل به ترتیب کاربرد در جای مناسب قرار داده شوند تا در معرض آلودگی نباشند و رطوبتی که در آشپزخانه وجود دارد ایجاد مشکل برای وسایل نکند.

خیلی از افراد برای این کار چاره اندیشی می‌کنند و برای جلوگیری از رطوبت و آلوده شدن ظرف ها، داخل کابینت آشپزخانه را کفپوش می گذارند که این کفپوش های داخل کابینت انواع مختلفی دارند.

 

خیلی ها ممکن است تصور کنند که این کار، کار بیهوده ای است اما وقتی از این کفپوش در کابینت خود استفاده کنید متوجه می شوید که هم طول عمر وسایل شما بیشتر می شود و هم آلودگی دیرتر به ظرف ها می رسد و فضای بهداشتی تری برای ظرف های شما فراهم خواهد شد.

شما هر وقت که بخواهید می توانید این کفپوش ها را تعویض کنید و یا شستشو دهید و این کار وقت و انرژی کمتری از شما می گیرد تا اینکه بخواهید کل کابینت و ظرف ها را مجددا بشوید.

 

بهتر است از محصولاتی در داخل کابینت استفاده کنید که قابلیت شستشو داشته باشند که لازم نباشد هر بار آنها را تعویض کنید و بعضی از این کفپوش ها که از جنس فوم هستند طوری طراحی شده اند که از ایجاد سر و صدای اضافی که در آشپزخانه به خاطر برخورد ظرف ها به کابینت ایجاد می شود جلوگیری می کنند. برای کابینت هایی که مستقیماً در معرض آب هستند بهتر است از کفپوش های ضد آب استفاده کنید.

X