پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از شرط های مهمی که خیلی از خانم ها برای زیبایی منزل دارند داشتن پاسیو است. در ادامه مطلب زیر پاسیو را برای شما تعریف کرده ایم.

پاسیو چیست؟

پاسیو (Patio) که به آن نورگیر هم می‌گویند بخشی از فضای داخلی ساختمان است که به میزان نورگیری فضای داخلی ساختمان کمک می‌کند. کاربرد دیگری که این فضا دارد، زیباسازی فضای واحد است. بسیاری از افراد پاسیو را پیروی معماران و طراحان داخلی از طراحی غربی می‌دانند اما از گذشته تاکنون در معماری ایرانی این نوع فضا وجود داشته است. در فضاهایی که نور مناسب و مستقیم وجود نداشته باشد، ایجاد پاسیو یا نورگیر الزامی است. نورگیری ساختمان‌ها به دو صورت کلی وجود دارد، یکی از راه‌ها نورگیری با کمک پنجره‌ها است و راه دیگر در صورتی که ایجاد پنجره به فضای باز وجود نداشته باشد، ایجاد پاسیو و پنجره دادن به پاسیوست.
پاسیو
استفاده بهینه از فضای پاسیو
پاسیو

این فضا همانند حیاط خلوت از بالاترین قسمت ساختمان تا پایین‌ترین قسمت کشیده می‌شود. پاسیو فضایی همانند اتاقک برای واحد همکف ایجاد می‌کند که فقط طبقه همکف دسترسی به آن دارد. سایر طبقه‌های ساختمان تنها می‌توانند از نور آن استفاده کنند و نمی‌توانند از محیط آن استفاده کنند.

واژه یابی

پاسیو از واژه فرانسوی Patio به معنی نورگیر گرفته شده است. به دلیل اینکه این کلمه فرانسوی است، خیلی‌ها فکر می‌کنند که طراحی این فضا برداشتی از طراحی‌های غربی است. اما بانگاهی به تاریخ معماری ایران به این نکته می‌توان پی برد که این نوع طراحی در معماری قدیم نیز دیده شده است و برای روشنایی فضاهای تاریک همیشه فضای پاسیو طراحی می‌شده است.

X