نکات مهم در زمان طراحی کابینت منزل چیست؟

نکات مهم در زمان طراحی کابینت منزل چیست؟

نکات مهم در زمان طراحی کابینت منزل

در زمان تغییر دکوراسیون آشپزخانه مهم ‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید طراحی کابینت است. وقتی به آشپزخانه ‌ای وارد می ‌شوید، اولین چیزی که به چشم می‌ آید کابینت آشپزخانه است. درادامه مطلب با نکات طراحی کابینت آشنا شوید.

 

مهم ترین نکات طراحی کابینت

اولین قدم در طراحی آشپزخانه تعیین سبک مورد نظرتان است، به سبک مدرن یا کلاسیک علاقه دارید؟ یا طرح خاصی مورد نظرتان است؟ می توانید با استفاده از سلیقه خود و نوع دکوراسیون کلی خانه سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

اگر دوست دارید آشپزخانه ‌ای به سبک مدرن داشته باشید، باید مدل کابینت با مبلمان منزل هماهنگ باشد یا اینکه اگر دکوراسیون منزل به سبک کلاسیک باشد، بهتر است از یک طرح کلاسیک برای کابینت استفاده کنید. این کار زیبایی و هارمونی منزل شما را حفظ کرده و فضای خانه را با شکوه نشان خواهد داد. اگر دکوراسیون خانه مدرن باشد ولی بخواهید از سبک کلاسیک برای آشپزخانه استفاده کنید، می‌ توانید از طرح‌ های ترکیبی برای آشپزخانه سفارش دهید. البته امروزه سبک‌ های متفاوت تا حدودی با هم ترکیب شده‌ اند و می‌ توان طرح دلخواه خود را با کمک سازندگان کابینت به وجود آورد.

بعد از انتخاب سبک کابینت آشپزخانه نوبت به انتخاب نوع جنس کابینت می ‌رسد. امروزه برای ساخت کابینت از انواع مواد متفاوت استفاده می ‌شود. چوب، ام‌ دی ‌اف و ممبران از انواع این مواد هستند و هر کدام دارای ویژگی ‌های خاص خود بوده و می‌ توان بر اساس سبک و طرح مورد نظر از هر کدام از این مواد استفاده کرد.

در طراحی کابینت باید به هر بخشی از آشپزخانه به صورت جداگانه توجه کرده و یک طرح کلی را در آن پیاده کرد. چگونگی انجام این کار را به صورت یک به یک برای هر بخش توضیح خواهیم داد:

نوع کف‌پوش آشپزخانه

در ایران بیشتر آشپزخانه ‌ها دارای کف‌پوشی از جنس سرامیک هستند. این سرامیک ‌ها جنس و طرح متفاوتی با کابینت دارند ولی می ‌توان با استفاده از کف ‌پوش‌ های جدیدی که در بازار موجود هستند کف آشپزخانه را با کابینت‌ ها هماهنگ کرد.

طرح دیوار

بیشتر فضای دیوار در آشپزخانه را کابینت می ‌پوشاند ولی بخش‌ های ما بین کابینت زمینی و دیواری دیده می ‌شوند. امروزه با استفاده از دیوار پوش ‌های مخصوص برای این کار، این فضا را نیز به صورت دلخواه و با طرح ‌های متنوعی که در بازار وجود دارد، تزئین می ‌کنند. این دیوارپوش‌ ها با مواد مختلفی مانند سنگ، PVC و مواد دیگر و با رنگ ‌بندی متنوع یافت می ‌شوند. البته می ‌توان با استفاده از آویزهای دکوری هم این بخش ‌ها را تزئین کرد.

صفحه ‌ی رویی کابینت

یکی از مهم‌ ترین لوازم در ساخت و استفاده از کابینت، صفحه‌ ی رویی آن است. این صفحه هم در طراحی کابینت و هم از لحاظ کاربردی بودن و مقاومت، وسیله ‌ی بسیار حائز اهمیتی است. صفحه‌ ی رویی کابینت از مواد مختلفی مانند چوب، ام ‌دی ‌اف، سرامیک، کوارتز، اکریلیک و گرانیت ساخته می ‌شوند. کیفیت و مقاومت هر کدام از این مواد متفاوت بوده و با توجه به این مورد، قیمت‌ های متفاوتی هم دارند. اگر قیمت برای ‌تان مهم باشد می ‌توانید از صفحه ‌های ام ‌‌دی ‌اف یا اکریلیک استفاده کرده ولی اگر زیبای و مقاومت در اولویت قرار دارد بهتر است از مواد گرانیتی و کوارتزی استفاده کنید.

سینک ظر‌شویی

سینک ‌های ظرفشویی در مدل‌ های مختلفی وجود دارند. این مدل‌ ها بر اساس تعداد لگن، سینی، اندازه و جنس به دسته‌ بندی ‌های زیادی تقسیم می ‌شوند. می ‌توانید با توجه به اندازه و مکان قرارگیری و نوع مورد احتیاج خود، سینک ظرفشویی مناسب را انتخاب کنید. سینک ‌ها با استفاده از استیل یا گرانیت ساخته می‌ شوند. البته هر کدام از این سینک‌ ها را می ‌توان در طراحی کابینت استفاده کرد.

رنگ کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت بدون در نظر گرفتن رنگ ‌بندی مناسب در عمل امکان ‌پذیر نیست. در انتخاب رنگ کابینت باید به چند نکته دقت کنیم:

رنگ کابینت با رنگ کلی دکوراسیون خانه و لوازم آشپزخانه، هماهنگی داشته باشد. اگر رنگ ‌بندی ما بین وسایل، هارمونی خوبی نداشته باشند تاثیر منفی در زیبایی دکوراسیون خانه خواهد داشت.

با توجه به سبک دکوراسیون خانه و آشپزخانه، باید رنگ مناسب را انتخاب کنید چون برخی رنگ ‌ها برای بعضی سبک‌ ها مناسب نبوده و هماهنگی خوبی ایجاد نخواهد کرد. به عنوان مثال ترکیب رنگ سیاه و سفید برای دکوراسیون ‌های کلاسیک مناسب نبوده ولی در سبک مدرن از پرکاربردترین رنگ‌ ها هستند.

نکته‌ ی دیگر این که تصمیم‌ گیرنده‌ی نهایی شما هستید که باید بگویید چه رنگ ‌هایی را دوست دارید و از کدام ترکیب رنگ خوش ‌تان می ‌آید. البته می ‌توانید با مشورت گرفتن از یک کابینت‌ کار ماهر، از بین رنگ ‌های مورد علاقه‌ ی خود، بهترین ترکیب رنگ را به دست آورید.

بافت طرح کابینت

در طراحی کابینت علاوه بر رنگ باید به بافت طرح کابینت نیز توجه کرد. این طرح می ‌تواند به صورت براق و صیقلی باشد یا مات و برجسته. البته این مورد به سلیقه ‌ی شما و طرح کلی دکوراسیون وابسته است. امروزه طرح‌ های بسیاری اعم از ساده و برجسته وجود دارند. به عنوان مثال در کابینت‌ های ممبران می ‌توان طرح ‌های برجسته را به سفارش مشتری تولید کرد.

نورپردازی در آشپزخانه

یکی از نکات مهم در زیباتر دیده شدن طراحی کابینت آشپزخانه، نورپردازی مناسب آن است. بیشتر زمان خانم‌ های خانه ‌دار در آشپزخانه می‌ گذرد و به این دلیل هر چقدر نور آشپزخانه بهتر باشد، در شادابی و روحیه‌ ی این افراد تاثیر مثبت بیشتری می‌ گذارد. بهتر است در آشپزخانه‌ ها از نور طبیعی استفاده کنیم، ولی اگر این امکان وجود نداشته باشد، باید سعی کنیم با نورپردازی مصنوعی این نقیصه را جبران کنیم. امروزه انواع لامپ ‌ها و چراغ‌ های متنوع برای این کار وجود دارد که کار نورپردازی را آسان می‌ کند.

پرده‌ ی آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما دارای پنجره باشد، می ‌توانید از پرده ‌های متنوعی که برای آشپزخانه وجود دارد، استفاده کنید. امروزه پرده‌ های کرکره ‌ای در طرح‌ های مختلف، مخصوص آشپزخانه تولید می ‌شوند. این پرده‌ های جدید با دکوراسیون ‌های امروزی همخوانی زیادی دارند. جنس این پرده ‌ها هم از نوع فلزی، چوبی و پارچه ‌ای هستند و می ‌توان به وسیله ‌ی آنها، نور ورودی به خانه را به صورت دلخواه کنترل کرد.
معایب و مزایای کابینت هایگلاس آشپزخانه

اندازه‌ ی استاندارد کابینت

این نکته برای کاربردی بودن کابینت حائز اهمیت است چون اگر اندازه ‌ی کابینت استاندارد نباشد، استفاده از آن سخت خواهد شد. به عنوان مثال اگر ارتفاع سینک ظرفشویی زیاد باشد در هنگام شستن ظرف ‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد یا اگر کابینت دیواری بلدتر از حد معمول باشد دسترسی به آن سخت می‌ شود.

نکته‌ی آخر این که بهتر است لوازم آشپزخانه را هم با توجه به رنگ و اندازه ‌ی کابینت ‌ها انتخاب کنیم تا هارمونی لازم را با دکوراسیون داشته باشند.

X