نکاتی را که باید در رابطه با طراحی پارکینگ بدانید

نکاتی را که باید در رابطه با طراحی پارکینگ بدانید

نکاتی را که باید در رابطه با طراحی پارکینگ بدانید

شاید در نگاه اول طراحی پارکینگ مهم به نظر نرسد. در ادامه مطلب زیر با طراحی پارکینگ و نکات مربوط به آن آشنا خواهید شد.

پارکینگ نه تنها اولین قسمت از یک ساختمان است که توسط افراد گوناگون دیده می‌شود، بلکه دروازه‌ای است که از طریق آن تمام مشتریان، کارمندان، مهمانان، بازدیدکنندگان و … عبور می‌کنند. پارکینگ همانطور که از نامش پیدا است مکانی است برای پارک انواع وسایل نقلیه که البته از نظر اندازه و عملکرد متفاوت هستند. طراحی یک پارکینگ باکیفیت نکته‌ای بسیار مهم است اما کار پیچیده و سختی نیست. در صورت طراحی و ساخت مناسب، پارکینگ شما می‌تواند زیبا، جذاب و از همه مهم‌تر ایمن باشد. ما در این مطلب چند نکته مهم برای داشتن پارکینگی بی‌نقص و باکیفیت و اصولی را به شما ارائه خواهیم‌ داد، پس همراه ما باشید تا در مورد این موضوع مهم اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

سوالات متداول:
در طراحی پارکینگ باید به چه مواردی توجه شود؟

1. هدف از طراحی پارکینگ 2. ابعاد پارکینگ 3. انتخاب کفپوش 4. اندازه و فاصله‌های استاندارد برای عبور ماشین‌های در پارکینگ 5. فضای استاندارد برای هر ماشین 6. نوپردازی فضا 7. رعایت ضوابط طراحی پارکینگ 8. محوطه‌سازی فضای پارکینگ 9. زیرسازی کف 10. توجه به ظرفیت پارکینگ 11. سبک دکوراسیون 12. طراحی سقف 13. ارتفاع استاندارد پارکینگ

چه نوع کفپوشی برای فضای پارکینگ مناسب است؟

گروه‌بندی پارکینگ‌ها بر اساس متراژ و تعداد خودروها

تعداد خودروهایی که در پارکینگ جا می‌شوند بر اساس متراژ پارکینگ به شرح زیر است: پارکینگ‌های کوچک، حداقل 3 ماشین را در خود جای می‌دهند و پارکینگ‌های متوسط در برگیرنده حداقل 4 ماشین و حداکثر 25 تا است. پارکینگ‌های بزرگ بیشتر از 25 تا ماشین را در خود جای می‌دهند. تعداد پارکینگ برای هر واحد مسکونی بر اساس متراژ خانه است و این امر می‌تواند کاملا متغیر باشد. برای متراژ تا 150 متر 1 پارکینگ کافی خواهد بود. متراژ 150 تا 200 متر به پارکینگ با ظرفیت 2 خودرو نیاز دارد و برای متراژ 250 متر به بالا 3 پارکینگ خودرو در نظر گرفته می‌شود. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که اگر تعداد واحد‌های ساختمان فرد است، معمولا یکی از واحدها پارکینگ ندارد.

مراحل اصلی برای طراحی پارکینگ

هدف خود را مشخص کنید

طراحی سایبان ماشین یا پارکینگ شما به شدت تحت تاثیر هدفی که برای استفاده از پارکینگ در نظر دارید، خواهد ‌بود. با توجه به این که پارکینگ شما فقط برای استفاده‌ وسایل نقلیه کوچک و شخصی طراحی شده است یا برای ماشین‌های بزرگ مانند کامیون‌ها و وانت‌ها نیز مناسب است، طراحی پارکینگ به شیوه‌ای متفاوت انجام خواهد گرفت.

به اندازه‌ پارکینگ توجه کنید

اندازه‌ فضایی که برای پارکینگ در نظر گرفته‌اید، برای طراحی پارکینگ بسیار حائز اهمیت است زیرا تاسیسات و مصالح با توجه به متراژ پارکینگ، متغیر است. طبق مقررات حداقل اندازه‌ پارکینگ، 5 متر طول و 5/2 متر عرض است.

ضخامت سنگ ‌فرش پارکینگ را در نظر بگیرید

با توجه به وزن وسایل نقلیه‌ای که در پارکینگ عبور و مرور می‌کنند، ضخامت سنگ‌فرش پارکینگ متفاوت است. مثلا وسایل نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند کامیون‌ها، به سنگ‌فرش‌هایی با ضخامت بیشتر نیاز دارند. شما باید با توجه به این نکته، بهترین سنگ‌فرش را برای ایجاد دوام بیشتر، برای طراحی پارکینگ خود انتخاب کنید.

اندازه‌ها و فاصله‌ها

تعداد فضا‌ها را مشخص کنید

بعد از تعیین هدف برای طراحی پارکینگ خود، مشخص کنید که چه تعداد جای پارک برای پارکینگ شما باید در نظر گرفته شود.

فضای مورد نیاز هر پارکینگ

با توجه به نوع استفاده‌ شما از پارکینگ، طراحی فضای مورد نیاز هر جای ‌پارک، متفاوت است. مثلا اگر پارکینگ برای فروشگاه‌ها است، فضای هر جای پارک باید بزرگ‌تر در نظر گرفته شود تا مشتریان فروشگاه راحت‌تر بتوانند خرید‌های خود را در ماشین خود قرار دهند.

دسترسی

یک پارکینگ عالی و بی‌نقص، باید برای تمام کسانی که از آن استفاده می‌کنند، در دسترس و ایمن باشد. بنابراین فراموش نکنید که علاوه‌بر جایگاه پارک خودرو، جایگاه‌هایی مانند پارکینگ خودرو‌های بزرگتر مانند ون‌ها و غیره، پارکینگ معلولین و مسیر‌های عبور و مرور را نیز در طراحی پارکینگ خود در نظر بگیرید. معمولا باید به ازای هر 20 پارکینگ 1 پارکینگ ویژه معلولین در نظر گرفته ‌شود. محل پارک ویژه معلولین باید نزدیک‌ترین جا به محل ورودی و خروجی باشد و با تابلو مخصوص مشخص شده‌ باشد.

طراحی پارکینگ

تابلو‌های راهنمایی و رانندگی

اگر شما ساخت پارکینگی بزرگ و پر رفت و آمد مانند پارکینگ‌های طبقاتی را در نظر دارید، حتما برای طراحی پارکینگ، باید از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی استفاده کنید. انجام این کار باعث راحتی عبور و مرور وسایل ‌نقلیه و محافظت از عابران پیاده می‌شود. تابلو‌ی ایست، عبور عابران پیاده، تابلو‌های محدودیت سرعت و تابلو‌های جایگاه پارک معلولین مواردی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده ‌کنید.

ایجاد علائم با رنگ‌آمیزی آسفالت پارکینگ

برای جلوگیری از ترافیک، علائم ایمنی را کف پارکینگ (روی زمین) نقاشی کنید. این علائم مشخص می‌کند جای پارک معلولین در کدام قسمت پارکینگ در نظر گرفته شده است یا راهرو‌های خروجی در کجا قرار دارند. این علائم باید کاملا واضح و قابل مشاهده باشند.

موانع پارک بتنی

این موانع بتنی، باعث جلوگیری از برخورد اتومبیل‌ها با یکدیگر و جلوگیری از برخورد اتومبیل‌ها با ساختمان‌های مجاور پارکینگ می‌شوند. این موانع به قرارگیری ایمن اتومبیل‌ها در فضای جای پارک کمک می‌کنند.

طراحی ایمن

طراحی پارکینگ و شیب مورد نیاز

برای جلوگیری از نشست ‌کردن کف پارکینگ و این‌که آسفالت کف برای یک پارکینگ پر رفت و آمد مناسب باشد، اقدامات مناسب برای تخلیه آب بسیار حائز اهمیت است. سطوح محوطه پارکینگ معمولا برای جلوگیری از تجمع آب، با شیب حداقل 2درصد طراحی می‌شود.

طراحی روشنایی

برای داشتن یک پارکینگ ایمن، وسایل روشنایی بسیار ضروری است؛ زیرا روشنایی مناسب باعث دید بهتر راننده‌ای که در حال عبور از پارکینگ است، می‌شود و در نهایت موجب جلوگیری از تصادف و آسیب خواهد شد. باید توجه داشته باشید که این روشنایی به گونه‌ای نباشد که چشم رانندگان را اذیت کند و همچنین نباید باعث اذیت ساکنین ساختمان‌های مجاور شود. در بخش‌های پرتردد پارکینگ، مانند ورودی‌ها و خروجی‌ها روشنایی بیشتری ایجاد کنید.

 

X