نمای آجری خوبه یا بد؟

نمای آجری خوبه یا بد؟

نمای آجری خوبه یا بد؟

یکی از نماهای زیبای ساختمان نمای آجری میباشد. در ادامه مطلب زیر به شما نشان میدهیم که نمای آجری خوبه یا بد؟

نمای آجری خوبه یا بد؟

آجر مصالح ساختمانی به شکل بلوک مستطیلی می گویند که اغلب از خاک رس بر پایه ی مواد معدنی و یا سایر مواد افزودنی تشکیل می شوند.
آجر یکی از متریال های باستانی ایران است که جدیدا دوباره برای نما نیز مورد استقبال قرار گرفته و البته نمای زیبایی هم به ساختمان می بخشد. آجر عموما به تنهایی استفاده نمیشود عموما تنها استفاده نمیشود و همراه متریال هایی مانند سیمان یا کامپوزیت دیده میشود.
زمانی که صحبت از آجر میشود میتوان تنوع بالایی از آجر ها را برای مصارف مختلف مانند آجر برای دکوراسیون داخلی ، برای سفت کاری ساختمان و برای نما نام برد که هر کدام از این آجرها با توجه به موقعیتی که استفاده میشود از متریال متفاوت و در اندازه ها و ابعاد متفاوت ساخته میشود.
آجرهای نما نیز از نظر جنس و رنگ متفاوت اند و ممکن است شما آجرهایی با رنگ های زرد قرمز و سفید دیده باشید.
انواع آجرها برای نما:

اگر بخواهیم آجرهای معمول برای نما را نام ببریم به آجر های زیر میتوان اشاره کرد:

آجر نما لفتون
آجرنما شیل
آجرنما قزاقی
آجرنما بهمنی
آجرنما نسوز

انواع آجر برای نمای آجری
مزایای نمای آجری:
ایمنی بالا:

این نما را در صورت اجرای اصولی میتوان یک نمای ایمن معرفی کرد. آجر در مقابل آتش سوزی و نیروی جانبی مانند زلزله و یا باد مقاومت بالایی دارد در احتمال جدا شدن از سطح ساختمان و آسیب رسیدن به دیگران کم است.
مقاومت بالا:

در صورت نصب صحیح و استفاده از متریال خوب میتواند دوامی بیش از 50 سال داشته باشد. همچنین نسبت به یخ زدگی مقاوم است و عایق سرما و گرما و حتی صدا است. نمای آجری نیز در برابر نور خورشید مقاوم است و اسیب نمیبیند.
هزینه ی مناسب:

آجر در مقایسه با باقی متریال ها در نمای ساختمان در کیفیت مشابه قیمت متعادلی دارد از سویی دیگر در صورت استفاده در نمای ساده نصب آسانی دارد و همچنین تخریب سازه‌های آجری بسیار آسان بوده و از این رو اقتصادی است
مزایا و معایب نمای آجری
زیبایی و همخوانی با فرهنگ ایرانی:

آجر در نماهای ایرانی از قدیم و ندیم استفاده میشده همانطور که در طاق بستان میتوان مشاهده کرد. در حال حاضر نیز آجر جلوه ی ایرانی به ظاهر شهر میبخشد. نمای آجری برای هر ساختمانی اعم از مسکونی و تجاری ، سنتی و مدرن مورد استفاده است و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد. آجر نیز از مصالح قابل بازیافت و یا مصالح ساختمانی سبز است.
معایب نمای آجری:
وزن زیاد سازه:

به دلیل این که آجر وزن زیادی دارد و وزن سازه را سنگین میکند نمیتوان برای نمای ساختمان های بلند استفاده کرد و در صورت استفاده باید در کنار یک کتریال دیگر مانند چوب یا سیمان و …. استفاده کرد.
از دست دادن جلوه ی ساختمان در مدت طولانی:

از مهمترین معایب نمای آجری از دست دادن جلوه ی اولیه در مدت زمان طولانی است. در سطح نمای آجری در مدت طولانی حفره هایی به وجود میآید که و آلودگی جذب این حفره ها شده و از سویی دیگر شست و شوی آجر نیز کار سختی است به همین دلیل نمای آجری پس از مدتی زیبایی خود را از دست میدهد
نمای آجری
شوره و کپک:

همچنین تابش افتاب بعلاوه ی باران و برف باعث ایجاد شوره به روی نمای آجری میشود که از جلوه ی نما بسیار می کاهد. همچنین نماهای آجری همیشه در معرض کپک یا سفیدک هستند.
راه حل:

ناگفته نماند که برای حل این ویژگی منفی نیز راه حلی در نظر گرفته شده و آن هم استفاده از آجرهای نانو است. این آجرها به دلیل پوشش نانوی که روی خود دارند در برابر باد باران و تابش نور خورشید مقاوم هستند و همچنین آسیب پذیری کمتری دارند ، از رشد کپک و شوره جلوگیری میکنند و البته شست و شوی آسانی دارند.

X