نقش رنگ زرشکی در دکوراسیون چیست؟

نقش رنگ زرشکی در دکوراسیون چیست؟

 

نقش رنگ زرشکی در دکوراسیون چیست؟

زرشکی یکی از رنگ های مورد علاقه خانم هاست. در ادامه مطلب زیر با نقش این رنگ در دکوراسیون شما را آشنا میکنیم.

زرشکی در دکوراسیون

در این بخش از آموزش دکوراسیون داخلی میخواهیم به بررسی رنگ زرشکی در دکوراسیون داخلی بپردازیم.
در ابتدای این مقاله به بررسی ویژگی های رنگ زرشکی و در ادامه به نحوه ی استفاده از این رنگ در دکوراسیون می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

ریشه و روانشناسی رنگ زرشکی

رنگ زرشکی ریشه در رنگ قرمز دارد و در واقع ترکیب رنگ قرمز با تناژ مشکی است. رنگ زرشکی در زمان های قدیم نایاب بود به همین خاطر بسیار ارزشمند شناخته می شد.
رنگ زرشکی رنگ عشق و قدرت شناخته می شود. این رنگ جلوه ی بالا دارد و محیط به خوبی میتواند خود را نمایش دهد. رنگ زرشکی رنگی زیباست که در عین محبت و عشقی که انتقال میدهد نوعی اقتدار و زیبایی را نمایش می کشد. بسیاری از روانشناسان رنگ زرشکی را رنگ غرور نیز می دانند و مثال این موضوع را در استفاده از این رنگ در دربار های سلطنتی میتوان مشاهده کرد.

رنگ زرشکی چه رنگی است؟

آنچه که ایرانی ها به رنگ زرشکی میشناسند در زبان بین المللی رنگ قرمز تیره است اما اگر بخواهیم رنگ زرشکی را به زبان بین المللی ترجمه کنیم رنگی که ما میشناسیم نیست و از رنگ زرشکی کمرنگ تر است.
همانطور که میدانید رنگ ها در انرژی و کارایی محیط بسیار تاثیر گذار هستند. پس در ادامه بررسی می کنیم که از این رنگ چگونه به درستی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم

چگونه از رنگ زرشکی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

1- با چه رنگ هایی همخوانی دارد؟

در ابتدا باید بررسی کنیم که در کنار چه رنگ هایی کاربرد دارد. رنگ زرشکی چون رنگی تیره و با جلوه ی زیاد است بهتر است در کنار رنگ های خنثی یا رنگ های نود استفاده شود تا از نمایش محیط به شکل خیلی شلوغ جلوگیری کند و تعادل در انرژی محیط ایجاد کند.
زرشکی با رنگ مشکی ، سفید ، طوسی ، تناژ قهوه ای از کرم تا قهوه ای سوخته، صورتی ، سرمه ای، طلایی به خوبی ست میشوند . اما این به این مهمی نیست که با باقی رنگ ها همخوانی ندارند بلکه در ترکیب با باقی رنگ ها باید حرفه ای تر عمل کرد تا بتوان تناژ مناسب را تشخیص داد.

2- چگونه از زرشکی در دکوراسیون استفاده کنیم؟

اولین نکته این که هرچند عاشق زرشکی هستید نباید تمام محیط خود را از رنگ زرشکی پر کنید زیرا باعث ایجاد حس عصبانیت و پریشانی در فرد می شود و به مرور زمان به دلیل یکنواختی شادی و خلاقیت را از فرد می گیرد.
قانون 60 30 10 را به یاد دارید ؟ این قانون کمک فراوانی به ترکیب رنگی محیط شما میکند . بهتر است است برای 60 درصد محیط از رنگ زرشکی استفاده نکنید .پس بهتر است در استفاده از 60 درصد ابتدایی یکی از رنگ های خنثی یا نود را انتخاب کنید. این رنگ با توجه به محیط شما میتواند متفاوت باشد.
از رنگ زرشکی در 30 یا 10 درصد باقی محیط استفاده کنید. بستگی به این که این رنگ چه قدر مورد پسند شماست میتواند 30 درصد یا 10 درصد محیط را در بر بگیرد. برای مثال رو مبلی ها یا روتختی ها، بخشی از طرح پرده ها یا رنگ مورد استفاده در فرش و پرده ی خانه میتواند به رنگ زرشکی باشد.

3- در چه محیطی چگونه؟

این که از این رنگ در چه محیطی میخواهید استفاده کنید میتواند روش استفاده از این رنگ را تغییر دهد. برای مثال:

در مکان های کم نور ب میزان کم پنجره سعی کنید از این رنگ کم استفاده کنید زیرا این رنگ رنگی تیره است و این باعث میشود که نور محیز را به خود جذب کند.
استفاده از این رنگ در اتاق کودکان اصلا توصیه نمیشود. بهتر است از رنگ هایی مانند خود قرمز و یا نارنجی استفاده کنید. زیرا این رنگ ها باعث افزایش خلاقیت کودک میشوند.
استفاده در آشپزخانه: جدیداً با رنگ های متنوعی که برای کابینت ها طراحی شده رنگ زرشکی نیز توانسته جای خود را در آشپزخانه باز کند. اما دقت کنید زیاد از حد از این رنگ استفاده نکنید و سعی کنید در کنار این رنگ حتما از رنگ های روشن و حتی در تضاد استفاده کنید.
در اتاق نشیمن: نشیمن یک محیط دوستانه و صمیمی است به همین خاطر اصلا از رنگ های تیره استفاده نکنید. استفاده از رنگ های نود یا سفید در کنار این رنگ ها زیبایی دو چندانی به محیط می بخشد. همچنین میتوانید در کنار رنگ زرشکی از رنگ های زرد و یا آجری و یا زرشکی در طرح های صمیم استفاده کنید که انرژی نشیمن که محیطی صمیمی است را از بین نبرید.
در محیط پذیرایی: در این محیط کمتر خبری از صمیمیت است اما پس کمی راحت تر میتوانید از این رنگ استفاده کنید. رنگ غالب رو مبلی ها و حتی طرح های پرده ها میتواند جلوه ی زیبایی به محیط ببخشد.
در محیط کار : در محیط کار و یا جلسه حضور رنگ زرشکی میتواند بسیار جلب توجه کند مخصوصا اگر در کنار رنگ های دیگری مانند مشکی ، سرمه ای و طوسی استفاده شود. این رنگ ها میتواند در عین به وجود آوردن زیبایی به حفظ تمرکز کمک کند و از دیدی دیگر یه دلیل تیره بودن این رنگ میتواند در تمیز جلوه دادن محیط کار کمک کند.

نقش رنگ زرشکی در دکوراسیون چیست؟
نقش رنگ زرشکی در دکوراسیون چیست؟
X