مهم ترین کاربرد های شلف دیواری چیست؟

مهم ترین کاربرد های شلف دیواری چیست؟

مهم ترین کاربرد های شلف دیواری چیست؟

یکی از زیباترین چیزهایی که در منزل میتوانید استفاده کنید شلف های دیواری هستند.در ادامه مطلب با کاربرد های شلف دیواری آشنا شوید.

شلف دیواری یکی از المان های زیبا و قدیمی برای به کار بردن در طراحی و دکوراسیون داخلی است. اگر به دنبال پر کردن فضای دیوارهای خالی هستید و علاقه ای به آویختن تابلو ندارید، شلف دیواری گزینه بسیار مناسبی است. در این مطلب به معرفی انواع شلف دیواری و سبک های مختلفی که برای آن وجود دارد، می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اولین بار شلف دیواری در چه جاهایی نصب شد؟

شلف های دیواری اولین بار برای آشپزخانه ها در نظر گرفته شدند. استفاده از طبقات چوبی برای جای دادن ظروف و وسایل در آشپزخانه های قدیمی یک موضوع جا افتاده بود و در بیشتر آشپزخانه ها دیده می شد. بیرون از آشپزخانه ها شلف های دیواری به طاقچه بالای شومینه ها در اتاق ها و پذیرایی محدود بودند.

هر چه زمان می گذشت استفاده از شلف ها به صورت دیواری بیشتر می شد. تا اینکه امروزه شلف های دیواری بیشتر برای تزیین مورد استفاده قرار می گیرند. البته کاربرد آنها فقط برای زیبایی نیست و برای قرار دادن بسیاری از وسایل نیز می توان از آنها استفاده کرد.
شلف ها در چه جاهایی از خانه کاربرد دارند؟

از شلف ها می توان در جای جای خانه استفاده کرد. اتاق ها، آشپزخانه، پذیرایی، هال، حمام و دستشویی از مکان هایی هستند که در آنها می توان از شلف دیواری بهره گرفت.

شلف دیواری در آشپزخانه

همانطور که در بالا تر گفته شد استفاده از شلف های دیواری در آشپزخانه ها از گذشته مرسوم بوده است. این امر اکنون هم بسیار مورد توجه است. یکی از بزرگترین موارد استفاده از شلف دیواری را می توان به استفاده آنها در آشپزخانه ها نسبت داد.

از این المان دکوراتیو می توان در بالای کابینت ها و به جای کابینت های بالایی استفاده کرد. از آنها می توان در سوپری های بزرگ در آشپزخانه ها هم بهره برد. شلف دیواری در آشپزخانه در بالای ظرفشویی، بالای اجاق گاز و اطراف هود نمود زیبایی دارد و به صمیمیت فضا با به نمایش گذاشتن وسایل آشپزی، می افزاید.

نوع دیگری از شلف وجود دارد که مورد استفاده آن تنها در آشپزخانه هاست. شلف میله ای برای نگهداری کفگیر، ملاقه و … مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه نگهداری گل هم به کاربری های آن اضافه شده است. این مورد از ایجاد شلوغی آشپزخانه جلوگیری می کند و ابزار پرکاربرد را در دسترس قرار می دهد.

شلف دیواری در هال و راهرو

یکی از فضاهایی که برای شلف دیواری بسیار پرکاربرد و زیباست، هال و راهروها هستند. راهروهای منتهی به اتاق ها و راهروی ورودی خانه از مناطقی هستند که نسبت به سایر فضاها استفاده از شلف دیواری برای آنها زیباتر و به جا تر است. با نصب شلف دیواری می توان دیوار یکدست و خالی راهرو و هال را پر کرد.

روی شلف را هم می توانید از اکسسوری، کتاب، تابلو، آینه، گل و… پر کنید. اگر در راهروی ورودی از شلف استفاده می کنید، استفاده از آینه و جاکلیدی هم در کنارش کاربرد آن را بیشتر می کند.

شلف در اتاق خواب ها

در اتاق خواب، از شلف برای تزیین به کار می رود ولی جنبه کاربردی بسیار مطلوبی هم دارد. معمولا شلف را در دیوارهایی که در زیر آن تخت خواب قرار دارد نصب می کنند که بسیار جلوه خوبی ایجاد می کند. ولی برای مناطق زلزله خیز مانند ایران گزینه مناسبی نیست و بهتر است در جایی که تخت خواب نباشد از شلف دیواری یا هر وسیله تزیینی دیواری استفاده کرد.

در کنار پنجره، کنار در اتاق و اگر اتاق دارای دو پنجره است، بین دو پنجره محل های مناسبی برای نصب شلف دیواری هستند. به ویژه امروزه که اتاق خواب ها ابعاد کوچکتری دارند شلف دیواری گزینه ای است که می توان از آن برای استفاده حداکثر از فضا استفاده کرد. از آنها در اتاق خواب به عنوان قفسه هایی برای کتاب ها و برخی از لوازم می توان استفاده کرد.

شلف در اتاق مطالعه

در اتاق مطالعه شلف دیواری کاملا کاربردی و البته تزئینی نیز هست. می توانید به جای کتابخانه از شلف دیواری برای نگهداری از کتاب ها استفاده کنید. برای زیبا تر شدن اتاق مطالعه و یا اتاق کار خود از گل، تندیس و… برای تزیین دیوارها و حداکثر استفاده از فضا می توانید به کار ببرید.

کاربرد شلف دیواری در پذیرایی

استفاده از شلف در اتاق پذیرایی یا ناهار خوری بسیار گسترده شده است. از شلف دیواری می توان در اطراف تلویزیون و برای نگهداری اکسسوری یا دستگاه های پخش خانگی استفاده کرد. در کنج هایی که معمولا خالی و بدون کاربری هستند استفاده از شلف می تواند ایده جالبی باشد. از این طریق هم فضا را پر می کند و هم می تواند جایی برای نگهداری از اکسسوری ها باشد.

فضای پشت مبل ها را می توان با تابلو پر کرد ولی استفاده از شلف هم می تواند جالب توجه باشد. استفاده های دیگر شلف دیواری را می توان برای آینه ها و شمعدان یا آباژور دانست. این کاربری برای خانه های کوچک که فضا برای استفاده از کنسول کافی نیست می تواند بسیار مناسب باشد.

شلف در حمام و دستشویی

یکی از محل هایی که به تازگی در آنها از شلف استفاده می شود حمام و دستشویی است. نصب شلف در کنار روشویی و دوش در حمام و دستشویی می تواند کاربرد بسیاری داشته باشد و به جنبه تزئینی آن نیز بپردازد. استفاده از شلف برای نگهداری حوله، دستمال کاغذی، صابون، عطر، خوشبو کننده هوا، عود و … از مواردی هستند که بر روی شلف ها در سرویس های بهداشتی دیده می شود.

گاهی موارد هم روشویی رویِ یک شلف نصب می شود که از دیگر راه های استفاده از شلف دیواری در سرویس های بهداشتی است. این مورد بیشتر برای خانه های کوچک که عموما سرویس های بهداشتی کوچکتری دارند، به کار برده می شود.

شلف در اطراف پنجره ها

از دیگر کاربردهای شلف در فضاهای داخلی می توان به کاربرد آن در اطراف پنجره ها اشاره کرد. علاوه بر زیبایی که شلف کنار پنجره ها دارد، می تواند جایی را برای نشستن فراهم کند که همین موضوع به زیبایی فضا و دکوراسیون داخلی می افزاید. شلف های اطراف پنجره در اتاق ناهارخوری یا اتاق خواب از گزینه های مناسب دیگر هستند.

شلف در فضاهای پرت خانه

در فضاهای پرت خانه که کاربری ندارد با استفاده از شلف نواقص را می پوشانیم و زیبایی و کاربری به آن می دهیم. این گزینه ایده ای بسیار خوب برای قسمت هایی از خانه است که پرت هستند و لازم است تا از آنجا به عنوان یک فضای کاربردی استفاده کرد. برای شلف دیواری نصب شده در این قسمت ها می توان اکسسوری و یا لوازم متعددی را طبق سلیقه و نیاز قرار داد.

شلف دیواری برای نگهداری گل و گیاه

از شلف می توان برای پرورش گل در فضاهایی که دارای نور خوب هستند، استفاده کرد که باعث زیبایی، طراوت و سرزندگی می شود. از این طریق می توان به صورت طبقاتی نور مورد نیاز برای گل ها را نیز تامین کرد و به نظمی برای گلدان ها نیز دست یافت. حتی گلخانه و پاسیوها نیز مکان هایی مناسب برای نصب شلف دیواری هستند تا گل ها نظم بگیرند.

نصب شلف دیواری در بالکن

شلف دیواری در بالکن نیز به کار برده می شود. از این طریق می توانید گلدان ها را در آن قرار دهید یا حتی برخی از لوازمی که فضای کافی در منزل برای نگهداری از آنها وجود ندارد می تواند روی شلف دیواری با نظم مطلوبی در بالکن قرار گیرد.

نکات مهم برای خریداری شلف دیواری

استفاده از شلف دیواری در هر فضای داخلی و خارجی امکان پذیر است. از این رو بسیاری از افراد با در نظر داشتن فضای مورد نظر برای آن، رو به خریداری شلف دیواری می آورند. در این بین لازم است نکاتی را برای خرید در نظر داشت که شامل موارد زیر می شود:

به بهینه سازی فضای موجود کمک کند و ابعاد مناسبی با فضای مورد نظر را داشته باشد
قابلیت تغییر چیدمان و جابجایی برای آن وجود داشته باشد
کیفیت مطلوب برای تحمل وزن لوازمی که قرار است روی آن قرار گیرد را داشته باشد
برای نصب آن به دیوار فرایند سخت و پیچیده ای پیش رو نباشد
طراحی کاربردی و زیبایی مطلوب را داشته باشد
سعی کنید متناسب با رنگبندی سایر لوازم و سبک سایر وسایل آن را تهیه کنید
انواع شلف دیواری اغلب چوبی یا ام دی اف هستند؛ دقت کنید برای محیط های رو باز از جنس مناسبی تهیه کنید که در مقابل بارش برف و باران خراب نشود
قابل پاکسازی باشند
نصب ایمن داشته باشند تا با کوچکترین باد یا ضربه نیفتند

در آخر

شلف دیواری یکی از گزینه های عالی است که می توان از آن هم برای زیباتر شدن فضا استفاده کرد و هم اینکه جنبه کاربردی آنرا به کار گرفت. باید در نظر داشته باشید فضایی که قرار است روی آن شلف دیواری نصب کنید کدام قسمت است که نوع مناسب تری را انتخاب کنید. معمولا انواع ساده آنها همیشه زیبایی خود را دارند و از مُد نمی‌افتند.
این صفحه را به اشتراک بگذارید

X