مبل مناسب خانه های کوچک کدامند؟

مبل مناسب خانه های کوچک کدامند؟

مبل مناسب خانه های کوچک کدامند؟

این روزها مبل ها در دکور منزل نقش بسزایی دارند. در ادامه مطلب زیر به شما نشان میدهیم که مبل مناسب خانه های کوچک کدامند.

برای مبله کردن خانه ‎های کوچک می ‎توانید از مبل‌ های ال، یا یک کاناپه تک به همراه چند صندلی، یا یک نیم ست و یا یک دست کامل یا ناقص مبلمان ظریف و جمع و جور استفاده کنید که دارای کمترین حد از انحنا و دسته باشند.
در بهینه ‎ترین حالت برای تهیه مبل مناسب خانه های کوچک، می ‎توانید از مبل‌ هایی استفاده کنید که اصولاً فاقد دسته باشند و اسکلت‌ بندی آن‌ ها کاملاً بدون انحنا و در قالب خطوط مستقیم عمودی و افقی باشد و نیز به گونه ‎ای طراحی شده باشند که بتوانند در کنج خانه نیز قرار گیرند تا امکان استفاده بهینه از فضای کوچک خانه شما به حداکثر خود برسد. چنین مبلمانی غالباً همان مبل ال خواهد بود.

 

مبل مناسب خانه های کوچک

مبل ال، مطرح ترین گزینه برای مبل مناسب خانه های کوچک

ما معمولا مبل‌ های ال را به صورت مبل‌ های راحتی نه چندان زیبا و با کیفیت می‎ شناسیم اما امروزه انواع مدلهای مبلمان ال به قدری متنوع هستند که هر سلیقه‌ ای را می ‎توانند راضی نگه دارند. امروزه حتی مبل‌ های سلطنتی نیز به شکل مبل ال طراحی می ‎شوند که تنها در دو انتها دارای دسته هستند. این مبل‌ ها از نظر بلندی پایه و تاج‌ ها و منبت ‎کاری و … کاملاً شبیه مدل های سبک مبل سلطنتی هستند با این تفاوت که همچون مبل‌ های ال در کنار هم قرار می ‎گیرند و تنها در دو انتها از دسته برخوردار هستند.

خلاصه اینکه هر نوع مبلی را که بپسندید نوع ال آن هم وجود دارد . البته مبل‌ های الی که به عنوان مبل مناسب برای خانه های کوچک انتخاب می ‎شوند عمق کمی دارند و کوتاه هستند-هم به لحاظ اندازه بدنه و هم ارتفاع پشتی – تا فضا را کمتر پر کنند و گاه بهتر است که کلاً بدون پایه باشند تا ارتفاع آن‌ها به حداقل برسد. بنابراین هنگام انتخاب مبل با چوب راش برای خانه های کوچک، به اندازه پایه‌ ها، بدنه و پشتی دقت کنید.

همچنین در ساخت برخی مبل‌ های ال از چوب و در برخی دیگر از چرم، شیشه و روکش‌ های شبه فلز یا شبه شیشه استفاده می ‎شود که دسته اول حس و حال گرمتر و دنج‎ تری به خانه شما می ‎بخشند و دسته دوم جلوه مدرن‌ تری ایجاد می ‎نمایند که شما می ‎توانید بسته به سلیقه و علاقه خود از میان انواع مختلف مبل ال دست به انتخاب بزنید.

 

همچنین مبل های ال گرد وارد بازار شده‌ اند که بسیار چشم نواز هستند؛ زیرا همانطور که می ‎دانید خطوط بدون زاویه، نرم‌ تر و مهربان‌ تر و به همین جهت نوازشگرتر از خطوط دارای کنج و زاویه هستند. این مبل‌ ها می ‎توانند یکی از عناصر یک دکوراسیون مدرن و به روز باشند و حس و حال صمیمی‌ تری را به دکوراسیون منزل شما ببخشند؛ زیرا می ‎توانند به راستی میهمانان شما را کنار و دور هم بنشانند.

 

برای داشتن مبل مناسب خانه های کوچک خود حتی می ‎توانید از این هم فراتر رفته و بخشی از خانه خود را با ایجاد چند کمد یا کشوی کوتاه، بلندتر از کف نمایید و سپس روی آن تشک‌ های مبل را قرار دهید و به این ترتیب یک فضای مبله جمع و جور و دو منظوره ایجاد نمایید.

4 انتخاب مطرح جهت تهیه مبل مناسب خانه‌های کوچک

 

مبل الکاناپه تک به همراه هر نشیمن دیگری که می‎ پسندید از پاف و صندلی‎ های خاص و معمولی گرفته تا مبل تک
نیم ست
یک ست کامل یا ناقص از مبل‌ های جمع و جور با دسته های کوچک یا تقریبا حذف شده

ابتدای مقاله، در مورد مبل ال به تفصیل صحبت کردیم، اما اگر شما به هر دلیلی مبل‌ های ال را دوست ندارید و در پی یک ست مبل مناسب برای خانه های کوچک هستید، گمان نکنید که به جهت کوچک بودن خانه مجبور به تهیه مبل‎های خاص و محدودی هستید. بلکه شما می‌ توانید یک کاناپه تک از مدل مبل مورد علاقه خود خریداری نمایید و با اضافه کردن چند پاف ،صندلی یا مبل تک خاص، که می‎ تواند لزوما از مدل کاناپه هم نباشد، یک نیم ست درست کنید. مطمئن باشید که اگر این کارها را با سلیقه و دقت انجام دهید خانه شما زیبا خواهد شد. به خانه کوچکی که در تصویر زیر می بینید دقت کنید. این خانه واقعا کوچک است با این حال نه تنها به زیبایی مبله شده است بلکه حتی این امکان در آن به وجود آمده است که میز ناهارخوری هم به آن اضافه شود.

استفاده حداکثری از نور طبیعی، نورپردازی مناسب، ظرافت مبل‌ ها و سایر اشیا، استفاده از رنگ‌ های روشن، تمام ست نبودن مبلمان، تمیز و مرتب و با کیفیت بودن وسایل و … برخی از مولفه‎ هایی هستند که موجب شده‌ اند که پیش از به چشم آمدن کوچکی خانه، زیبایی و هارمونی و خوش ‎نشین بودن آن به چشم ‎آید.

و چه ابتکاری به ذهن شما می رسد؟

رنگ روشن مبل موجب بازتر به نظر رسیدن فضا می‌ شود و نیز شلوغ نبودن رنگ‌ بندی و طرح‌ بندی مبل‌ ها، مانع از خفه‌ تر شدن فضای یک خانه کوچک می‌ شود. بنابراین مبل رنگ روشن یک مبل مناسب خانه‌ های کوچک است.

 

توجه داشته باشید که سبک مینیمالیستی و حذف هر چیز زایدی اعم از انحنای خطوط موجب خلوت ‎تر و ساده‎ تر شدن فضا شده و بنابراین فضا را بازتر و بزرگتر نشان می دهد. بنابراین یک نوع دکوراسیون و مبل مناسب خانه های کوچک استفاده از خطوط مستقیم در مبل و دکوراسیون و استفاده از موادی در طراحی دکوراسیون است که نور را انعکاس می‎دهند همچون سرامیک و های ‎گلس‌ ها.

می‌ توانید برای تهیه مبل مناسب خانه های کوچک، به مبل های چند منظوره نیز بیندیشید. مسلما مبلی که تبدیل به تختخواب شود و علاوه بر مبلمان یک گنجه نیز باشد موجب استفاده بهینه از فضا در خانه‎های کوچک می‎شود.

 

مبل هایی در بازار وجود دارند که می ‎توانید با بلند کردن بخش نرم و نشیمن مبل به یک فضای خالی گنجه ‎مانند، دسترسی پیدا کنید و هر چیزی را داخل آن قرار دهید.

 

جسور باشید و به هیچ عنوان فکر نکنید که اگر خانه شما کوچک است دست و بال شما برای چیدن یک دکوراسیون زیبا بسته است. فکر نکنید تنها راه چیدمان مبل برای شما چسباندن مبل‌ ها به دیوار است تا فضای مرکزی خانه را به حداکثر برسانید. گاهی بهتر است که فضای پشت مبلمان یا برخی از قطعات مبلمان باز باشند و از این فضا استفاده شود.

 

مثلاً شما می‌ توانید با چسباندن یک کنسول چند منظوره به پشت مبل از این فضا به عنوان یک فضای کار کوچک در طول روز استفاده نمایید. یعنی در واقع این میز می‎ تواند علاوه بر اینکه حامل دکوری‎ هایی چون یک جفت آباژور باشد که موجب زیباتر شدن فضای مبله می‎ شوند؛ و یا می ‎تواند به عنوان میز تحریر و میز کامپیوتر و برای امور روزمره استفاده شود و در مواقع لازم نیز تبدیل به میز ناهارخوری شود.

 

اگر شما خانه کوچکی دارید بهتر است از این موضوع به عنوان بهانه‌ ای برای پایان دادن به قالبی اندیشیدن، استفاده کنید. دست از قالبی فکر کردن بردارید. قالبی فکر کردن یکی از عواملی است که موجب می‎شود در زندگی آن طور که باید پیشرفت نکنیم و شاد باشیم.

مثلا اگر بخواهیم بر اساس توده‌ ای از اطلاعات و افکار و باورهای موهوم درست و نادرستی که در طول زمان در ذهن ما شکل گرفته است، فکر کنیم به نظر نمی‌ رسد یک پذیرایی 9 متره را بتوان هم مبله کرد هم میز ناهارخوری گذاشت و هم یک فضای کار کوچک و خانگی – برای اموری مثل استفاده از اینترنت و لپ تاپ در منزل- در آن تعبیه کرد مگر اینکه خانه تا حد انفجار، پر و شلوغ شود؛ تصویری که می ‎بینید مثال نقض این تفکر نادرست است:

 

حتی اگر شما روش‌ های مینیمالیستی و مدرنی چون روش به کار رفته در تصویر بالا را برای دکور کردن خانه خود نمی ‎پسندید و دوست دارید که خانه خود را مشابه روش‌ های معمول و مرسوم بچینید، باز هم می‎ توانید با برخی ابتکارات هوشمندانه خانه کوچک خود را چنان بچینید که بتوانید هم یک نیم ست مبلمان هم یک دست میز ناهارخوری و هم یک فضای کوچک کار داشته باشید. به تصویر زیر نگاه کنید اضافه کردن یک دست میز ناهارخوری جمع و جور با کیفیت نه تنها خانه را کوچکتر نشان نداده بلکه آن را بزرگ‌ تر و زیباتر جلوه داده است.

 

حتی اگر امکان استفاده از یک ست جمع و جور ناهارخوری را هم نداشته باشید می ‎توانید یک گوشه هال یا آشپزخانه را تبدیل به ناهارخوری نمایید که البته از این فضا می ‎توان به عنوان نشیمن و فضای کار نیز استفاده کرد. همچنین شما می ‎توانید با انتخاب یک میز دومنظوره، و در اختیار داشتن چند نشیمن کم جا مثل صندلی‌ های تاشو یا پاف‌ های چند منظوره، از فضای مبله به عنوان فضای ناهارخوری نیز استفاده نمایید.

 

 

می ‎توانید این احساس هویت شخصی و آزادی نفس را در دکوراسیون خود نیز متجلی نمایید و این حس زیبای درونی را از این طریق با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر در بازار بچرخید وسایل چند منظوره و جدیدی خواهید دید که متناسب با زندگی‌ های جمع و جور امروزی طراحی شده‌ اند، وسایلی که ممکن است پیش از این ندیده باشید. میز ناهارخوری بالا ممکن است یکی از این وسایل باشد که سطح تمام شیشه آن مانع از پر و شلوغ شدن فضا می‎ شود و نشیمن‌ های آن می ‎توانند با کمی تغییر به عنوان عسلی نیز استفاده شوند.

گشت و گذار در اینترنت و سایت‌ های خارجی نیز ذهن شما را نسبت به استفاده بهینه از فضا باز می ‎کند و می ‎توانید برخی وسایل را که در بازار ایران موجود نیستند خودتان درست کنید یا به کارگاه‎ های نجاری و … سفارش دهید. جستجو در فروشگاه های اینترنتی مبلمان و دکوراسیون را هم فراموش نکنید.

 

من به شخصه پیش‎بینی می ‎کنم که در آینده‌ ای نه چندان دور، خانه کوچک با دسترسی‎های عالی مد شود و به نظر می‎رسد که این جریان در کل دنیا آغاز شده است. شاید زمانی بود که استفاده از طلای زیاد در میهمانی‌ ها زیبنده بود، اما امروزه فخرفروشی به نظر می ‎رسد و به همین علت نوعی بی‎کلاسی و تازه به دوران رسیدگی محسوب می ‎شود. به نظر می‎ رسد در آینده، دارایی خانه نیز وضعیت دارایی طلا را پیدا کند و خانه‌ ای که بیهوده بزرگ‌ تر از اندازه یک خانواده باشد بیشتر از آنکه کلاس داشته باشد بی ‎کلاسی شمرده خواهد شد. و نکته آخر از این بخش در مورد فرش است.

 

تاثیر فرش و اندازه و رنگ آن را در فضاسازی و هدایت چشم فراموش نکنید. همانطور که رنگ دیوار و مبل اگر روشن باشد خانه را بازتر نشان می‌ دهد، رنگ فرش هم از این قاعده مستثنی نیست. آیا می‌ توانید بفرمایید رعایت کدام یک از نکات دیگری که در این مقاله به آن اشاره نموده‌ ایم، موجب زیبا سازی اتاقی شده است که در تصویر بالا مشاهده می ‎فرمایید؟
عسلی و میز جلوی مبل مناسب خانه های کوچک

پس از صحبت کردن درمورد مبل‌ مناسب خانه کوچک نوبت به انواع مدل های میز جلو مبلی و عسلی مناسب مبلمان مذکور می‌ رسد. شما می ‎توانید میز جلو مبلی خود را حتی ‎الامکان ظریف انتخاب نمایید؛ حتی شاید بهتر باشد که از مبل‌ های فلزی بسیار زیبا و خوش‎ برش استفاده کنید.

 

رنگ مسی زیباست و رنگ طلایی موجب لوکس ‎تر به نظر رسیدن خانه می ‎شود. همچنین می ‎توانید پایه‎ های فلزی میز را با وسایل دیگری همچون پایه گلدان‌ ها یا آباژورها ست کنید. گفتنی است میزهایی که تمام یا سطح آنها از مواد کاملا شفاف مثل رزین یا شیشه درست شده باشد، می توانند در بازتر نشان دادن فضای خانه نقش غیر قابل انکاری داشته باشند.

همچنین می‌ توانید از میزهای جلومبلی چند منظوره همچون پاف‌ ها استفاده کنید. پاف‌ ها هم می‌ توانند گنجه باشند و هم با متصل کردن آن‌ ها به مبل می‎ توانید یک تختخواب به وجود آورید. در صورت تمایل می‌ توانید روی پاف شیشه یا سینی قرار دهید.

 

شما می‌ توانید از قالیچه‌ ها یا گلیم‌ های کوچک، یک پاف خیره کننده درست کنید و آن را به نقطه کانونی دکوراسیون خانه خود تبدیل نمایید. دید خود را نسبت به وسایل بدون استفاده همچون پارچه‌ های گلدوزی شده یا جاجیم و ترمه‌ هایی که به شما ارث رسیده، باز کنید و از جلوه درخشان رنگ‌ های طبیعی روی الیاف‌ های طبیعی، برای درخشان و خاص کردن دکوراسیون خانه خود بهره بگیرید. در تصویر زیر، میز جلو مبلی یک پاف است که ترکیبی از پاف‌ های کوچکتری است که هریک می ‎توانند هم به عنوان اصلی و هم نشیمن مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین میز جلو مبلی می‌ تواند ترکیبی از انواع مدل‌های میز عسلی کوچک باشد که با کنار هم قرار گرفتن یک میز جلومبلی را تشکیل می‌دهند:

 

اما می‌ رسیم به عسلی ‎ها (میزهای کوچک دم‎ دستی). همان طور که پیش از این دیدیم عسلی‎ ها می ‎توانند پاف‌ های کوچکتری باشند که در مواقع لازم مثل زیاد بودن تعداد میهمان‌ ها به عنوان نشیمن نیز استفاده شوند.

 

ترکیب عسلی ثابت با فضای ذخیره سازی (باکس) در طراحی مبل‌ های ال بسیار استفاده می‎ شود که هم زیباست و هم کاربردی و مناسب خانه های کوچک:

همچنین امروزه عسلی‌هایی وجود دارند که پایه ‎های آن‌ ها به زیر مبل رفته و کمترین فضا را اشغال می ‎کنند. این عسلی ‎ها در شکل های مبتکرانه به صورت چوبی و فلزی ساخته می ‎شوند. اگر در بازار آن را نیافتید می‌ توانید سفارش دهید. حتی نوع‌ های ساده چنین عسلی‌ هایی را می‌ توانید خودتان به راحتی بسازید. همچنین عسلی ‎های تاشو و یا در هم رونده به وفور در بازار ایران موجود هستند.. تعدادی از عسلی‌ های کم جا و خلاقانه -که برخی ثابت و برخی متحرک هستند- را در یک تصویر برای شما گرد آورده ایم:

تفاوت خانه کوچک با خانه نقلی

بدیهی است پر کردن خانه با اشیا و رنگ‌ ها و طرح ‎های زیاد موجب تنگ ‎تر و کوچک تر به نظر رسیدن فضای خانه خواهد شد. بنابراین در استفاده از اشیا و رنگ‌ها در دکوراسیون خانه اغراق نکنید. حال که وسایل کمتری برای خانه خود می‌ خرید می‌ توانید وسایل با کیفیت ‎تری بخرید و این یک امتیاز خانه‎ های کوچک است. استفاده درست از امتیازها می ‎تواند کفه سنگین‌ تر را در هر موضوعی جا به جا کند. این عادت را در خودمان ایجاد کنیم که امتیازها را ببینیم. عادت شکرگزاری نیز چنین خاصیتی دارد، شکرگزاری دیدن امتیازهاست و به قول شیخ اجل: «شکر نعمت، نعمتت افزون کند».

 

چنانچه اجزای خانه و وسایل، باکیفیت انتخاب شوند موجب می‌ شود که بیش از آنکه کوچکی خانه به نظر آید، زیبایی و کیفیت خانه به چشم آمده و بنابراین خانه شما به جای برچسب «کوچک» خوردن، برچسب «نقلی» را به خود جذب نماید.

 

کلام آخر

این مقاله در مورد مبل مناسب خانه های کوچک بود، اما شما می ‎توانید با مطالعه مقاله ‎های دیگر این سایت در خصوص تک تک جنبه‌ های دکوراسیون خانه‌ های کوچک، با استفاده بهینه از فضا، یک خانه نقلی بسیار زیبا درست کنید که نه تنها زیبایی آن چشم‌ ها را نوازش دهد، بلکه چنان در آن احساس راحتی و آرامش و رضایت نمایید که بسیاری از افراد در خانه‌ های بزرگ خود از از چنین تجربه‌ ای محروم باشند و تنها نصیب آن‌ ها از بزرگی خانه، زحمت بیشتر نظافت آن باشد. مثلا می‌توانید ببینید که برای منزل کوچک شما مبل مخصوص جلو تلویزیون چه مبلی است و بهتر است که آن را خریداری کنید.

 

شما می‎ توانید با اقداماتی همچون کاربردی کردن فضاهای مرده خانه همچون گوشه‌ های خانه و بخش‌ های نزدیک به سقف در دیوارها و (حتی زیر کف زمین چنانچه خانه شما ویلایی باشد) و نیز استفاده از وسایل چند منظوره برای بخش‌ های مختلف دکوراسیون، انتخاب رنگ‌ های روشن برای کاغذ دیواری و یا نقاشی خانه و استفاده از تکنولوژی‌ های روز حیطه دکوراسیون و … این مهم را فراهم نمایید. همچنین پیشنهاد ما به شما برای تغییر دکوراسیون منزل، مطلب دکوراسیون داخلی با آجر است.

 

X