قوانین بالکن در شهرداری چیست؟

قوانین بالکن در شهرداری چیست؟

قوانین بالکن در شهرداری چیست؟

یکی از مهم ترین قسمت های آپارتمان بالکن میباشد.ولی احداث بالکن قوانین خاصی دارد که در ادامه مطلب زیر آن را عنوان میکنیم.

قانون بالکن در شهرداری

بالکن ها علاوه بر تاثیر زیبایی شناسانه ای که در نما از خود بر جای می گذارند، نقشی اساسی در نمایش سمبولیک استفاده کننده های آن فضا نیز به همراه دارند. همین نمایش مشهود و قابل رویت انسان، نمایش دهنده نقش و عملکرد مثبت و منفی بالکن هاست.

بالکن ها باید به اندازه کافی عریض باشند که بتواندد فضای مورد استفاده را فراهم نمایند (کمتر از 5 فیت نباشند) و از خلوت و حریم خصوصی کافی برخوردار باشند.

بسیاری از سالمندان خواه ناخواه در محل سکونت خود محدود هستند. بنابراین دسترسی به یک فضای خصوصی باز که تحت کنترلشان باشد برایشان خوشایند است. این فضا یک تغییر خوشایند در اختیارشان قرار می دهد که می توانند در این فضا به رشد گیاهان بپردازند، غذا بپزند و از آفتاب لذت ببرند و در صورت بروز حریق یک چنین فضایی می تواند پناهگاهی با هوای آزاد و اکسیژن برای افراد باشد.

دسترسی ها: این فضا اگر خصوصی است باید به طور مستقیم از فضای نشیمن خانه دسترسی داشته باشد، در صورت امکان به فضای آشپزخانه هم دسترسی داشته باشد و دسترسی به باقی فضاها به طور غیر مستقیم صورت گیرد.

جهت گیری: جهت گیری این فضا باید به گونه ای باشد که در فصول بهار، تابستان و پاییز حداقل 30 درصد طول روز، نور دریافت کند.

مبلمان و کاراکترهایی فضایی: پاسیوها و فضاهای باز خصوصی باید به خوبی تعریف شده باشند. جهت گیری، موقعیت و طراحی آن ها باید یک حریم خصوصی فضایی از باقی واحدهای مسکونی، پیاده روهای مجاور و فضای رانندگی به وجود آورد.

حفاظ سقف: پوشش بالای سر چنین فضاهایی باید کاملا درزبندی و عایق کاری شده باشد و نباید تنها مجرای تهویه هوا باشند.

ایجاد بالکن در ساختمان های بالای 12 طبقه مطلوب نیست مگر اینکه با شرایط خاص باشد و طراحی منحصر به فردی داشته باشند.

همه بالکن ها، پاسیوها و تراس ها باید مجهز به نور مصنوعی باشند که از داخل قابل کنترل و روشن و خاموش کردن است. حداقل دو کلید و پریز ضد آب باید در هر فضای خارجی در نظر گرفته شود.

دیوارهایی که نقش ایجاد حریم خصوصی را دارند باید به گونه ای باشند که فضا را از دید واحدهای مجاور مصون بدارد. که ممکن است آن بخش با گیاهان پوشانده شود.

مساحت این فضای خصوصی باید حداقل 12 فیت باشد، سطح کف آن حداقل 100 فیت مربع باشد و فضای باقی مانده باید چمن یا باغچه باشد.

در صورتی که این فضا کنترل نشود و یا از طریق دوربین مدار بسته دیده نشود، ممکن است از لحاظ امنیتی با مشکل مواحه شود بنابراین فضاهای تقریبا یا قسمتی بسته باید به گونه ای طراحی شوند که از فضاهای عمومی محافظت گردند.

کف فضاهای خصوصی باید هموار و بدون تغییر سطح های غیر منتظره باشد. در صورت وجود پله همه پله ها باید نرده داشته باشند.

بالکن ها و تراس ها باید در روند طراحی در نظر گرفته شوند نه اینکه در آخر کار و از روی چاره اندیشی انتخاب، طراحی و اجرا شوند.

بالکن ها نباید کمتر از 5 فیت و 50 فیت مربع برای واحدهای یک خوابه و 60 فیت مربع برای واحدهای دو خوابه مساحت داشته باشند.

به دلیل اینکه اکثر سالخوردگان در خصوص امنیت و ارتفاع نگران هستند بالکن ها نه تنها باید امن باشند بلکه باید این حس را هم القا کنند از این رو استفاده از نرده های قرص و محکم بسیار مطلوب است. ارتفاع نرده ها حداقل 36 اینچ و از همه جوانب بالکن ها محافظت نماید.

جریمه عدم رعایت قوانین بالکن

بر اساس تبصره چهار ماده 100، چنانچه بالکن، بدون پروانه بنا شود به میزان یک دهم ارزش معاملاتی ساختمان و به خاطر تراکم مازاد نیز یک دوم تا سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان جریمه می‌ شود. در حال حاضر در کمیسیون ماده 100، چنانچه مالک بدون مجوز یا بر خلاف پروانه، بالکن با مشخصات اعلام شده احداث نماید جریمه یا رای تخریب صادر می شود. همچنین عوارض پیش ‌آمدگی بالکن، جزء عوارض صدور پروانه ساختمانی است.

X