فرق لوله کشی توکار و روکار چیست؟

فرق لوله کشی توکار و روکار چیست؟

فرق لوله کشی توکار و روکار چیست؟

لوله کشی ساختمان به دو صورت روکار و توکار انجام میگیرد. در ادامه مطلب زیر با فرق لوله کشی توکار و روکار آشنا شوید.

مقایسه لوله کشی روکار و توکار

مقایسه لوله کشی روکار و توکار در ساختمان سازی، و دانستن این موضوع که لوله کشی روکار بهتر است یا تو کار و تفاوت لوله کشی روکار و توکار ، می تواند راهنمای خوبی برای انجام لوله کشی باشد .انتخاب نوع لوله کشی و کسب اطلاعات درباره ی خطرات و مزایای آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی به دو روش روکار و توکار می توان این سیستم لوله کشی را اجرا نمود.

احتمالا برای شما نیز این مورد پیش آمده باشد که یک لوله روکار در داخل خانه داشته باشید، بااینکه به واسطه این لوله ها می توانیم به صورت دائمی به آب و گاز دسترسی کامل داشته باشیم و از خطرات لوله کشی توکار جلوگیری کنیم،ولی لوله های روکار ممکن است باعث بر هم زدن تعادل دکوراسیون محیط شود

در تمام ساختمان ها نمی توان تنها از روش لوله کشی توکار استفاده نمود، برای دانستن این موضوع که لوله کشی روکار بهتر است یا تو کار؟ تفاوت لوله کشی روکار و توکار ، معایب و مزایای هرکدام ، و یادگیری ایده هایی برای زیبا سازی و پوشاندن لوله های روکار بهتر است این مقاله را تا آخر مطالعه نمایید.

در ادامه چند نمونه لوله کشی رو کار را مشاهده می نمایید.
نمونه لوله کشی رو کار

نمونه لوله کشی رو کار

تفاوت لوله کشی روکار و توکار

مقایسه تفاوت لوله کشی روکار و توکار می تواند در هنگام انتخاب روش لوله کشی کمک بزرگی برای ما به حساب آید.

روش توکار: در صورتی که لوله های آب و گاز در هنگام ساخت در داخل مصالح قرار گیرند و اصلا در بیرون ظاهر نشوند، در واقع یک لوله کشی توکار انجام شده است. این روش دارای مزایا و معایبی می باشد. دیده نشدن لوله یکی از مهم ترین مزایا در این روش می باشد. البته یکی از عیب های بسیار بزرگ این روش عدم دسترسی کافی به لوله ها برای تعمیر می باشد. در این حالت اگر مشکلی برای لوله ها پیش آید، باید قسمتی از دیوار یا سقف برای انجام تعمیرات تخریب شود.

روش روکار: روش دوم برای لوله کشی روش روکار می باشد. در حالت لوله ها بیرون ساختمان قرار می گیرند و از سطح دیوارها و یا سقف وارد منزل می شوند. مزیت استفاده از این روش دسترسی راحت به لوله ها می باشد. همچنین زمان و هزینه ی کمتری برای انجام این روش صرف می گردد. تنها عیبی که می توان برای لوله کشی روکار ذکر کرد، ایجاد ناهماهنگی لوله ها در دکوراسیون داخلی منزل می باشد. البته روش هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.
نمونه لوله کشی رو کار

نمونه لوله کشی رو کار

تزیین کردن لوله های روکار و استفاده کاربردی از لوله روکار

برای پوشاندن لوله ها و تبدیل لوله های روکار به توکار چندین روش وجود دارد. در مواردی می توان از لوله های روکار به عنوان یک آیتم زیبای دکوراسیون استفاده نمود.

در برخی از موارد می توان از لوله های روکار استفاده های کاربردی نمود. انجام این کار نه تنها سبب افزایش کاربری لوله ها می شود بلکه دکوراسیون ساختمان را نیز ارتقا می دهد. به طور مثال اگر لوله های روکار شما در قسمت سقف خانه قرار دارند، می توانید از آن ها به عنوان لامپ و لوستر استفاده نمایید. برای این کار فاصله های یکسان و استانداردی را در نظر گرفته و لوسترهای خود را نصب نمایید. برای این کار می توانید از آویزهایی نیز استفاده نمایید. در صورتی که لوله های روکار سقفی شما در اتاق خواب قرار دارند، می توانید از آن به عنوان رگال لباس استفاده نمایید و از آن ها استفاده ی کاربردی نمایید.

اصلا این تصورنداشته باشید که انجام لوله کشی روکار کاملا اشتباه است و تمام لوله کشی ها حتما باید به صورت توکار انجام شود. اگر چندین لوله در کنار هم بر روی دیوار قرار دارند، می توانید با نصب قفسه هایی آن را تبدیل به یک کتابخانه کاربردی نمایید. با این روش در عین از بین بردن فضای نامناسب به یک کتابخانه زیبا نیز دست پیدا خواهید کرد. به کار بردن خلاقیت درباره ی این موضوع می تواند دکوراسیون محیط شما را زیباتر از قبل نماید.
نمونه لوله کشی روکار

 

رنگ کردن لوله های روکار

یکی از روش های بسیار ساده برای تزیین لوله های روکار رنگ کردن آن ها است. انجام این کار هزینه ی بالایی ندارد و به راحتی انجام می شود. البته نه اینکه آن را هم رنگ با دیوار نمایید. بلکه یک رنگ متضاد با دیوار و محیط را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر دیوارهای سفید رنگی دارید، با رنگ کردن به رنگ قرمز می توانید تضاد زیبا و جذابی را ایجاد نمایید. رنگ کردن لوله به رنگ دیوار سبب مخفی شدن آن می شود و راهکاری تزیینی محسوب نمی شود.

 

استفاده از وسایل تزیینی

استفاده از ابزارهای تزیینی برای لوله ها نیز ایده بسیار جالبی است. می توانید از انواع هنرهای ظریف و زیبا برای پوشاندن لوله های روکار استفاده نمایید. به طور مثال می توانید از بافتنی های مکرومه بافی که به تازگی بسیار ترند هستند، استفاده نمایید. مهم نیست لوله روکار شما به صورت عمودی یا افقی قرار دارد. در هر دو مورد می توانید از این روش استفاده نمایید. در صورتی که لوله در راهرو یا اتاق کودک قرار دارد، می توانید از آن به عنوان تنه درخت استفاده نمایید. با رنگ آمیزی اطراف آن و کشیدن شاخ و برگ لوله روکار تبدیل به یک اثر هنری بسیار زیبا خواهد شد. البته طرح های بسیاری را می توان بر روی دیوار خلق کرد.

 

مخفی کردن و پوشاندن لوله های روکار

در برخی از موارد مخفی کردن لوله روکار می تواند ایده بهتری باشد یعنی راهکاری را انجام دهید که اصلا لوله ی روکاری به چشم نخورد. به طور مثال اگر لوله های شما از روی زمین وارد خانه شده اند، می توانید به وسیله ی قرنیز آن ها را پوشش دهید. در این صورت هیچ اثری از لوله ها باقی نخواهد ماند. ایده دیگر مخفی کردن لوله ها توسط وسایل دکوری خانه می باشد. مثلا می توانید با قرار دادن مبلمان در جلوی لوله ها از دیده شدن آن ها جلوگیری نمایید. گلدان و آینه نیز از موارد کاربردی برای پنهان کردن لوله ها به حساب می آیند. توجه به نوع محیط در این مورد بسیار مهم می باشد.

 

استفاده از کابینت برای پنهان کردن لوله ها

ایده دیگر برای مخفی کردن لوله ها ساخت باکس و کابینت می باشد، شما می توانید به وسیله کابینت و باکس لوله های روکار را پوشش دهید. به طور مثال در محیط هایی مانند حمام و آشپزخانه برای مخفی کردن لوله ها می توانید از کابینت و باکس استفاده نمایید و لوله ها را در داخل آن قرار دهید. این روش بسیار کاربردی و متداول در اغلب خانه ها می باشد. انتخاب ایده برای مخفی کردن لوله روکار حتما باید با توجه به مواردی انجام شود. به طور مثال ایده استفاده شده در اتاق خواب نمی تواند مناسب سالن اصلی خانه باشد. پس قبل از اقدام به این موارد توجه نمایید.

د

مقایسه لوله کشی روکار و توکار چه چیزی را روشن می کند؟

 

تفاوت لوله کشی روکار و توکار و ایده های جالب برای پوشاندن لوله های روکار را با هم خواندیم. در مطالب بالا مزایا و معایب هر دو روش لوله کشی را بررسی نمودیم. شاید قبلا این تصور را داشتید که لوله کشی روکار اصلا فکر خوبی نیست و روش توکار بسیار اصولی می باشد. اما دریافتیم که در صورت استفاده از ایده های خلاقانه می توان لوله ها را تبدیل به اکسسوری های موجود در دکوراسیون خانه نمود. در مواردی ایجاد رنگ متضاد بر روی یک لوله می تواند کل فضای خانه و دکوراسیون را دچار تغییر نماید. البته کمک گرفتن از افراد حرفه ای و یک طراح متخصص در این زمینه نیز می تواند راهکار خوبی باشد.

لوله کشی روکار یا توکار؟ نظر شما در این باره چیست؟ به طور کلی در اغلب ساختمان های ایرانی لوله کشی آب به صورت توکار انجام می شود. البته موارد استثنایی نیز وجود دارد. لوله کشی گاز در اغلب موارد به صورت روکار انجام می گردد. احتمالا شما نیز یک یا چند لوله گاز روکار در خانه دارید. انتخاب نوع لوله کشی کار پیمانکار ساختمان و افراد متخصص در زمینه ساختمان می باشد. بررسی تمام شرایط محیطی برای انجام لوله کشی از موارد بسیار مهم می باشد. برای انجام لوله کشی نیز حتما باید از تکنسین های متخصص استفاده نمایید. ایجاد مشکلات در لوله کشی باعث دردسرهای بسیار زیادی می گردد. به خصوص اگر این لوله کشی توکار انجام شود.

X