طراحی و اجرای نمای ساختمان

طراحی و اجرای نمای ساختمان

 

طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است، زیرا وقتی مردم درباره یک ساختمان نظر می دهند،در مرحله اول این کار را با قضاوت در مورد نما انجام می دهند. با این حال، نما فقط یک چهره زیبا نیست ، بلکه یک عنصر حیاتی از یک ساختمان موفق است که زیبایی و عملکرد آن را تعیین می کند.طراحی و اجرای نمای ساختمان که حدود 20 درصد از هزینه کلی ساخت و ساز را تشکیل می دهد، یک عنصر بالقوه پرخطر در تحویل موفق ساختمان است.در ترکیب با سقف و سایر سیستم‌های محفظه ساختمان، یک رابط مهم برای موفقیت عملکرد کلی ساختمان است.

 

انواع نماهای ساختمان

 

کلمه نما به عنوان بیرون یا تمام وجوه خارجی یک ساختمان تعریف می شود. این اصطلاح اغلب برای اشاره به نمای اصلی یا جلوی یک خانه استفاده می شود که در کنار سقف، یکی از مهمترین عناصر ساختمان است، زیرا به عنوان مانع اولیه در برابر عوامل جوی خارجی که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند مانند باران، برف، باد، یخبندان، آفتاب و غیره عمل می کند در نتیجه انتخاب نوع نما که از این خطرات محافظت می کند و در عین حال به دستیابی به مصرف انرژی کمتر، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش ساکنان کمک می کند، بسیار مهم است.

نمای ساختمان جدایی بین محیط های داخلی و خارجی را نیز فراهم می کند، اما همچنین لازم است سطوح نور قابل قبول و ارتباط بصری با خارج را به صورت نماهایی از خارج از ساختمان فراهم کند. نمای ساختمان همچنین بوم نقاشی را در اختیار مالک و معمار قرار می دهد که بر روی آن تصویری از کسب و کار، ایده آل ها یا چشم انداز مالک ایجاد کند.

در ادامه فهرستی از انواع مختلف نما یا دیوارهای خارجی مورد استفاده در معماری و همچنین ویژگی های هر یک از آنها را توضیح می دهیم باید توجه داشت که نوع متریال مصرفی و نوع آب و هوای منطقه باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند به طور مثال استفاده از شیشه برای نمای ساختمانی در شهری کویری مانند یزد مناسب نمی باشد زیرا بین نمای ساختمان و نوع آب و هوا هیچگونه هماهنگی وجود ندارد .

استعلام سریع هزینه ( کلیک کنید ) “گروه رنویت آرک”

نمای آجری
نمای سنگی
نمای چوبی
نمای سیمانی
نمای شیشه ای
نمای فلزی
نمای بتنی
نمای صخره ای
نمای سبز ساختمان
نمای کامپوزیت
نمای ترکیبی

 

نمای ساختمان سنگ

 

سیستم های نما شامل عناصر سازه ای است که مقاومت جانبی و عمودی در برابر باد و سایر اعمال را ایجاد می کند و عناصر پوششی ساختمان که مقاومت در برابر آب و هوا و خواص حرارتی، صوتی و مقاوم در برابر آتش را فراهم می کند. انواع سیستم نما که استفاده می شود به نوع و مقیاس ساختمان و نیازهای برنامه ریزی محلی بستگی دارد که ممکن است بر ظاهر ساختمان در ارتباط با همسایگان آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، آجرکاری اغلب به عنوان متریال نمای خارجی مشخص می شود.هنگامی که از نما صحبت می کنیم، به طور کلی به نمای بیرونی ساختمان از جمله طراحی، رنگ، سبک، متریال و بافت آن اشاره می کنیم.

 

طراحی و اجرای نمای ساختمان چیست؟

 

نمای ساختمان معمولاً آنقدرها هم هیجان انگیز نیست.آنها ممکن است زیبا به نظر برسند، اما به ندرت آنقدر خلاق هستند که شما را مجبور به توقف و قدردانی از ساختمان کنند.سیستم نما شامل یک سری الزامات متقابل و گاهی متضاد است. باید در برابرشرایط اقلیمی و آب و هوایی مقاوم باشد، نور ورودی به ساختمان را کنترل کند، نور طبیعی روز را در داخل ساختمان به حداکثر برساند، همچنین تلفات گرما در زمستان و افزایش گرما در تابستان را به حداقل برساند و باید سر و صدای ورودی مانند ترافیک را نیز کنترل کند و انتقال نویز بین طبقات یا اتاق ها را محدود کند.

نمای ساختمان همچنین باید در برابر باد منطقه مقاومت کند، بار خود را حمل کنند، با سازه اصلی بنا سازگار باشد، و همچنین در صورت لزوم، مقاومت در برابر انفجار را تا محدودیت های از پیش توافق شده ارائه کنند. علاوه بر این، نماها نقش مهمی در کنترل آتش و دود پخش شده بین طبقات درشرایط آتش سوزی دارند.طراحی یک سیستم نما شامل مهندسی سازه، فیزیک ساختمان، علم مواد، فناوری ضد آب و هوا، جزئیات معماری، مدیریت ساخت و ساز و بسیاری از رشته های دیگر است.

 

مصالح طراحی و اجرای نمای ساختمان

 

طراحی و اجرای نمای ساختمان در دهه گذشته بسیار تکامل یافته است. زمانی آجر به عنوان یکی از اجزای اصلی ساختمان دیده می شد اما اخیراً به پالت رنگی طراحان برای خلاقیت تبدیل شده است.نمای ساختمان را می توان از انواع مواد تهیه کرد، اما با گزینه های بسیار زیادی که اکنون در دسترس معماران است، انتخاب متریال مناسب برای پروژه طراحی بعدی شما می تواند یک چالش باشد.انواع مصالح برای طراحی و اجرای نمای ساختمان: آجر، چوبی، فلزی، سرامیک، بتن، سنگ، کامپوزیت، پلاستیک و … .

 

نمای آجری ساختمان

 

نمای آجری یکی از متریالی است که امروزه مورد استفاده در بسیاری از ساختمان ها می باشد. نمای آجری عموماً دارای نصب آسان و مقرون به صرفه هستند و همچنین در برابر آب و هوا مقاوم هستند. نمای آجری نیز در مقایسه با سایر متریال کاربردی در نما به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

 

نحوه اجرای نمای آجری

 

در نماهای آجری روش‌های مختلفی برای اجرای نما وجود دارد که به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از روش چسبی، روش ملاتی و روش خشک که هر کدام از این روش‌ها در مراحل اجرا تا حدودی با یکدیگر متفاوت می‌شود. اما قبل از انجام هر کاری باید توجه داشته باشیم که باید تراز بودن نمای ساختمان به طور کامل چک شود. این امر در تمام نماها اجرا می‌شود تا به یک اجرای اصولی بتوانیم دست پیدا کنیم .

 

نمای سنگی ساختمان

 

سنگ هزاران سال است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود و مدت هاست که به عنوان متریالی با دوام ،برتر و با کیفیت هنری عالی شناخته شده است. روکش و نمای سنگی یک انتخاب محبوب در ساخت و سازهای مدرن است که روشی ساده برای ایجاد ظاهر منحصر به فرد در ساختمان ایجاد می کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های نماهای سنگی آن است که اکثر سنگ ها عموماً به دلیل استحکامی که دارد ساختمان‌ها را از باران و سایر عناصر محافظت می‌کند. نگهداری روکش سنگ نیز در مقایسه با سایر مصالح آسان تر است.

 

نمای ساختمان سنگی

 

در نماهای سنگی اگر از سنگ مناسب استفاده شود استهلاک ساختمان کمتر خواهد شد و زیبایی منحصر به فردی را داراست.نمای سنگی در افکار عمومی برای نما های کلاسیک و یا نیوکلاسیک استفاده می شود اما امروزه استفاده از نمای سنگی در ساختمان های مدرن نیز مرسوم می باشد.

 

نحوه اجرای نمای سنگی

 

در نماهای سنگی اساساً بعد از مرحله قپون اندازی مرحله مهم نبشی کشی انجام می‌شود که به واسطه آن وزن نما به سازه اصلی منتقل می‌گردد هرچه در این قسمت میزان دقت و مهارت فرد انجام دهنده کار بیشتر باشد استحکام بنا نما بیشتر خواهد شد و در مرحله نهایی ‌کاری ساختمان بعد از انجام مراحل ابزارزنی سنگ‌ها شروع خواهد شد.

 

نمای چوبی ساختمان

 

چوب و الوار که اغلب به دلیل جذابیت زیبایی منحصر به فرد و طبیعی بودن آن انتخاب می شود، یکی از خاص ترین متریال مصرفی است. معمولاً در صفحات باریک و بلند چوبی ساخته می شود که می توانند به صورت عمودی، افقی یا مورب نصب شوند. با توجه به تنوع طراحی و ظاهر طبیعی، روکش چوبی اغلب به عنوان تزئینی ترین متریال موجود است.همچنین چوب و الوار به عنوان یک عایق عالی، می تواند گرمای زیادی را حفظ کند و نیاز به سیستم های گرمایشی در ماه های سردتر را کاهش دهد.

 

نحوه اجرای نمای چوبی

 

امروزه در بیشتر از مناطق خیلی از افراد به نماهای چوبی و ساختمان‌های چوبی علاقمند شدند لذا رواج این نوع نما امروزه شاید بیشتر از قبل باشد همانطور که در قسمت‌های گذشته به آن اشاره شد یکی از مهمترین مراحل در اجرای نما تراز بودن نمای ساختمان است در نتیجه در اولین قدم تراز بودن نما باید به طور کامل چک شودو پس از آن زیرسازی‌های لازم و مناسب برای نصب چوب بر روی سازه اصلی انجام می‌گیرد و در نهایت با سه روش پیچ از رو ، فاق و زبانه و کلیپس چوب‌ها به نمای اصلی الحاق خواهد شد .باید توجه داشته باشیم که بعد از این مرحله می‌توانیم چوب‌ها را به رنگ مورد نظر و دلخواه خود تزیین کنیم .

 

نمای سیمانی ساختمان

 

نمای سیمانی به اشکال مختلفی قابل اجرا می باشد . تگرگی،شسته،تیشه ای، تخته ماله، ماهوتی، برخی از اشکال نمای سیمانی می باشد که قابل طراحی و اجرا می‌باشد.مقاومت بالا،امکان استفتده در طرح های تلفیقی،هزینه کمتر و امکان اجرای سریع تر و راحت تر از مزایای استفاده از نمای سیمانی می باشد.نماهای سیمانی عموما بر روی پوسته خارجی دیوارهای انجام شده ساختمان که اجرا شده است اجرا می شود.

 

نحوه اجرای نمای سیمانی

 

اجرای نمای سیمانی به دلیل تنوع بالایی که دارد می‌تواند متفاوت از سایر متریال باشد .به طور مثال در نمای مدرن سیمانی نیازی به نبشی کشی و رابیس بندی وجود ندارد اما در نمای کلاستیک و نئوکلاسیک این امر باید انجام بپذیرد تا بتوانیم یک نمای صاف و خاص داشته باشیم در نتیجه تفاوت‌هایی در اجرای ساختمان‌های سیمانی با هم وجود دارد .یا به طور مثال در نماهای سیمان شسته روش‌های متفاوتی برای انجام کار وجود دارد.

 

نمای شیشه ای ساختمان

 

روکش شیشه ای نمای ساختمان یکی از متداول ترین سیستم های ایجاد نما در انواع ساختمان است. به طور کلی، نمای شیشه ای از شیشه سکوریت یا شیشه ای ساخته شده است که در برابر آب و هوا مقاوم است، نگهداری آن آسان است و می تواند سطوح بالایی از نیرو را تحمل کند. از معایب عمده نمای شیشه ای هزینه بسیار بالا و پیچیدگی نصب آن است که اغلب به سیستم ها و روش های پیچیده ای برای ایمن سازی آن در محل نیاز دارد.

 

نمای ساختمان شیشه ای نمای ساختمان شیشه ای مدرن

 

کرتین وال نیز زیر مجموعه نماهای شیشه ای می باشد که برای ساختمان های بزرگ و چند طبقه، سیستم کرتین وال مزایای زیادی دارد. چارچوب کرتین وال به سازه ساختمان متصل است و بار کف یا سقف را تحمل نمی کند.. سیستم‌های کرتین وال، سیستم‌های نماهای غیر ساختاری هستند که از یک قاب سبک وزن تشکیل شده‌اند که پانل‌های لعابدار یا مات روی آن متصل می‌شوند. سیستم کرتین وال معمولاً در ساخت نماهای فلزی یا شیشه ای استفاده می شود.

 

نحوه اجرای نمای شیشه‌ای

 

نماهای شیشه‌ای برخلاف نماهای سیمانی یا سنگی عمده کار در کارخانه‌ها انجام می‌شود و پس از پروسه ساخت شیشه و انجام فریم‌بندی آنها شیشه‌ها به محل پروژه انتقال داده می‌شود و به روش‌های مختلفی مانند کرتینوال‌ها بر روی نمای اصلی قرار داده می‌شود و در نهایت با استفاده از پلاک‌ها و درزبندی‌ها کارهای نهایی نصب آن و همچنین تحکیم آن انجام می‌شود .

 

نمای فلزی ساختمان

 

نمای فلزی یکی از پرکاربردترین مصالح در ساخت ساختمان های تجاری و صنعتی است. روکش فلزی در انواع فولاد، آلومینیوم و گاهی روی موجود است، روکش فلزی غیر قابل احتراق، قابل بازیافت، مقرون به صرفه است و همچنین نصب آنها راحت می باشد. روکش فلزی اغلب در مکان‌های صنعتی یافت می‌شود، اگرچه استفاده از آن در ساخت ساختمان‌های اداری مدرن در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است.

 

نحوه اجرای نمای فلزی

 

نماهای فلزی انواع گوناگونی دارد مانند کامپوزیت، آلومینیوم ‌های فلزی، مشبک و یا طرح‌دار این‌ها نمونه‌هایی از انواع نماهای فلزی هستند که هر کدام از این‌ها برای اجرا شدن در نمای ساختمان روش‌های مختلفی را دارا هستند .به طور مثال در نماهای آلومینیومی دو روش مختلف ثابت و ریلی وجود دارد که بر اساس آنها ورقه‌های آلومینیوم تهیه شده بر روی نمای اصلی ساختمان الحاق می‌شود.

 

نمای بتنی ساختمان

 

نمای بتنی اصولا با پنل های از پیش ساخته اجرا می شود و در واقع همانند نمای سنگی به صورت یکپارچه می باشد .در نماهای بتنی مقاومت بالا،هزینه اندک و جلوه مناسب از نقاط قوت این نمای ساختمانی می باشد.

 

نحوه اجرای نمای بتنی

 

نمای بتنی و یا بتن اکسپوز امروزه طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است اما باید توجه داشته باشیم که نحوه اجرای این نما بسیار مهم است زیرا به دلیل وزن بالای تایل‌های بتن باید کاملاً بر اساس ضوابط و مهندسی شده اجرا شود .در این نوع نما نیز سه روش اجرا وجود دارد .روش‌های خشک ،ملاتی و چسبی که هر سه این روش بسته به نوع طراحی می تواند برای انجام مناسب باشد .باید دقت کرد که استفاده از روش مناسب بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

 

نمای سبز ساختمان

 

نمای سبز ساختمان امروزه در بسیاری از نماهای ساختمان های موجود در حال استفاده می باشد که در نمای بیرونی ساختمان از گیاهانی استفاده می شود که به طور کامل سطح دیوارهای ساختمان را پوشش کامل می دهد.

 

نحوه اجرای نمای دیوار سبز

 

برای داشتن فضاهای سبز بر روی دیوارها چندین روش وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک محیط مناسب است .اما در کل وجود گرینوال‌ها بر اساس شبکه‌های مشخص که بر روی سطح دیوار اصلی قرار گرفته و گیاهان مورد نظر در این شبکه ها قرار می‌گیره که دائم در حال رشد هستند و به رسیدگی مداوم نیازمند هستند. این را باید در نظر گرفت که این نوع گیاهان باید کاملاً مقاوم نسبت به محیط محل باشند تا بتوان یک دیوار سبز کامل داشت.

 

نمای کامپوزیت ساختمان

 

نمای کامپوزیت از ورق های آلومينيوم تشکیل شده است و این متریال کاملا مقاوم نسبت به تمام تغییرات آب و هوایی می باشد.داین متریال در مناطق گرمسیری می تواند گزینه مناسبی باشد.اما در کل از بین متریال های مورد استفاده گزینه مناسبی برای ایجاد یک نمای خاص نمی باشد.

 

نمای ترکیبی ساختمان

 

نمای ترکیبی به نماهایی گفته می شود که در آن چند متریال به کار رفته باشد و در کنار یکدیگر ترکیبی چشم نواز ایجاد نماید.ترکیب هایی نظیر سنگ و آجر و یا چوبی و سیمانی می تواند نمونه ای از نماهای ترکیبی باشد.

 

نحوه اجرای نماهای ترکیبی

 

با توجه به توضیحات فوق در نماهایی که متریال‌های متفاوتی به کار رفته است باید توجه داشته باشیم که هر کدام از آنها روش‌های متفاوتی برای اجرا دارند، در نتیجه برای هر کدام از متریال‌ها باید بر اساس روش مناسب آن متریال استفاده کرد تا بتوان به یک اجرای مناسب دست پیدا کرد همچنین در اجرای نماهای ترکیبی استفاده از گروه‌های متخصص بسیار مهم است زیرا ایجاد نماهای متفاوت در کنار یکدیگر بدون نقص می تواند یکی از دغدغه‌های اکثر افراد باشد.

 

هزینه طراحی و اجرای نمای ساختمان

 

هزینه های طراحی و اجرای نمای ساختمان ها باتوجه به نوع کاربری، موقعیت جغرافیایی، متراژ، سبک مورد نظر، میزان جزئیات و بسیاری موارد دیگر تعیین می شود.که با توجه به وضعیت اقتصادی موجود این هزینه ها در مدت زمان کوتاهی افزایش میابند.قبل از شروع پروژه می توانید با کمک متخصصان این حوزه چک لیستی از هزینه ها و موارد مهم تهیه کنید تا متوجه شوید که با توجه به بودجه ای که دارید کدام گزینه ها را باید حذف کنید یا کیفیت متریال مصرفی به چه صورتی باشد تا در وسط پروژه متوجه کمبود منابع مالی نشوید و از قبل برای هرچیزی برنامه داشته باشید تا نتیجه پروژه مطابق میل شما باشد.

 

 

تطبیق نقشه

 

ابتدای امر باید نقشه‌های اجرایی و سازه مورد نظر با یکدیگر تطبیق داده شوند تا اگر مورد و مشکلی بود در ابتدای کار برطرف گردد تا در حین اجرا از بروز مشکلات فنی جلوگیری نمود.

 

قپون اندازی

 

مرحله بعدی قپون اندازی نامیده می‌شود. در این کار برای چک کردن بیرون زدگی‌های سازه و احتساب سقف‌ها و همچنین مبنا در اجرا ،از این روش استفاده می‌شود.برای انجام این کار کافیست یک آجر از بالای ساختمان به پایین آن توسط یک طناب آویخته ‌شود که به طور کلی به نوعی بنچمارک محسوب می‌شود.

 

نبشی کشی

 

در مرحله بعد نبشی کشی باید انجام شود .نبش کشی برای انتقال وزن نما به سازه اصلی می باشد و همچنین ایجاد فرم در نما را به عهده دارد در نتیجه یکی از مهمترین مراحل اجرایی می باشد.در این مرحله پس از انجام ،توری رابیتس بر روی کار کشیده می‌شود تا مراحل سفت کاری آن انجام شود.

 

ایجاد فریم پنجره

 

در مرحله بعد فریم‌های پنجره‌ها ایجاد می‌شود که باید ابعاد و اندازه‌های آن به طور دقیق محاسبه و اجرا شود .

 

برآورد متراژ سنگ و خرید آن

 

در مرحله برآورد متراژ سنگ مورد نظر این را باید در نظر بگیریم که میزان سنگ‌هایی که به صورت شمش استفاده می‌شود و یا به صورت دو سانتی به چه میزان است .همچنین در این مقطع قبل از سفارش هرگونه سنگ باید به دقت انواع سنگ های مورد نظر برای اجرا در نما را به دقت مورد بررسی قرار داد تا بهترین نوع آن را بر اساس منطقه و نوع کارایی انتخاب کرد.

 

ابزارزنی سنگ

 

پس از سفارش سنگ اگر سنگ‌ها نیاز به ابزارزنی داشته باشند باید ابزار زنی آنها انجام شده و سپس به محل پروژه آورده شود .این امر نیز باید توسط متخصصین انجام شود تا نتیجه مناسب حاصل گردد.

 

اجرای سنگ

 

پس از آمدن سنگ ها در پروژه مرحله اجرایی سنگ کاری نما بر طبق و بر اساس نقشه های فاز ۲ معماری که تهیه شده است شروع می شود .در این مرحله باید سورت بندی سنگ ها نیز صورت گیرد.در پایان کار بندکشی و شستشوی نما انجام میشود و کار اجرای نمای سنگی به پایان می رسد.

 

اجرای نمای مدرن

 

در اجرای نمای مدرن باید در ابتدای امر ببینیم روش اجرا به چه صورت می‌باشد ب.ه طور مثال سنتی و با دوغاب یا ملات می‌باشد و یا به صورت خشک است .بعد از این مرحله تقریباً تمام مراحل اجرای نمای مدرن مانند اجرای نمای سنگی است. با این تفاوت که به دلیل وجود متریال‌های متفاوت در نمای مدرن اندکی تغییر در روند کار ایجاد می‌شود. به طور مثال در قسمت قپون اندازی در ساختمان آجری برای هر ردیف آجر یک بار این کار انجام می‌شود .

 

اجرای باکس در نمای ساختمان

 

بیرون زدگی‌های مربع و مستطیل در یک نما را باکس های یک نما می‌نامند. این باکس‌ها می‌تواند در یک سازه پیش‌بینی شده باشد و یا در زمان طراحی نما با نبشی و یا ایجاد سازه الحاقی به سازه اصلی ایجاد شود .باکس‌های نما اصولاً علاوه بر ایجاد تفاوت و زیبایی دارای وظیفه ایجاد فضاهای خاص مانند تراس و یا پنجره‌ها را نیز بر عهده دارند.

اطلاعات تماس با کارشناسان “گروه رنویت آرک”

X