شروع طراحی ساختمان از کجاست؟

شروع طراحی ساختمان از کجاست؟

شروع طراحی ساختمان از کجاست؟

طراحی ساختمان مقدماتی دارد که میخواهیم امروز به شما آموزش دهیم که شروع طراحی ساختمان از کجا شروع میشود.

شروع طراحی ساختمان از کجاست؟سازه درساختمان چیست؟

به یک ساختار معماری یا مهندسی ثابت که مجزا از دیگر ساختارها قابل تشخیص باشد یک سازه یا ابنیهٔ فنی می‌گویند. سازه بخشی از حجم است که بارهای وارده را تحمل و به محیط اطراف منتقل می‌سازد. شایان ذکر است که در سازه‌های معماری نیروها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) از طریق تیرچه‌ها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستون‌ها و از ستون‌ها به پی منتقل می‌شود و پی‌ها نیروها را به خاک منتقل می‌کنند؛ به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است.

سازه یا آزاد است، یعنی اتصال مشخصی با زمین ندارد، مانند هواپیما که یک نوع سازه است، یا ممکن است غیرآزاد باشد، یعنی اتصال مشخصی با زمین دارد.

سازه ممکن است دائمی باشد، مانند ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها و دکل‌های برق، یا موقتی باشد، مانند چادرهای نمایشگاهی، دکل‌های تبلیغاتی و داربست‌های فلزی.امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان تغییر شگرفی در صنعت ساختمان کشورهای پیشرفته به وجود آورده است و بهره‌وری این بخش را افزایش داده است.

در مهندسی عمران، مهندسی سازه در مورد ساختارهای انتقال بار از اجزاء یک ساختمان یا بنا به محل تکیه‌گاهی آن مانند پی سازه صحبت می‌کند. مهندسی سازه گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستم‌های سازه‌ای به هدف تأمین باربری و ایجاد مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد. مهندسی سازه عمدتاً با طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های غیر ساختمانی سر و کار دارد و همچنین نقش ضروری در طراحی ماشین آلات در جاهایی که یکپارچگی سازه‌ای بر روی ایمنی و اطمینان‌پذیری ماشین تأثیر دارد بازی می‌کند. طراحی بسیاری از ساخته‌های دست بشر، از مبلمان تا تجهیزات پزشکی، از خودرو و … نیاز به حضور مهندس سازه دارد.

تاریخچه ی طراحی سازه ی ساختمان :

تاریخچه مهندسی سازه با آغاز یک جانشینی بشر آغاز شد. اولین تاریخچه مهندسی سازه با ساخت اهرام ثلاثه در مصر توسط شخصی به نام آمون هوتپ، که اولین مهندسی که با نام شناخته می‌شود ، بازمی‌گردد. در این دوره سازه‌های عظیمی چون اهرام در مصر، زیگورات چغازنبیل و پارسه (تخت جمشید) در ایران نام برد.
طراحی ساختمان

در انتهای موضوع طراحی ساختمان تا آن جا پیش آمدیم که مالک و مهندس طراح به سراغ مهندس سازه می‌آمدند و درخواست طراحی‌ساختمان را از نظر سازه ای میکردند و با طرحی که توسط مهندس سازه انجام میشد این کار به پایان میرسید.

اما گفتن این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما این مطلب را بسیار ساده و روان بیان کردیم در صورتی که معمولا در ساختمان چند نفر به طور همزمان با یکدیگر همکاری میکنند و میتوانیم بگوییم که طراحی ساختمان یک موضوه تیمی میباشد نه یک موضوع فردی.

دقیقا به همین دلیل است در کشور های پیشرفته بر خلاف کشور عزیزم ایران هیچ‌گاه مشاهده نمیکنیم که یک نفر هم طراح معماری باشد و هم طراح سازه و هم فونداسیون ساختمان را طراحی کند( یعنی یک نفر وظیفه ی کل ساختمان را بر‌عهده بگیرد).

X