سطل های داخل کابینتی و مزیت آنها

سطل های داخل کابینتی و مزیت آنها

یکیاز مهم ترین کارهایی که برای آشپزخانه  باید انجام داد انتخاب سطل زباله است. در ادامه مطلب زیر سطل زباله ها را دسته بندی کرده ایم.

انواع سطل زباله کابینتی

به طور کلی؛ سطل‌های زباله کابینتی ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگونی دارند. از این رو این شما هستید که هنگام خرید، با توجه به نیاز خود سطلی را با ابعاد یا قیمت معین انتخاب می‌کنید. بنابراین باید گفت که سطل زباله‌های آشپزخانه داخل کابینتی، بر حسب مشخصه‌های زیر به دسته‌های مختلفی، تقسیم ‌بندی می‌شوند:

تعداد مخزن ( جای انباشت زباله)؛
جنس؛
ابعاد ( عمق، ارتفاع، عرض و غیره)؛
رنگبندی؛
نوع سطل اعم از ریلی یا آویز؛

تقسیم ‌بندی سطل زباله کابینتی بر اساس تعداد مخزن

بدون شک، یکی از عوامل مهمی که در انتخاب سطل کابینتی اهمیت دارد، تعداد مخزن یا جای انباشت زباله است. مثلاً سطل آشغال کابینتی با مخزن کوچک برای مکانی مانند رستوران یا هتل، مناسب نیست. بر این اساس، این نوع سطل‌ها به تک مخزنه، دو مخزنه و چند مخزنه طبقه ‌بندی می‌شوند. ضمن اینکه هر یک از آنها، کارایی خاص خود را دارند.

سطل زباله تک مخزنه

این نوع سطل، همانطور که از نام آن پیدا است، یک مخزن دارد. اما سطل‌های یک مخزنه، خود به ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. مثلاً سطل کابینتی تک مخزنه کوچک، گنجایش ۱۲ تا ۱۵ لیتر را دارد. عمق آن نیز معمولاً، در حدود ۲۲ سانتی‌متر است. نکته دیگر اینکه، سطل‌های تک مخزنه کوچک برای یونیت‌های کابینت با ابعاد کوچک مناسب هستند. همچنین استفاده از آنها برای جمع‌آوری زباله‌های روزانه، کاربرد دارد.
سطل کابینتی تک مخزنه متوسط، گنجایش بیشتری از سطل‌های کوچک دارد. در حقیقت، ظرفیت آن بین ۱۷ تا ۲۰ لیتر است. البته ابعاد این سطل هم، در مقایسه با سطل کوچک، بیشتر است. برای مثال، عرض یک سطل کوچک تقریباً ۲۷ سانتی‌متر است. در حالی که عرض سطل متوسط تا ۳۰ سانتیمتر هم، می‌رسد.
برخی دیگر از سطل زباله‌های تک مخزنه، ابعاد بزرگ دارند. ظرفیت مخزن این نوع سطل‌های کابینتی، ۴۰ لیتر بوده و عرض آنها، نزدیک به ۴۱ سانتی‌متر است. لازم به ذکر است که سطل‌های بزرگ، تمام یک کابینت را اشغال می‌کنند. ضمن اینکه، برای خانواده‌های پر جمعیت، گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

سطل زباله دو مخزنه

اگر تفکیک زباله؛ مثلاً زباله خشک از تر؛ برایتان اهمیت دارد، سطل کابینتی دو مخزنه را انتخاب کنید. گنجایش هر دو مخزن این نوع سطل‌ها یکسان است و مانند نمونه‌های تک مخزنه؛ به کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. مخازن سطل زباله دو مخزنه کوچک در مجموع، ۲۴ لیتر ظرفیت دارند. یعنی گنجایش هر مخزن، ۱۲ لیتر است. به علاوه، ابعاد مخزن‌ها نیز، با هم برابر است.
گنجایش سطل زباله دو مخزنه متوسط، بین ۳۴ تا ۴۰ لیتر است. به عبارت دیگر، ظرفیت مخازن آن با سطل کابینتی تک مخزنه بزرگ برابر است. با این تفاوت که در این مدل، شما امکان تفکیک زباله‌ها را از یکدیگر دارید. هر مخزن، در حدود ۱۷ لیتر گنجایش داشته و عرض آن، تقریباً ۳۷ سانتی‌متر است.
سطل زباله دو مخزنه بزرگ، کمی بزرگ‌تر از سطل متوسط دو مخزنه است. هر مخزن می‌تواند، در حدود ۱۷ لیتر زباله را در خود جای دهد. این نوع، برای استفاده خانگی هم مناسب است. اما بعضی از این سطل‌های دو مخزنه، گنجایشی نزدیک به ۷۰ لیتر دارند. بدون شک، تولید زباله روزانه یک خانوار در این حد نیست. بنابراین، این سطل‌ها در رستوران‌ها و مکان‌هایی از این دست، کاربرد دارند.

سطل زباله چند مخزنه

یک گزینه دیگر برای تفکیک انواع زباله از شیشه و پلاستیک تا کاغذ، سطل‌های کابینتی چند مخزنه هستند. مزیت این نوع سطل‌ها، علاوه بر سازگاری با محیط زیست؛ سهولت استفاده است. در واقع شما، قادر هستید تا هر مخزن را به صورت جداگانه بیرون بکشید و زباله‌های آن را تخلیه کنید.
اگر سطل کابینتی چند مخزنه را انتخاب می‌کنید، بهتر است با انواع آن آشنا شوید. بعضی از مدل‌های این سطل، سه مخزن دارند که یکی از آنها گنجایش بیشتری دارد. دسته ‌بندی دوم به آنهایی تعلق دارد که از سه مخزن مساوی برخوردار هستند. سطل زباله چند مخزنه نیز، به شما این امکان را می‌دهد که راحت‌تر، به تفکیک زباله‌ها بپردازید.

آشنایی با جنس‌های مختلف سطل زباله کابینتی

تعداد مخزن، تنها یکی از ویژگی‌هایی است که باید در خرید سطل زباله توکار، به آن دقت کنید. سطل آشغال‌های کابینتی هم مانند سطل‌های معمولی، از مواد گوناگونی ساخته شده‌اند. اما آیا فقط، جنس بدنه مهم است؟ مواد مورد استفاده در مخازن یا ریل‌ها، چه اهمیتی دارند؟ در ادامه مطلب، شما را با جنس‌های متنوع سطل زباله کابینتی آشنا می‌کنیم.

سطل زباله کابینتی پلاستیکی

سطل آشغال کابینتی پلاستیکی، از جنس پلاستیک است. به این معنا که هم بدنه محصول و هم مخازن آن، از پلاستیک ساخته شده‌اند. این نوع سطل، وزن کمتری دارد و به همان اندازه نیز، مقاومت و استحکام بدنه آن پایین‌تر است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که هرگونه فشار اضافی، باعث شکستن سطل می‌شود. با این حال، حتی پلاستیک موجود در این سطل‌ها هم، با یکدیگر متفاوت هستند. چطور؟

سطل زباله پلاستیکی از جنس پلاستیک فشرده یا نانوپلاستیک

چنانچه در تولید سطل کابینتی، از پلاستیک فشرده استفاده شود؛ می‌توان روی مقاومت بیشتر آن حساب باز کرد. بهتر است بدانید که منشأ این نوع سطل‌ها، پلاستیک‌ها یا مواد مصنوعی، از نفت و گاز است. علاوه بر مقاومت بالا، رشد باکتری‌ها و کپک‌ها نیز؛ دیرتر در آنها اتفاق می‌افتد. به همین جهت، به آنها پلاستیک آنتی ‌باکتریال نیز گفته می‌شود.
نکته دیگر این است که سطل‌های ساخته ‌شده از پلاستیک فشرده، ظاهر زیباتری هم دارند. البته، قیمت آنها هم بیشتر است. مثلاً در میان محصولات شرکت‌هایی مانند پارس، آدلان و ملونی؛ اینگونه سطل‌های زباله کابینتی بیشتر دیده می‎شوند.

سطل زباله پلاستیکی از مواد کهنه و بی‌ کیفیت

در ساخت برخی از سطل‌های زباله کابینتی از مواد بی‌ کیفیت و کهنه، استفاده می‌شود. این نوع سطل‌ها، اگرچه هم وزن و هم قیمت پایین‌تری دارند، اما دوام زیادی ندارند. ضمن اینکه مقاومت آنها در برابر رطوبت و باکتری‌ها نیز، بسیار ضعیف است. برای مثال، شرکت‌هایی مانند سیمتال؛ چنین سطل‌های زباله‌ای را به فروش می‌رسانند که گاهی به دلیل ارزانی، مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند.

سطل زباله کابینتی استیل

لوازم خانگی استیل، همواره به دلیل مقاومت و ظاهر شیک؛ مورد توجه خریداران بوده‌اند. جنس بدنه بعضی از سطل زباله‌های کابینتی هم از استیل است. اگرچه قرار گرفتن داخل کابینت آشپزخانه؛ آنها را از نظر دور می‌کند، اما دوام و ماندگاری آن پا برجا است. به علاوه، ضد زنگ بودن از دیگر ویژگی‌های مثبت جنس استیل با کیفیت به شمار می‌رود.
این نکته را هم به خاطر داشته باشید که سطل آشغال توکار، می‌تواند ترکیبی از فلز و پلاستیک باشد. مثلاً جنس بدنه آن فلزی و جنس مخزن، از پلاستیک باشد.

بررسی ابعاد سطل زباله کابینتی

به همان اندازه که گنجایش مخزن و تعداد آن، در انتخاب سطل زباله کابینتی اهمیت دارند؛ ابعاد آن هم مهم هستند. به عبارتی، این ابعاد شامل عرض، ارتفاع و عمق سطل می‌شوند که باید با ابعاد یونیت کابینت، تناسب داشته باشند. اما منظور از یونیت چیست؟ این کلمه برای کابینت سازها؛ بیانگر طول، عرض و عمق کابینتی است که می‌خواهید وسیله‌ای را در آن نصب کنید. اندازه‌گیری این اعداد با استفاده از متر و بر مبنای سانتی‌متر است.

عمق یا طول سطل زباله توکار

طول یا عمق، میزان فضایی است که یک سطل زباله در کابینت، اشغال می‌کند. معمولاً هنگام اندازه‌گیری عمق، باید توجه داشت که چه موانعی ممکن است بر سر راه سطل قرار داشته باشند. مثلاً سیفون یا شیرهای پیسوار، از آن جمله هستند. در مجموع، سطل زباله‌های کابینتی را می‌توان به سه دسته کم ‌عمق، با عمق متوسط و زیاد؛ طبقه ‌بندی کرد.

 

سطل‌های کم‌ عمق معمولاً بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر، طول دارند. این سطل‌ها؛ جای زیادی را نمی‌گیرند و یک کابینت کوچک هم، برای نصب آنها کفایت می‌کند. سطل زباله ریلی کابینت آدلان مدل ۸۱۰ A، نمونه‌ای از این مدل است؛
اگر به دنبال سطل‌هایی با عمق متوسط هستید، سطل زباله مخفی آدلان مدل ۸۱۴ A را امتحان کنید. طول سطل‌های متوسط، در حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر بوده و مزیت مهم آنها، قرارگیری راحت زیر سینک است؛
عمق برخی سطل‌های کابینتی حتی به ۵۳ سانتی متر هم می‌رسد. این محصولات، در زمره سطل‌های با عمق زیاد جای می‌گیرند که نصب آنها نیز، اندکی متفاوت است. شرکت‌های ملونی و آدلان، نمونه‌هایی از این مدل را وارد بازار کرده‌اند. سطل آشغال داخل کابینتی آدلان مدل A 840، یکی از آنها است.

عرض سطل زباله‌های توکار چقدر است؟

روشن است که عرض یا پهنای بدنه سطل توکار، ارتباط مستقیمی با عرض یونیت دارد. بر همین اساس؛ یک سطل زباله توکار می‌تواند کم ‌عرض یا دارای عرض متوسط و زیاد باشد.

درست همانند سطل‌های کم‌ عمق، عرض نمونه‌های باریک هم بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی‌متر است. بدون شک، سطل‌هایی با این پهنا را به راحتی می‌توانید در یونیت‌های کوچک، جا دهید. مثلاً سطل‌های مدل ۸۱۰ و ۸۱۴ برند آدلان، نمونه‌های پر فروش این دسته ‌بندی هستند؛
یک سطل زباله توکار متناسب، معمولاً عرضی بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر دارد. محصولات برند ملونی یا سطل مدل ۸۴۰ آدلان، از پر طرفدارترین سطل زباله‌های با عرض متوسط به شمار می‌روند؛
سطل‌هایی با عرض زیاد، شاید چندان مناسب خانه‌ها نباشند. چرا که بین ۳۷ تا ۵۷ سانتی متر عرض داشته و به کابینت‌هایی با درب بزرگ نیاز دارند. به علاوه، در نصب آنها نیز از باکس‌های جداگانه استفاده می‌شود.

بسیاری از شما با ریل‌های ساده و غلتکی آشنا هستید. در واقع این ریل‌های سفید رنگ، در بیشتر کشوهای قدیمی به کار می‌رفتند و با لغزش غلتک، باز و بسته می‌شدند. اما ریل‌های غلتکی، ضعیف هستند و تحمل وزنی بیشتر از ۱۵ کیلوگرم را ندارند. به همین دلیل و علی ‌رغم سهولت نصب، دیگر در ساخت سطل‌های توکار مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. هر چند برخی شرکت‌ها مانند فراسازان، هنوز از این ریل‌های ارزان‌ قیمت در محصولات خود کمک می‌گیرند.

سطل زباله کابینتی با ریل ساچمه‌ای ساده

ریل ساچمه‌ای در مقایسه با ریل غلتکی، جدیدتر است و قابلیت تحمل وزن بیشتری را دارد. نصب راحت و کارایی بالا، باعث شده است تا امروزه، در بسیاری از سطل‌های زباله توکار مورد استفاده قرار گیرد. بد نیست بدانید که ریل‌های ساچمه‌ای، دو یا سه تیکه و در اندازه‌های مختلف موجود هستند. از این میان، ریل‌های پهن‌تر با عرض ۴٫۲ سانتی‌متر؛ گزینه‌های مناسب‌تری برای سطل زباله‌های کابینتی به شمار می‌روند.

سطل زباله توکار با ریل ساچمه‌ای آرام ‌بند

یکی از انواع با کیفیت ریل‌های ساچمه‌ای، ریل‌های آرام‌ بند هستند. این نوع ریل ها، همانگونه که از نام آن پیدا است؛ طوری طراحی شده ‌اند تا از حرکت سریع و در نتیجه ایجاد صدای زیاد جلوگیری کنند. ریل ساچمه‌ای هم ابعاد گوناگونی دارد و برای تحمل وزن‌های مختلف ساخته شده‌ است.
ضمن اینکه این ریل‌ها در انتهای خود، پمپ‌هایی دارند که مانع آسیب رسیدن به بدنه کابینت می‌‌شوند. فراموش نکنید که ریل‌های ساچمه‌ای آرام ‌بند در صورت خرابی، قابل تعویض هستند. از همین رو، برند ملونی در تولید سطل‌های کابینتی، از ریل ساچمه‌ای آرام ‌بند بهره می‌گیرد.
سطل زباله کابینتی با ریل تاندم آرام‌ بند

سطل های داخل کابینتی و مزیت آنها
سطل های داخل کابینتی و مزیت آنها
X