در طراحی نما به چه نکاتی توجه باید کرد؟

در طراحی نما به چه نکاتی توجه باید کرد؟

در طراحی نما به چه نکاتی توجه باید کرد؟

یکی از مهم ترین نکات ساختمان توجه به نکات در نمای ساختمان است. در ادامه مطلب زیر با این نکات آشنا شوید.

نکات طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان ها از شکل ظاهری و متریال متفاوتی تشکیل شده که از اهمیت زیادی نیز در دنیای معماری برخوردار هستند.
اولین برخورد هر کس با یک ساختمان نمای خارجی آن نماست که تاثیر زیادی به روی دیدگاه افراد میگذارد. همچنین نماها به دلیل عایق صدا بودن، جلوگیری از اتلاف انرژی میتوانند بسیار مهم باشند. به این نکته دقت کنید که نماها با توجه به شرایط اقلیمی میتوانند متفاوت باشند. نماها نه تنها به ارزش مالی ساختمان اضافه میکند بلکه در زیباسازی شهر نیز موثر است همچنین به روی رضایت افراد ساختمان تاثیر مستقیم دارد. نما ها از نظر متریال کاربردی و سبک طراحی میتوانند متفاوت باشند.

برای طراحی نما به چه نکاتی توجه کنیم؟
کاربری ساختمان:

این که ساختمان برای چه کاربری طراحی می شود مهمترین نکته ای است که در طراحی نما باید در نظر گرفت. طراحی یک ساختمان مسکونی با ساختمانی تجاری بسیار متفاوت است. در بسیاری از مواقع حتی ساختمان برای فعالیتی خاص ساخته می شود که کاربرد آن می تواند تاثیر مستقیمی به روی نمای ان بگذارد و نما بتواند تعریف کننده ی کاربری آن باشد. پس قبل از هرچیزی با کارفرمای خود درباره ی دلیل استفاده از ساختمان مفصل صحبت کنید.
دقت کنید حتی متریال کاربردی نیز در ساختمان های تجاری و مشکونی متفاوت است.
مکان قرار گیری ساختمان:

در نظر بگیرید این که ساختمان قرار است در کجا قرار بگیرد؟ ساختمانی در کنار خیابان است یا در یک کوچه؟ و حتی در مکان های خاص مانند در باغ یا در کنار دریا …. ؟
این که ساختمان کجا قرار میگیرد از چندین نظر در انتخاب طراحی نما تاثیر دارد مانند نوع همخوانی طراحی، استفاده از رنگ ها ، استفاده از متریال و …. که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

نکاتی که در طراحی نما باید در نظر گرفت
هماهنگی با بافت محیط:

به بافت منطقه نگاه کنید. طراحی شما باید از نظر انتخاب سبک و رنگ با بافت منطقه هماهنگی داشته باشد. در غیر این صورت طراحی هرچند زیبا اما نمی تواند زیبایی خود را نمایش دهد.
بافت ساختمان های در محیط های مختلف متفاوت است برای مثال ساختمان هایی در مرکز شهر با ساختمانی در باغ های اطراف شهر کاملا تفاوت دارد و این وظیفه ی طراح نماست که به کارفرما گوشزد کند.
هماهنگی با رنگ ها:

این که نمای ساختمان شما از نظر رنگی نیز با اطراف هماهنگی و همخوانی داشته باشد نیز امری مهم است. دقت داشته باشید همیشه تضاد زیبا نیست و گاهی تمام زیبایی را از طراحی شما میگیرد.
شرایط اقلیمی :

شرایط اقلیمی را در نظر بگیرید. نمای استفاده شده در مناطق سردسیری و گرمسیری یکسان نیستند و وظیفه ی شماست قبل صرف هزینه ی مالی و زمانی به کارفرمای خود بهترین متریال و سبک استفاده در نما را توصیه دهید.

نکاتی که در طراحی نما باید در نظر گرفت

سطح مالی کارفرما:

سطح مالی کارفرما را در نظر بگیرید. تصور کنید که شما زیباترین و اصولی ترین طراحی را داشته باشید هنگامی که کارفرما توان پرداخت مالی را نداشته باشد این طراحی چه سودی خواهد داشت؟
استفاده از مصالح مناسب:

در مورد مصالح مورد نیاز در طراحی نیز با کارفرمای خود مشورت کنید. استفاده از متریال با کیفیت و خوب شناسنامه ی کار شماست. وظیفه ی طراح است که متریال ها را معرفی کند و مزایا و معایب استفاده ی هر کدام را برای کارفرما شرح دهد.
نورپردازی ساختمان:

نمای شما در روز هرچند زیبا باشد در تاریکی شب جلوه ی خود را از دست می دهد. نورپردازی یکی از عوامل مهم و زیبا در طراحی نما است. پس دقت کنید همیشه از نورپردازی در نما استفاده کنید تا بتوانید در شب جلوه ای زیباتر داشته باشد.
طراحی پیوسته داشته باشید:

طراحی پیوسته داشته باشید. طراحی پیوسته یعنی یک سبک را انتخاب کنید و از همان سبک تبعیت کنید. استفاده از سبک های متفاوت در یک نما و یک طراحی بی هدفانه طراحی جالبی را خلق نمیکند.

X