درباره نکات طراحی آلاچیق چوبی بیشتر بدانید

درباره نکات طراحی آلاچیق چوبی بیشتر بدانید

درباره نکات طراحی آلاچیق چوبی بیشتر بدانید

یکی از زیباترین چیزهایی که در یک باغ واجب است آلاچیق چوبی میباشد. در ادامه مطلب زیر با طراحی آلاچیق چوبی و نکات آن آشنا شوید.

آلاچیق چوبی یکی از بهترین سرپناه‌هایی است که در فضای سبز خانه، ویلا و یا مکان عمومی ساخته می‌شود. ساخت آلاچیق با چوب، امروزه بسیار پرطرفدار بوده و به دلیل استفاده از چوب‌های با کیفیت بسیار متداول شده است.

گشت و گذار در فضای سبز یک خانه، ویلا یا مکان عمومی از کارهای لذت‌بخشی است که حس و حال خوبی ایجاد می‌کند. آلاچیق‌ها به عنوان یک المان معماری موجود در این فضا علاوه بر افزایش زیبایی محیط، بسیار کاربردی خواهند بود. فضای سرسبزی که دارای آلاچیق باشد، گشت و گذار در آن محیط را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

 

آلاچیق‌ها انواع مختلفی دارند. اما آلاچیق از جنس چوب یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین نوع آلاچیق به شمار می‌آید. طراحی این سازه جذاب و پرکاربرد هم مانند سایر المان‌های معماری در پلان محوطه سازی، نیازمند دانستن اصول اولیه است که به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

به نظر شما این اصول اولیه در ساخت آلاچیق با چوب چیست؟ آیا می‌توان آلاچیق‌های چوبی را با هر نوع چوبی که خوشمان آمد بسازیم؟ ما در این مقاله طراحی و ساخت آلاچیق چوبی و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تاریخچه استفاده از آلاچیق

 

آلاچیق یک واژه ترکمنی است که قدمت استفاده از آن به همین قوم برمی‌گردد. قوم ترکمن در گذشته از آلاچیق برای زندگی استفاده می‌کردند. هدف آنها از زندگی در آلاچیق‌های چوبی این بود که به راحتی قابلیت جابه‌جایی داشتند. این سازه خوش‌ساخت در زبان فارسی با نام تارم (طارم) شناخته می‌شود.

آلاچیق‌های چوبی از قرن نوزدهم در کشورهای غربی مورد استفاده قرار گرفتند. افراد ثروتمند آلاچیق را برای باغ‌های شخصی خود طراحی می‌کردند. رفته رفته این سازه جای خود را در فضای سبز مکان‌های عمومی هم باز کرد و به کاربرد امروزی خود دست یافت. تا جایی که در دنیای امروز معماری محوطه می‌توانید آلاچیق پیش ساخته چوبی را از فروشگاه مرتبط با وسایل باغبانی خریداری کنید.

آشنایی با انواع آلاچیق چوبی

 

آلاچیق‌های چوبی به دلیل کاربرد فراوانی که دارند، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. به طور کلی این سازه چوبی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. در زیر با انواع آلاچیق‌های چوبی و کاربرد آن بیشتر آشنا خواهید شد:

سایبان پرگولا

 

یکی از انواع پرطرفدار در آلاچیق چوبی، آلاچیق پرگولا است. این سازه چوبی خوش ساخت را می‌توانید همراه با سقف کامل و یا نیمه باز طراحی کنید.

در ساخت آلاچیق پرگولا 4 پایه چوبی در نظر می‌گیرند و سقف آن را از الوارهایی به شکل مشبک طراحی می‌کنند. این نوع آلاچیق برای استفاده در خانه‌های ویلایی و یا فضای سبز در فصل تابستان انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. سقف مشبک باعث می‌شود تا نور خورشید به زیبایی فضای درون آلاچیق را جذاب‌تر کند. همچنین می‌توانید از این فضا برای آفتاب گرفتن استفاده کنید.

 

البته پرگولا را نمی‌توان فقط متعلق به محیط‌‌های گرمسیری دانست. دلیل آن هم وجود سقفی است که به‌راحتی در طراحی آلاچیق پرگولا اضافه می‌شود. این ویژگی سایبان چوبی پرگولا را نسبت به سایر انواع آن متمایز می‌کند. با قرار گرفتن سقف در فصل پاییز یا زمستان بر روی این سازه چوبی، از آسیب‌های احتمالی در برابر باد، باران و رطوبت در امان خواهید ماند. در زیر می‌توانید نحوه استفاده از سقف در سایبان پرگولا را مشاهده کنید:

 

کاور ضد آب: استفاده از کاورهای ضد آب یا همان پارچه‌های برزنتی که مقاومت بسیار بالایی دارند، یکی از روش‌های بسیار اقتصادی برای مسقف کردن سایبان پرگولا به شمار می‌آید.

اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارش باران مقطعی است، می‌توانید به‌راحتی از این روش ارزان‌قیمت برای مسقف کردن آلاچیق پرگولا استفاده کنید. کاورهای ضد آب به کمک یک قلاب بر روی ستون نصب می‌شوند و بدین شکل سایبان پرگولای شما سقف مناسبی خواهد داشت.

 

آلاچیق چوبی با پوشش سقف فایبرگلاس موج‌دار

فایبرگلاس: اگر به دنبال یک راه‌حل همیشگی برای مسقف کردن سایبان پرگولا خود هستید، استفاده از فایبرگلاس انتخاب بسیار درستی است. البته توجه کنید فایبرگلاس‌های شما باید حتما موجدار باشند.

این روش هزینه بسیار مناسبی خواهد داشت، به همین دلیل آن را یک راه حل اقتصادی برای مسقف کردن آلاچیق پرگولا می‌دانند. پیشنهاد ما به شما انتخاب فایبرگلاس با رنگ روشن است تا در تابستان نور خورشید به راحتی منعکس شود.

 

روزنه‌های باز شونده: کمک گرفتن از روزنه‌های باز شونده، یکی از تکنیک‌های حرفه‌ای برای مسقف کردن سایبان پرگولا به شمار می‌آید.

این روش به زیبایی هرچه تمام‌تر از ترکیب پلاستیک با مقاومت بسیار بالا، چوب و فایبرگلاس ساخته می‌شود. برای نصب سقف بر روی آلاچیق پرگولا با روش روزنه‌های باز شونده حتما از یک متخصص کمک بگیرید. انجام این کار به تنهایی امکان‌پذیر نیست.

از ویژگی‌های بسیار جذاب روش روزنه‌های باز شونده برای مسقف کردن سایبان پرگولا این است که در فصل تابستان می‌تواند با باز شدن روزنه‌ها از نور خورشید بهره ببرید. همچنین در فصل سرما و زمستان برای در امان ماندن از بارش باران روزنه‌های سقف را ببندید تا پرگولای شما به دلیل ورود باران و رطوبت آسیب نبیند.

مزایای استفاده از سایبان پرگولا

یکی از مزیت‌های پرگولا نسبت به دیگر انواع آلاچیق این است که می‌توانید آن را متصل به بنای اصلی بسازید. اتصال پرگولا به خانه یا بنای اصلی باعث می‌شود تا اگر فضای شما متراژ کمی دارد، بتوانید به راحتی آلاچیق خوش ساختی بنا کنید. منظور از اتصال پرگولا به خانه این است که دیوار بنای شما، دو پایه اصلی آلاچیق را تشکیل دهد. این روش امروزه طرفداران زیادی دارد و از آن برای فضای سبز خانه یا طراحی نمای ساختمان ویلاهای کوچک استفاده می‌شود.

آلاچیق کلاه فرنگی

سازه چوبی کلاه فرنگی یکی دیگر از انواع آلاچیق‌های چوبی پرطرفدار است. کلاه فرنگی را هم با 4 پایه چوبی طراحی می‌کنند، اما قابلیت این را دارد تا به اشکال هندسی مختلفی در بیاید. حتما تا کنون آلاچیق‌های چوبی شش یا هشت ضلعی خوش ساختی را دیده‌اید. این آلاچیق‌ها در دسته آلاچیق‌های چوبی کلاه فرنگی قرار می‌گیرند. دورگیری کلاه فرنگی با نرده‌های چوبی باعث می‌شود تا با یک سازه چوبی منحصربه‌فرد روبه‌رو شوید.

ساخت آلاچیق چوبی کلاه فرنگی برای محیط هایی همچون یک باغ، خانه شخصی یا اجرای آلاچیق روی پشت بام بسیار مناسب است. کافه‌داران و صاحبین رستوران، اگر تصمیم دارند فضایی را به ساخت آلاچیقی با چوب اختصاص دهند، بهترین ایده آلاچیق کلاه فرنگی است.

 

آلاچیق چوبی کلاه‌فرنگی سفید و نارنجی پله‌دار با سقف خاکستری رنگ در حیاط

این انتخاب به دلیل زیبایی ظاهری و کاربردی بودنش، یک انتخاب هوشمندانه برای تزیین حیاط ویلا، طراحی رستوران و طراحی باغ ویلا به شمار می‌آید. یکی از نکات مهم در طراحی سازه چوبی کلاه فرنگی، کفپوش آن است.

اگر می‌خواهید از کفپوش چوبی استفاده کنید، ابتدا باید یک زیرسازی مقاوم انجام دهید. زمانی که این زیرسازی به صورت یک سطح هموار و وجود چندین پله در محوطه آلاچیق طراحی شود، احتمال پوسیدگی کف آلاچیق کاهش می‌یابد. در غیر این صورت، هم سطح بودن با زمین یا برخورد کفپوش چوبی با رطوبت و آب باران نتیجه‌ای جزء فرسودگی و تخریب آلاچیق در بر نخواهد داشت.

قبل از ساخت آلاچیق با چوب به این نکات توجه کنید!

افراد زیادی تصور می‌کنند ساخت یک آلاچیق با نمای چوبی کار بسیار راحتی است. آنها خود دست به کار می‌شوند، اما چون موارد اصولی در ساخت این سازه چوبی را در نظر نگرفته‌اند، در نیمه کار دچار سردرگمی خواهند شد. برای ساختن آلاچیق از جنس چوب باید پیش از اینکه ساخت و ساز را آغاز کنید، به بررسی موارد مهمی بپردازید. کافیست در مرحله ابتدایی چند سوال از خود بپرسید.

 

X