بررسی چند چیدمان اشتباه در خانه های ایرانی

بررسی چند چیدمان اشتباه در خانه های ایرانی

 

بررسی چند چیدمان اشتباه در خانه های ایرانی

همانطور که میدانیم دکور خانه های ایرانی متناسب با سنت های قدیمی و جدیدا بر اساس مدرنیته طرح ریزی میشود. امروز میخواهیم بررسی چند چیدمان در خانه های ایرانی را برای شما بازگو کنیم.

لازم به ذکر است به صورت کلی از پرداختن به ایرادات و مشکلات ست رنگی این خانه به جز چندین مورد محدود خودداری شده است، چرا که تصاویر با افکت های رنگی برداشت شده و عموما رنگ ها متفاوت با آنچه که هستند به چشم می رسند.

 یک – ورودی ساختمان

ورودی این آپارتمان به خلاف بسیاری از خانه هایی که این روزها به صورت انبوه و کاملا غیر حرفه ای ساخته می شوند به نحوی طراحی شده است که درب به صورت کاملا مستقیم به فضای پذیرایی باز نمی شود و یک حائل مناسب فیمابین این دو بخش وجود دارد. البته وجود درب دستشویی یک نقطه ضعف در این بخش از فضا محسوب می شود.

چندین مشکل شاخص در دکوراسیون و چیدمان این فضا به چشم می خورد ؛

یک – هیچ نوع المان خوشامدگویی و همچنین مبلمان مختص ورود و خروج از منزل در این فضا وجود ندارد. یک گلدان ساده دکوراتیو بی شک چنین جایگاهی ندارد.

بخش ورودی نیاز به یک المان شاخص یا مبلمانی برای جای دادن لوازم ورود و خروج دارد، این مبلمان می توانند آینه، میز کنسول، کمد، مبلمان شزلون یا ترکیب هریک از این المان ها با یک جاکفشی ساده کوچک باشد.

دو – یک دیوارپوش خاص و برجسته برای این بخش درنظر گرفته شده است. این دیوارپوش بایستی به شکل یک اکسنت وال و تنها در بخشی از یکی از دیوارها اجرا میشد.

سه – دو قاب کوچکی که در دو ضلع دیوار مشاهده می شوند به دلیل ابعاد و عدم تناسب موضوعی نادرست بوده و برای این فضا لازم است از اکسسوری های دیواری بزرگتری استفاده شود.

چهار- بهتر است به جای یک پادری کوچک و بی تناسب با ابعاد بخش ورودی، از یک قالیچه بزرگ که حدود ۹۰ درصد این قسمت را در بر می گیرد استفاده شود. این قالیچه می تواند هم در نقش جدا کننده ورودی از فضای داخلی و هم به عنوان پادری برای دو درب موجود کاربرد داشته باشد.

 دو – آینه دکوراتیو یک دیوار عریض

انتخاب آینه دکوراتیو برای پوشش این دیوار گزینه نادرستی نیست، اما همان طور که پیش از این در مقالات متعدد برای شما نوشته ایم، لازم است اکسسوری های مقابل آینه به نحوی طراحی شوند که نمای جذابی در انعکاس اشیا در آینه ایجاد شود.

به صورت کلی و مطابق آنچه که در عکس ها مشاهده می شود، رنگ آینه با دیوارپوش خاص بخش ورودی نیز هماهنگی خاصی ندارد.

 سه – کفپوش های نادرست بخش ورودی منزل

کنار هم قرار دادن سه فرش بی تناسب به لحاظ ابعاد در این تصویر کاملا مشهود است. استفاده از فرش هایی با طرح مشابه برای ایجاد ارتباط بین آن ها نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند، بلکه کاملا نادرست بوده و ارزش فرش های ارزشمند اصلی را پایین می آورد.

چهار – دیوارکوب های شاخص نادرست

قاب های دیواری شاخص و دیوارکوب های برجسته به عنوان اکسنت وال پذیرایی، لازم است که تنها در یکی از دیوارهای پذیرایی اجرا شوند. اجرای این دیوارکوب به صورت قرینه در یک پذیرایی یا سالن نشیمن کوچک طرحی کاملا اشتباه است.

 

پنج – امکان مجزا سازی حریم خصوصی و عمومی

قرار گرفتن بخش های خصوصی خانه به نحوی که تا حدی از فضای نیمه خصوصی پذیرایی مجزا شوند یک طراحی عالی در نقشه یک خانه متوسط یا کوچک محسوب می شود (پیاده سازی این ایده در خانه های بزرگ ساده تر بوده و عموما اجرا می شود).

اما لازم است یک مبلمان یا المان دکوراتیو به نحوی در این بخش واقع شود که امکان دید مستقیم به برخی از قسمت های راهرو خصوصی مسدود شود.

شش – اکسسوری های مشترک میان دو فضای اصلی

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اکسسوری ها و تزیینات شاخصی که در مجاورت دکور آشپزخانه واقع می شوند، لازم است به لحاظ رنگی و موضوعی تناسبی با کابینت ها و سایر اجزای دکور آشپزخانه داشته باشند که در خصوص این انتخاب تا حدودی به اشتباه عمل شده است.

هفت – جزییات و تزیینات در کابینت های کلاسیک

یک نکته مهم در خصوص کابینت های ممبران و تزیینات آن توجه به ابعاد منزل، نورگیری و سبک چیدمان مبلمان های مجاور آشپزخانه است. در یک پذیرایی متوسط مشابه آنچه که در این خانه به چشم می خورد، بهتر است از کابینت هایی با تزیین ساده تر و نمایی خلوت تر استفاده کرد.

به علاوه، یک بین کابینتی ساده تر و روشن تر می توانست جلوه آرامش بخش تری در میان این کابینت های پرکار با طراحی شلوغ ایجاد کند. رنگ بین کابینتی آشپزخانه با هیچ یک از بخش های دکوراسیون هماهنگ در نظر گرفته نشده است.

هشت – اصول پرداختن به فرش آشپزخانه کلاسیک

انتخاب یک کفپوش مناسب نه تنها به دلایل کاربردی برای آشپزخانه خانه ایرانی مفید است، بلکه اصولا دکوراسیون کلاسیک با جلوه ای از یک فرش هماهنگ می تواند جلوه باشکوه تری بیابد.

فرش های پذیرایی که به آشپزخانه منتهی می شوند نیز در تعادل بصری با خطوط انتهای آشپزخانه قرار ندارند و لازم است چیدمان این فرش ها تغییر کند.دکوراسیون منزل ایرانی شیک

نه – حریم آشپزخانه در زندگی ایرانی

احتمالا به یاد دارید که در خصوص اینکه این تصویر دید مبلمان اصلی پذیرایی به سمت مقابل (آشپزخانه) را به نمایش می گذارد. لازم است به این موضوع دقت داشته باشید که برای چیدمان یک خانه ایرانی، بهتر است مبلمان اصلی به نحوی قرار بگیرد که میهمانان دید کاملا مستقیم به آشپزخانه نداشته باشند.

فضای کلی آشپزخانه و فرهنگ خانواده ایرانی در برخورد با بسیاری از میهمانان به نحوی دارای حرمت و معذب گونه است و تبدیل آشپزخانه به ویترین اصلی تماشا از مبلمان اصلی در بسیاری از خانه های ایرانی ایده صحیحی نیست.

ده – اکسسوری ها و تزیینات مبلمان اصلی پذیرایی

به صورت کلی انتخاب این اکسسوری برای میز جلو مبلی مناسب و در تناسب کلی با فضا به نظر نمی رسد. شمعدان ها تزییناتی خاص هستند که برای میزهای کنسول، خاطره، شلف های دکوراتیو و بوفه های ارزشمند یا حتی میز غذاخوری کاربرد مناسب تری دارند تا یک میز جلومبلی کلاسیک.

 

X