برای طراحی پاسیو کوچک چه کنیم؟

برای طراحی پاسیو کوچک چه کنیم؟

برای طراحی پاسیو کوچک چه کنیم؟

یکی از مهم ترین طراحی ها برای خونه های خوشکل طراحی پاسیو است. در ادامه مطلب زیر طراحی پاسیو کوچک را به شما آموزش میدهیم.

امروزه به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان‌ها، برای نورگیری فضاهایی مانند اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن و… امکان نورگیری طبیعی با پنجره وجود ندارد. بنابراین بهترین راه‌حل، طراحی ساختمان به همراه پاسیو است. در طراحی پاسیو خانگی برای ساختمان، معماران باید قوانینی که توسط شهرداری تعیین شده است را رعایت کنند. با توجه به این قوانین براساس مساحت هر آپارتمان مساحت پاسیو نیز متفاوت خواهد بود. اگر مانند بعضی آپارتمان‌ها شما نیز پاسیو و بالکن کوچک دارید می‌توانید با کمی تغییر، آن‌ها را به فضایی جالب و صمیمی تبدیل کنید.

پاسیو چیست ؟

پاسیویی کوچک با دیوار چوبی و باغچه ای با گیاهان رونده روی دیوار و سقف شیشه ای

ابتدا بهتر است با مفهوم پاسیو بیشتر آشنا شویم. در وسط یا انتهای ساختمانی که امکان تهویه هوا و نورگیری طبیعی مستقیم از پنجره وجود ندارد، فضایی به نام پاسیو یا patio ساخته می‌شود. با توجه به زیربنای ساختمان، ابعاد پاسیو خانگی نیز متفاوت می‌باشد. پاسیو یا نورگیرها معمولا سقف ندارند و یا سقف آن‌ها از مصالح شفاف ساخته می‌شود تا نور طبیعی را به داخل ساختمان هدایت کند.

شرایط و ضوابط ساخت پاسیو

 

نحوه محاسبه مساحت لازم برای نورگیر یا پاسیو خانگی:

بطور کلی فضاهای اصلی خانه مانند اتاق خواب و نشیمن، همچنین فضاهای فرعی مانند آشپزخانه به نور طبیعی احتیاج دارند که قوانین نیز براساس این فضاها نوشته شده است.

1- مساحت لازم برای فضاهای اصلی ( اتاق خواب، نشیمن و…) نیز براساس یکی از دو روش زیر به دست می‌آید:

12 متر مربع
6 درصد از مساحت زمین

2- مساحت لازم برای فضاهای فرعی ( آشپزخانه و…) نیز براساس یکی از دو روش زیر به دست می‌آید:

6 مترمربع
3 درصد از مساحت زمین

 

نکته :

مساحت پاسیو می‌تواند از مساحت تعیین شده توسط شهرداری بیشتر باشد که به همان میزان نیز از مساحت زیربنا کم خواهد شد.
حداقل متراژ نورگیر 4 متر مربع است یعنی در هرشرایطی از 4 متر مربع نباید کمتر باشد.

3- فاصله بین پنجره های نورگیر در آپارتمان‌هایی که در هر طبقه بیشتر از یک واحد دارند:

فاصله بین پنجره های نورگیر از فضای اصلی به فرعی حداقل باید 4 متر مربع باشد.
فاصله بین پنجره های نورگیر از فضای فرعی به فرعی حداقل باید 4 متر مربع باشد.
فاصله بین پنجره های نورگیر از فضای اصلی به اصلی حدقل باید 6 متر مربع باشد.

انتخاب کاربرد پاسیو

 

وقتی صحبت از پاسیو کوچک می‌شود، بیشتر افراد فکر می‌کنند گزینه های کمی برای انتخاب دارند و اصلی ترین اشتباه برای دیزاین فضاهای کوچک همین است. اول باید به ابعادی که دارید توجه کنید، مرحله بعد انتخاب کاربرد پاسیو خانگی است؛ باید ببینید دوست دارید از پاسیو برای چه کاری استفاده کنید؟ از فضای پاسیو می‌توان برای استراحت، مطالعه، دورهمی دوستانه، پرورش گل و گیاه و… استفاده کرد. بعد از مشخص کردن کاربرد پاسیو می‌توان المان های مناسبی مانند میز و صندلی تاشو، پاف‌های رنگارنگ، گودال آتش، نورپردازی با چراغ یا ریسه، کتابخانه کوچک و هرچیزی که خودتان دوست دارید را انتخاب کنید.

تاثیر رنگ

انتخاب رنگ مناسب در ایجاد احساسی که می‌خواهید داشته باشید نقش بسیار مهمی دارد. در فضاهایی مانند نورگیر برای بزرگ دیده شدن می‌توانید از رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکسری و طوسی استفاده کنید. این رنگ‌ها به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب شده و فضای زیبایی را ایجاد خواهند کرد؛ همچنین در انتخاب رنگ‌ها، متریال‎‌‌ها و گیاهانی که رنگ‌های متنوع دارند نیز به شما کمک می‌کنند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

استفاده ازگیاهان

در زندگی شهری که حالا همه درگیر آن شده اند بهترین گزینه برای نزدیگی به طبیعت استفاده از گل ها و گیاهان در فضای زندگی‌مان است. گل و گیاهان باعث لطافت روح و روان شده و انسان را از مشکلات زندگی دور می‌کنند. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش، شادی و مثبت اندیشی و نوازش روح و روان، گیاهان هستند. تماشای گل و گیاهان و لذت بردن از آن باعث تغییر اخلاق انسان و سرزندگی می‌شود.

 

 

همانطور که وجود گل و گیاهان در پاسیو خوشایند است می‌توانید چیز‌های دیگری هم در پاسیو کوچک خانه خود داشته باشید مثلا فکر کنید برای شام به گوجه فرنگی نیاز دارید؛ به جای رفتن به میوه فروشی سری به پاسیو خانگی خود می‌زنید و از گلدان گوجه کنده و نوش جان می‌کنید، حتما تصورش هم برای شما وسوسه‌انگیز است. اگر دوست دارید میوه‌ای مثل گوجه را پرورش دهید ولی فضای مناسب را ندارید می‌توانید پرورش گوجه فرنگی در گلدان را امتحان کنید. رنگ گل‌ها نیز اثر زیادی در فضایی که می‌خواهید داشته باشید دارند برای مثال اگر دنبال آرامش هستید، می‌توانید از گل هایی با رنگ های صورتی، بنفش و سفید و اگر به هیجان علاقه‌مند هستید گل هایی با رنگ قرمز، نارنجی و زرد گزینه های خوبی خواهند بود.

پاسیو کوچک با مبلمان

مبلمان چوبی همراه خوبی برای گفتگوهای دوستانه شما خواهند بود همچنین می‌توانید با طراحی درست مبلمان مانند تصویر از فضا بیشترین استفاده رو ببرید. ترکیب رنگ قرمز با رنگ چوب همچنین کف بتنی، فضای مطلوبی را ایجاد می‌کند.

گودال آتش در پاسیو کوچک

پاسیو کوچک نیز فضای مناسبی برای لذت بردن از طبیعت در فصل تابستان و هوای گرم است. اما برای زمستان و در هوای سرد ممکن است بخاطر سرمای زیاد ترجیح دهید چای یا قهوه داغ را در خانه نوش جان کنید و از سرما دور بمانید. ولی حتما احساس بودن کنار گرمایی لذتبخش مانند گودال آتش، در فضای باز با پتویی بر روی دوش و دیدن بارش باران هرکسی را به داشتن نورگیر کوچک و دنج مانند تصاویر بالا وسوسه خواهد کرد. همچنین دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی به گرمای پاسیو شما کمک زیادی خواهد کرد. شما می‌توانید با کمی تحقیق با توجه به فضایی که در اختیار دارید پاسیویی مناسب هم برای زمستان و هم برای تابستان خود داشته باشید.ش

X