با ویژگی های لاندری روم مناسب آشنا شوید

با ویژگی های لاندری روم مناسب آشنا شوید

یک سری نکات برای لاندری روم مناسب وجود دارد که میخواهیم برای شما این ویژگی ها را برای شما برشمریم.

ویژگی‌های لاندری‌روم مناسب

 

ابعاد کافی

ابعاد لاندری‌روم باید به اندازه‌ای باشد که فضای کافی برای تعبیه وسایلی مانند ماشین‌ لباسشویی و خشک‌کن داشته باشد. اگر فضا بزرگ باشد می‌توان تجهیزات دیگر مانند سبدهای لباس، اتو یا میز اتو هم در آن قرار داد. اگر فضای کافی ندارید، بهتر است در لاندری‌روم از تجهیزات توکار یا تاشو استفاده کنید تا فضایی اشغال نکنند.

مکان مناسب برای ماشین لباسشویی

نصب ماشین لباسشویی به عنوان مهم‌ترین عنصر یک لاندری‌روم، باید به گونه‌ای باشد که دسترسی آسان به آن امکان‌پذیر باشد. مثلا باید مقابل درب ماشین لباسشویی به اندازه کافی فضای خالی وجود داشته باشد. همچنین، محل نصب آن به نحوی انتخاب شود که در صورت نیاز، دسترسی به پشت ماشین لباسشویی به راحتی مهیا شود و برای انجام تعمیرات احتمالی نیازی به جابه‌جایی‌های زیاد در اتاق نباشد.

کفپوش مناسب

با توجه به این که لاندری‌روم با آب و رطوبت سروکار دارد، باید در انتخاب کفپوش آن دقت کرد. بهتر است بدون توجه به هزینه، کفپوش‌ ضدآب و ضدرطوبت نصب کرد، تا از هزینه‌های تعمیر خرابی‌های ایجادشده در اثر رطوبت در آینده جلوگیری شود.

به طور کلی برای کف لاندری‌روم استفاده از کاشی یا سرامیک و کفپوش‌های پی‌وی‌سی به خاطر شستشوی راحت، بسیار مناسب است. همچنین در لاندری‌روم باید یک راه آب وجود داشته باشد تا در صورت شستشو و یا نشت آب، به راحتی بتوان آب را خارج کرد.

نورپردازی مناسب

نور مناسب در لاندری‌روم اهمیت زیادی دارد. زیرا برای وارسی لکه‌ها، میزان کثیفی لباس‌ها و از بین بردن لکه‌ها و حتی خشک کردن لباس‌ها به نور و روشنایی نیاز است. بهترین گزینه برای تامین نور، تعبیه پنجره برای استفاده از نور طبیعی است. در صورت عدم امکان تعبیه پنجره، بهتر است برای تامین نور از چراغ‌های ال‌ای‌دی در زیر کابینت‌ها و لوستر مناسب برای اتاق استفاده کنید تا در همه بخش‌ها نور کافی داشته باشید. می‌توان برای روشن‌تر شدن فضا از آینه و رنگ‌های روشن استفاده کرد.

تهویه کافی

لاندری‌روم به خاطر بوی لباس‌های کثیف، مواد شوینده، رطوبت و همچنین جلوگیری از رشد باکتری‌ها، به تهویه مناسب و قوی نیاز دارد. بهتر است برای برای جلوگیری از ایجاد بوی نم و رطوبت در لاندری روم و خشک شدن بهتر لباس‌ها، طراحی لاندری‌روم به گونه‌ای باشد که با تعبیه پنجره، هوای تازه در اتاق جریان پیدا کند.

کاهش صدا

برای کم کردن صدای ماشین‌ لباسشویی یا خشک‌کن بهتر است یک درب عایق برای لاندری‌روم نصب کنید. همچنین، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و به کار بردن صفحات ضد لرزش، تاثیر زیادی در به حداقل رساندن صدا دارد.

رنگ مناسب

با توجه به کوچک بودن اغلب لاندری‌روم‌‌ها، بهتر است در طراحی آن‌ها از رنگ‌های روشن استفاده بیشتری شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. همچنین، رنگ‌های روشن باعث انعکاس نور بیشتر در لاندری‌روم می‌شوند.

برای تنوع بیشتر می‌توان از کابینت‌های رنگی نیز استفاده کرد یا تابلوهای تزئینی در لاندری‌روم نصب کرد. سبک لاندری‌روم به سلیقه و روحیه هر فرد بستگی دارد، بنابراین فضایی ایجاد کنید که از کار کردن در آن لذت ببرید.

استفاده کافی از دیوار

در لاندری‌روم از فضای خالی دیوارها غافل نشوید. اگر فضای کمی دارید، با نصب قفسه یا آویز روی دیوارها، می‌توانید وسایل مختلف، شوینده‌ها، حوله‌ها و دستمال‌ها و حتی وسایل تزئینی را روی دیوار قرار دهید و از فضا استفاده بهینه داشته باشید.

نظافت لاندری‌روم

لاندری‌روم محل تجمع لباس‌های چرک و کثیف است و با آب و رطوبت سروکار دارد. بنابراین بهتر است در پاکیزگی و نظافت آن دقت کنید. بعد از هر شستشو اتاق را کامل تمیز کنید و بشویید و از خوشبوکننده هوا استفاده کنید. اگر اتاق خیس شد حتما آن را خشک کنید.

لاندری‌روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری به معنای شست‌وشوی البسه و لاندری روم به معنای مکانی برای شستشو یا همان رخت‌شور‌خانه است. لاندری‌روم فضایی خدماتی است که تمامی مراحل شستشوی لباس حتی خشک کردن و اتوکشی در همان مکان انجام می‌گیرد و دیگر نیاز نیست، شستشو، خشک کردن، آویزان کردن و اتو کردن لباس در چند مکان یا اتاق مختلف انجام شود.

آیا می‌توان یک لاندری روم در فضای فعلی خانه ایجاد کرد؟

بله. بخش‌هایی از خانه را که از آن‌ها استفاده‌ مفیدی نمی‌شود، می‌توان با طراحی و ایجاد تغییراتی، به یک اتاق لباسشویی تبدیل کرد. از جمله این بخش‌ها می‌توان به فضای زیر راه‌پله‌ها، گوشه‌ها و نقاط قناس خانه، رختکن حمام، زیرزمین و حتی بالکن آپارتمان اشاره کرد.

اجزای اصلی لاندری‌روم کدام است؟

اجزای اصلی یک لاندری‌روم عبارتند از: ماشین لباس‌شویی، ماشین خشک‌کن، میز اتو، اتو، قفسه‌هایی برای قراردادن لباس، سبدهای لباس آلوده، رخت‌آویز، انواع شوینده و پاک کننده. قرار دادن دستگاه چرخ خیاطی، سینک روشویی و یا حتی کمد و قفسه‌های متنوع و … اختیاری است.

نصب سینک در لاندری‌روم چه کاربردی دارد؟

نصب سینک ظرفشویی در لاندری‌روم واجب نیست، اما باعث می‌شود برای شستن دست‌ها، شستشوی دستی لباس‌ها و یا لکه‌‌گیری لباس، مجبور نباشید به اتاق دیگری بروید. در صورت فضای کافی یک وان هم برای شستشوی لوازم کثیف بزرگ مانند چکمه‌های گلی یا حمام کردن حیوانات خانگی، در لاندری‌روم قرار می‌دهند.

نورپردازی لاندری‌روم باید چگونه باشد؟

نور مناسب در لاندری‌روم اهمیت زیادی دارد. زیرا برای وارسی لکه‌ها، میزان کثیفی لباس‌ها و لکه‌گیری و حتی خشک کردن لباس‌ها به نور و روشنایی کافی نیاز است. بهترین گزینه برای تامین نور، تعبیه پنجره برای استفاده از نور طبیعی است. در صورت عدم امکان تعبیه پنجره، بهتر است برای تامین نور لاندری‌روم از چراغ‌های ال‌ای‌دی در زیر کابینت‌ها و یک لوستر و یا چراغ سقفی مناسب استفاده کنید تا در همه بخش‌ها نور کافی داشته باشید. می‌توان برای روشن‌تر شدن فضا از آینه و رنگ‌های روشن در لاندری‌روم استفاده کرد.

بهترین رنگ برای لاندری‌روم کدام است؟

انتخاب رنگ‌های روشن برای فضای لاندری‌روم و کمدها باعث می‌شود اتاق بزرگ‌تر به نظر بیاید و همچنین روشنایی آن بیشتر شود. رنگ روشن و براق داخل کمد دیواری نیز باعث بهتر دیده شدن لباس‌ها و انتخاب راحت‌تر آنها می‌شود.

برای کاهش صدا در لاندری‌روم باید چه کرد؟

برای کم کردن صدای ماشین‌ لباسشویی یا خشک‌کن بهتر است یک درب عایق برای لاندری‌روم نصب کنید. همچنین، ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و به کار بردن صفحات ضد لرزش، تاثیر زیادی در به حداقل رساندن صدا دارد.

با ویژگی های لاندری روم مناسب آشنا شوید
با ویژگی های لاندری روم مناسب آشنا شوید
X