با نقش نمای ساختمان در طراحی ساختمان آشنا شوید

با نقش نمای ساختمان در طراحی ساختمان آشنا شوید

با نقش نمای ساختمان در طراحی ساختمان آشنا شوید

یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی ساختمان دیده می‌شود، طراحی نما است و به عبارتی هویت اصلی ساختمان به حساب می‌آید. با توجه به اینکه اولین ارتباط افراد با یک پروژه ساختمانی از طریق نمای خارجی آن شکل می‌گیرد،

طراحی نمای ساختمان تأثیر به سزایی در تلقی و برداشت افراد از کیفیت و نوع ساخت پروژه شما دارد. یک طراحی زیبا و اجرای با کیفیت در نمای ساختمان می‌تواند تأثیر زیادی در ذهن مخاطب بگذارد. یک نمای موفق نمایی است که علاوه بر زیبایی در حفظ انرژی نیز مؤثر باشد. نمای یک ساختمان معرف شخصیت مالک و کسانی است که در آن ساختمان زندگی می‌کنند. همچنین می‌تواند نشان دهنده موقعیت مکانی و نوع کاربری آن ساختمان باشد.

امروزه با گسترش شهرها و افزایش تمایل افراد به شهرنشینی، طراحی ساختمان و در رأس آن طراحی نما به یک کار تخصصی و پر طرفدار تبدیل شده است برعکس گذشته که نمای ساختمان به اندازه امروز اهمیت چندانی نداشت. همچنین علاوه بر شهرها ، در ویلاها نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان بسته به شرایطی از جمله مکان قرار گیری ساختمان‌ها و کاربری آن‌ها متفاوت است. به طور مثال نمای ساختمان در یک منطقه صنعتی با نمای ساختمان منطقه‌ گرمسیری تفاوت دارد و در هرکدام از مصالح متفاوتی استفاده می‌شود.شرایط محیطی از جمله شرایط آب ‌و هوایی ، زلزله خیز بودن منطقه ، باد و طوفان ، نزدیکی به گسل و… از جمله عوامل تأثیر گذار در طراحی نما هستند.

اجرای نما

نما می‌تواند به عنوان عایق و پوششی در برابر صوت عمل کند.از آن جایی که ممکن است ساختمان ما در مکان شلوغی مثل مرکز شهر و یا در حاشیه بزرگراه قرار داشته باشد ، استفاده از نمای مناسب می‌تواند علاوه بر زیبایی عایق صوتی خوبی برای ما به حساب آید.

همچنین نمایی که اصولی طراحی شده باشد می‌تواند عایقی در برابر تأثیرات جوی از جمله سرما و گرما باشد. عناصر مهم در نماسازی مانند پنجره‌ها، بازشوهای در، مصالح، رنگ، سازه‌های عمودی و افقی، عناصر تزئینی و غیره باید هماهنگی و تناسب خوب را با هم داشته باشند.

اهمیت طراحی نما

نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین عناصر بیرونی برای ظاهر ساختمان است. در طراحی ساختمان، طراحی نما به دلیل اینکه مشخص‌ کننده چارچوب کار برای دیگر اجزای ساختمان است، همان گونه که گفته شد، نمای ساختمان اولین قسمتی از بناست که مورد قضاوت قرار می‌گیرد. قبل از ورود به بنا همه ذهنیت و برداشت افراد از ساختار کلی ساختمان، سن ساختمان، مصالح به کار رفته در بنا، نمای داخلی و حتی دکوراسیون داخلی در ارتباط با طراحی نمای ساختمان قرار می‌گیرد. هماهنگی نمای خارجی ساختمان با دیگر ساختمان‌های مجاور و محیط اطراف نقش مهمی در زیباسازی شهری دارد.

علاوه بر زیبا بودن، نمای خارجی در بهره‌وری از انرژی و ربط دادن طراحی بیرونی به طراحی داخلی نقش بزرگی بازی می‌کند. نمای خارجی می‌تواند به کم کردن قبض‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کمک کند. شاید به ذهن‌تان خطور کند که خب، نمای خارجی دریافت آفتاب را به حداقل می‌رساند و در نتیجه هزینه‌ی استفاده از سیستم سرمایشی را کم‌تر می‌کند. یک نمای خارجی که خوب طراحی شده باشد، آسایش آکوستیک را برای ساکنین فراهم می‌کند در حالی که یک نمای خارجی مرسوم شاید این گونه نباشد. آکوستیک بودن به هیچ وجه تهویه، ردوبدل شدن هوا و ارتباط دیداری با بیرون را قطع نمی‌کند.

نورپردازی نمای ساختمان

ایجاد نمایی مناسب و خلاقانه همراه با نورپردازی نمای ساختمان، موجب احساس خوشایندی در ساکنین خواهد شد. مهم ترین بخش به شمار می‌آید. یکی از دلایل اهمیت طراحی نما این است که نمای ساختمان یکی از نماهای موجود در شهر می‌باشد پس زیبا بودن یا زشت بودن آن می‌تواند بر کل محل تأثیر بگذارد. همان طور که در ابتدای متن گفته شد نمای موفق علاوه بر زیبا بودن مانع هدر رفتن انرژی می‌شود که این مستلزم استفاده از مصالحی با ضریب انتقال حرارتی کم تر است. نمای یک ساختمان باید بتواند ارتباط بین داخل و خارج ساختمان را به درستی برقرار کند.

بهره بردن از مناظر بیرونی ساختمان در داخل ساختمان و همچنین ورود نور خورشید از بیرون به داخل ساختمان نیز ، نمونه هایی از این ارتباط هستند. یکی از موارد بسیار مهم که در طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به آن توجه ویژه ای کرد رعایت نکات ایمنی است. شاید برخی معماران نا آگاه برای صرفه جویی در هزینه و زودتر انجام شدن کار، این مورد را نادیده بگیرند اما به خطر انداختن جان دیگران ارزش انجام چنین کارهایی را ندارد. یکی از نکاتی که جان عابران را به خطر می‌اندازد سست بودن مصالح نما است.

برای جلوگیری از افتادن نمای سنگ از اسکوپ استفاده می‌شود و در بقیه موارد مصالح ساختمانی به کار رفته در نما از هر نوعی که باشند باید به بدنه ساختمان پیچ شوند. به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی نما مسکونی نباید تضاد زیادی با سایر ساختمان‌های اطراف ایجاد کرد. هرچه طراحی نماها به هم نزدیک باشند به لحاظ بصری حس بهتری را برای افراد ایجاد می‌کنند.همچنین هویت بومی را نادیده نگیرید.
در طراحی نما از چه مصالحی استفاده می‌شود

استفاده از پوشش‌های مختلف در نما با توجه به نوع کاربری و پتانسیل هر ساختمان، نشان دهنده خلاقیتی است که در طرح اصلی وجود داشته است. مصالحی که در طراحی نما استفاده می‌شوند انواع مختلف آجر، سنگ، سنگ‌های تزئینی، سیمانی و گچی می‌باشند. در طراحی نمای آجری، آجرهای مورد استفاده در نما با آجرهای مورد استفاده در دیوارها متفاوت‌اند و باید از آجرهای بدون ترک‌خوردگی، شوره‌زدگی و آلودگی‌های شیمیایی استفاده کرد. اجرای نماهای آجری باید در شرایط محیطی مناسب با دما و میزان رطوبت استاندارد انجام گیرد.
طراحی ساختمان

در نماهای سنگی از انواع سنگ‌های قیچی، مرمر و تراورتن می‌توان استفاده کرد؛ اهمیت استفاده از سنگ‌های نمای پردوام و دارای مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی و شرایط نامساعد محیطی مانند نور خورشید، آب و رطوبت، همچنین داشتن بافت مناسب و بدون ترک‌خورده سنگ، عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار، قابلیت اجرا و ترمیم آسان بر روی کلیه سطوح و نیز مناسب برای طراحی نمای ساختمان مهم است. با نمای کامپوزیت می‌توان یکی از زیباترین طراحی‌ها را در ساختمان اجرا کرد. کامپوزیت در واقع ترکیبی است از لایه نازک فلز آلومینیوم به همراه متریال پلاستیک فشرده که دارای طیف رنگی گسترده ای است و می‌تواند در انواع مختلف طراحی به کار گرفته شود.

اجرای نمای رومی می‌تواند هزینه بر است. نمای رومی با ترکیبی از سنگ می‌تواند قوس‌ها و جزئیات را در طراحی بیشتر نشان دهد. نمای رومی سیمانی نیز با استفاده از سیمان سفید به اجرای نماهای خارجی ساختمان کمک می‌کند که انجام آن نیازمند مهارت بالایی است و افراد کارآزموده و با تجربه قادر به انجام نمای رومی سیمانی می‌باشند. این طراحی مناسب ساختمان‌های ویلایی است.

X