با نقش رنگ سیاه در دکوراسیون آشنا شوید

با نقش رنگ سیاه در دکوراسیون آشنا شوید

با نقش رنگ سیاه در دکوراسیون آشنا شوید

رنگ سیاه روی محیط تاثیر بسزایی دارد. در ادامه مطلب زیر با نقش رنگ سیاه در دکوراسیون بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون

در این بخش ار آموزش دکوراسیون میخواهیم به بررسی استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون بپردازیم:
بسیاری از افراد هستند که به رنگ مشکی علاقه ی خاصی دارند و استفاده از این رنگ را محیط اطرافشان ترجیح می دهند .
در این مقاله ابتدا به روانشناسی این رنگ می پردازیم و سپس به شما نکاتی را یاد می دهیم که در هنگام استفاده از این رنگ در دکوراسیون خانتان به بهترین شکل عمل کنید.

روانشناسی رنگ مشکی یا سیاه

در بسیاری از کشورها رنگ مشکی به عنوان یک رنگ غم آلود است و برای عزاداری استفاده می شود.
این انتخاب بدون منطق نیست ، امروزه نشان داده شده که رنگ سیاه باعث می شود که هرمون شادی به میزان کمتری در بدن ترشح شود . هنگامی که هورمون شادی کم ترشح شود از میزان انرژی و خلاقیت فرد به شدت کاسته می شود.
افرادی که به رنگ مشکی علاقه دارند افرادی هستند عموما ساکت و احتیاج به مخفی کردن چیزی را دارند که این رنگ کمک می کند این احساس در فرد برطرف شود.
اما در عین این خصوصیات رنگ مشکی یکی از رنگ های نماد قدرت استو به فرد احساس قدرت و عظمت و رسمی بودن را می دهد

مشکی در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ مشکی در دکوراسیون احتیاج به کمی دقت دارد. برخی افراد مخصوصا در سنین نوجوانی ترجیح می دهند تمام وسایل اطرافشان به این رنگ باشد . در علم روانشناسی استفاده از این رنگ را به طور رنگ قالب در دکوراسیون ترجیح نمی دهند و باعث ایجاد احساس انزوا ، غم آلودگی ، نگرانی و ترس در فرد می دانند و قاتل شادی و خلاقیت می دانند.
برای کسانی که این رنگ را می پسندند باید گفت یک خانه یا یک اتاق سیاه مانند یک دست لباس مشکی نیست که شما بعد از چند ساعت از تن دربیاورید و لباسی دیگر بپوشید. تاثیرات یک اتاق تمام سیاه بسیار بیشتر از یک دست لباس مشکی است و البته هزینه ی تغییر آن هم بسیار زیاد است. پس در استفاده از این رنگ بسیار دقت کنید.

چگونه از رنگ سیاه یا مشکی در دکوراسیون استفاده کنیم؟

1- مشکی مات یا براق؟

مشکی مات یا براق اولین سوالی است که هنگام استفاده از این رنگ باید از خودتان بپرسید؟
این که از کدام رنگ استفاده کنید ابتدا برمیگردد به سلیقه ی شما اما ما درباره ی هرکدام نکاتی را ذکر می کنیم:
دقت کنید رنگ سیاه در دکوراسیون باعث جذب زیاد نور از محیط و کوچک به نظر رسیدن محیط می شود
مشکی مات: مشکی مات نور بیشتری را به خود جذب می کند و محیط را کوچک تر نشان می دهد.
مشکی براق: نور را بیشتر از مات منعکس می کند فضا را روشن تر جلوه می دهد و اتاق را بزرگ تر
سیاه یا مشکی در دکوراسیون
2- مشکی تنها یا مشکی با رنگ های دیگر؟

استفاده از سیاه به تنهایی در محیط باعث افزایش احساس ترس، نگرانی و کاهش خلاقیت می شود در صورتی که استفاده از این رنگ به طور جزئی تر و ترکیب آن با رنگ های دیگر باعث افزایش احساس خلاقیت ، افزایش تمرکز می شود.
پیشنهاد ما این است با توجه به تجربه ای که داریم رنگ سیاه را به تنهایی در محیط استفاده نکنید و آن را با رنگ هایی دیگر ترکیب کنید. بهترین رنگ ها برای ترکیب با سیاه یا مشکی:
1-سیاه و طوسی:

طوسی بهترین پیشنهاد برای اشخاصی است که یه شدت به تم های تیره علاقه دارند . شما می توانید تناژهای طوسی را با مشکی ترکیب کنید و به زیبایی و خلاقیت محیط کمک کنید.
دکوراسیون سیاه و طوسی
2- مشکی و طلایی:

اگر از استفاده از رنگ سیاه به دنبال ایجاد احساس قدرت هستید رنگ طلایی ترکیبی مناسب برای نمایش این احساس است. در تخت جمشید نیز از سنگ های سیاه بعلاوه ی رنگ طلایی برای نشان قدرت استفاده می شد.
دکور طلایی و مشکی
3- سیاه و سفید:

سیاه و سفید دو همراه همیشگی . سفید خواصی مخالف با سیاه دارد و می تواند از عوارض منفی این رنگ تا حد زیادی جلوگیری کند.
در مطلب دکوراسیون سیاه و سفید مفصل درباره ی ترکیب این دو رنگ توضیح دادیم.
دکوراسیون سیاه سفید
4- مشکی و چوب:

ترکیب سیاه با رنگ چوب همیشه ترکیبی زیبا به وجود می آورد . شما چوب با ایجاد احساس مثبت و صمیمت می تواند همنشین خوبی با رنگ مشکی باشد.
مشکی و رنگ چوب در دکوراسیون
5- سیاه و سبز:

ترکیب این دو رنگ به علاوه ی آرامش بیشتری به محیط می دهد، اضطلاب و نگرانی را از محیط دور می کند و خلاقیت محیط را افزایش می دهد.
دکوراسیون سبز و سیاه
6- مشکی و زرد:

زرد دقیقا نقطه ی مقابل سیاه است. پر از انرژی پر از خلاقیت و پر از صمیمیت . می توان از این رنگ در کنار رنگ سیاه به راحتی استفاده کرد و کاملا به خنثی شدن این رنگ کمک کرد.
دکوراسیون مشکی و زرد
7-مشکی و قرمز:

قرمز دوست همیشگی مشکی است که به دکورهای های مشکی کمی ظرافت و جسوری اضافه میکند و دکوراسیون را از حالت سرد مشکی به حالتی جسور و زیرک تبدیل می کند.
3- مات با مات ، براق با براق:

تمامی رنگ ها به دو صورت مات و براق موجود هستند . هنگام استفاده از این رنگ ها بهتر است رنگ های مات را در کنار همدیگر و رنگ های براق را در کنار همدیگر داشته باشید. عموما ترکیب نات با براق جذابیت زیادی ندارد.
4- استفاده از شیشه و آینه:

از آنجایی که رنگ مشکی نور را بسیار کاهش می دهد . بودن پنجره در محیط و استفاده از شیشه و آینه می تواند تاثیر این کاهش نور را کمتر کند و محیط شما را بزرگتر کند.
دکوراسیون سیاه یا مشکی
5- استفاده از وسیله های روشنایی مختلف:

کسانی که اتاق را کاملا سیاه می خواهند عموما طرفدار تاریکی هستند . اما اتاقی کاملا تاریک در بسیاری از زمان ها ممکن است نیازهای شما را برآورده نکند. برای مثال هنگام مطالعه یا هنگام آرایش صورت برای شما مشکل زا شود . به همین خاطر سیستم روشنایی خود را به کونه ای تنظیم کنید که بتواند پاسخگو نیازهای شما در هر زمانی باشد.
6- وسایل جزئی :

شما می توانید وسایل جزئی در خانه را به این رنگ تغییر دهید برای مثال دستگیره ی کمد ها یا قاب عکس ها ، قاب آینه ها ، میز تحریر یا چهارچوب تخت و … در محیطی با رنگ های روشن می تواند تضاد کوچک و زیبایی ایجاد کند و باعث افزایش خلاقیت و تمرکز شود .
7- بخشی از خانه:

استفاده از رنگ مشکی در بخشی از خانه برای مثال تنها کف خانه یا تنها یک دیوار خانه یا تنها برای سنگ روی پیشخوان کابینت می تواند به خانه ی شما جذابیت بیشتری دهد.
دقت کنید حتما هنگام استفاده از این رنگ به تناسبات رنگی دقت کنید تا دکوراسیونی زیبا داشته باشید.
مطلب تغییر نمایش فضای خانه به وسیله ی رنگ دیوار ها می تواند به رنگ مردن یک تک دیوار به شما کمک کند تا راحت تر انتخاب کنید کدام دیوار را می خواهید رنگ کنید.

X