با مزایای نما در معماری آشنا شوید

با مزایای نما در معماری آشنا شوید

با مزایای نما در معماری آشنا شوید

نما در معماری مهم ترین بخش ساختمان سازی میباشد. در ادامه مطلب زیر با مزایای نما در ساختمان سازی آشنا شوید.

در سال های اخیر، نماها به شدت خود را به عنوان یک عنصر ضروری در معماری مدرن و فعلی مطرح کرده اند. بنابراین، آنها از وضعیت یک عنصر تقریباً فنی خارج شده‌اند و جنبه تزئینی را به ساختمان‌های عمومی بزرگ‌تر مانند موزه‌ها یا ساختمان‌های دولتی واگذار کرده‌اند و به نقشی اساسی که طراحی نما در زیبایی‌شناسی نهایی یک ساختمان ایفا می‌کند، تبدیل شده‌اند.
مزایای طراحی نما

به لطف پیشرفت فوق العاده تحقیق و توسعه و نوآوری در بخش سرامیک، طراحی نما دچار تحول چشمگیری شده است. اکنون می‌توان محصولاتی را ارائه داد که انقلابی واقعی از نظر زیبایی شناسی ایجاد می‌کند، اما همچنین کیفیت و دوام ساختمان یا خانه را بهبود می‌بخشد و آسایش مردم را بهینه می‌کند و این با قرار دادن رفاه و پایداری در قلب اولویت های طراحی نما است.

طراحی نماهای دارای تهویه

نماهای تهویه شده در راس سیستم های مختلف نمای موجود در بازار قرار دارند. در واقع، طراحی نماهای دارای تهویه، که رشد تصاعدی را تجربه می‌کند، چالشی برای آینده برای متخصصان ساختمان است. این سیستم به ایجاد نماهایی با تمرکز بر رفاه و پایداری ساختمان‌ها اجازه می‌دهد که به لطف عایق حرارتی و صوتی که ارائه می‌دهند و همچنین کنترل رطوبت و عایق رطوبتی که باعث کاهش قابل توجه تراکم و رطوبت می‌شود، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر شود. از نظر چالش ها و مسائل، چالش ها انتخاب پوشش سرامیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مقاومت، استحکام و زیبایی نهایی پروژه به آن بستگی دارد.

 

پوشش بیرونی همیشه یک عامل تعیین کننده در مقاومت خانه بوده است. برای محافظت از خانه از آب و هوای بد استفاده می‌شود: برف، باران، باد و خورشید. با توجه به افزایش پدیده های شدید آب و هوایی در دهه های اخیر، انتخاب نما مناسب برای شرایط مختلف آب و هوا و محافظت کافی از دیوارهای خانه بسیار مهم است.

نما علاوه بر عملکرد مفید از ساختمان، عملکرد مهم و دیگری را انجام می‌دهد که کارفرما باید کاملاً به آن توجه کند: نما تبادل حرارتی را کاهش می دهد زیرا به عنوان عایق عمل می‌کند. همچنین محیط زندگی دلپذیر، حفاظت در برابر آتش و محافظت در برابر صدا و نویزهای خارجی را تضمین می‌کند. با این حال، بسیار از این عملکردها تنها در صورت وجود عایق بهینه و مناسب قابل انجام است.
زیبایی:

انتخاب پوشش نما علاوه بر کارکردهای کاربردی، ظاهر و شخصیت خانه را نیز تعیین می‌کند. نما قسمت قابل مشاهده از یک ساختمان است که می تواند توسط صاحب خانه شخصی سازی شود. انواع مواد، رنگ‌ها و شکل‌ها آزادی طراحی زیادی را ارائه می‌کنند و می‌توانند به صورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، با نمای گچی، می‌توان سبک های دیگری را غیر از پانل های نمای آلومینیومی بزرگ یا پروفیل های نمای چوبی قرار داد. فرمت های بزرگ به ساختمان مسکونی ظاهری مدرن و صنعتی می‌بخشد، در حالی که نمای پوشیده شده با محصولات کوچک می‌تواند بر جزئیات ظریف تأکید کند. طراحی نما فردی به نمایان شدن جذابیت بصری ساختمان‌های مختلف کمک می‌کند، خواه یک خانه تک‌خانواری ایده‌آل، یک ساختمان شرکتی مدرن، یک سوله گاراژ یا یک سوله باغی روستایی باشد.
انواع نما ساختمان:

در حالت کلی چند متریال خاص برای ایجاد نما استفاده می‌شود ولی در برخی از سبک ها و طراحی ها از ترکیب دو یا سه مورد با هم استفاده می‌شود، مانند نما آجر و چوب! در اینجا به چند نمونه متریال مورد استفاده در نما ساختمان اشاره کرده ایم:

نما شیشه ای
نما سنگی
نما بتنی
نما چوبی
نما آجر
نما کامپوزیت
نما سرامیک

X