با مراحل طراحی پلان آشنا شوید

با مراحل طراحی پلان آشنا شوید

با مراحل طراحی پلان آشنا شوید

یکی از اساسی ترین کارهای اولیه یک ساختمان طراحی پلان میباشد. در ادامه مطلب زیر با مراحل طراحی پلان آشنا شوید.

مراحل طراحی پلان:

 

مشخص کردن محل راه پله و آسانسور

مهم ترین چیزی که در طراحی پلان باید جانمایی و لحاظ شود، تصمیم گیری در مورد محل سرویس پله و آسانسور است.
در این مرحله باید به عواملی مانند عرض و شکل زمین، تعداد پارکینگ مورد نیاز در همکف و زیرزمین (در صورت وجود)، تعداد واحد در هر طبقه و … توجه کرد.
هیچ قانون کلی در این مورد وجود ندارد ولی با توجه به زمین مورد نظر سازه باید بهترین موقعیت را انتخاب کرد. معمولا بهترین موقعیت سرویس پله و آسانسور در آپارتمان های مسکونی وسط پلان می باشد.

تقسیم‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان

مرحله بعد از مشخص شدن پله در پلان، باید در مورد فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه‌خصوصی تقسیم بندی کلی انجام دهیم. به اینکار اصطلاحا لکه گذاری پلان هم می‌گویند. البته لکه گذاری پلان شامل جانمایی پله و آسانسور هم می‌شود، اما به دلیل اهمیت محل قرارگیری سرویس پله در پلان و تأثیر آن در روند طراحی، آن را در اولین مرحله کار قرار دادیم. برخلاف تصور خیلی از هنرجویان معماری، لکه گذاری پلان ساختمان مسکونی اصلا کار سختی نیست. هر چند اینکار در ساختمان‌های با مساحت زیاد و یا در طراحی های خاص شاید کمی سخت به‌نظر برسد و زمان بیشتری ببرد، اما در طراحی آپارتمان‌های مسکونی به‌هیچ‌عنوان کار دشواری نیست.
در طراحی پلان، یک سمت را به قسمت خصوصی (اتاق خواب‌ها و حمام) و سمت دیگر پلان را به قسمت عمومی و نیمه خصوصی (پذیرایی، نشیمن و آشپزخانه) اختصاص می‌دهیم.

 

مشخص کردن جای آشپزخانه و فضای ورودی

شاید مهمترین نکته در طراحی پلان مشخص کردن موقعیت آشپزخانه در طراحی است. بهتر است آشپزخانه را در موقعیتی طراحی کنید که دارای نور و تهویه مستقیم باشد و ترجیحا امکان طراحی و دسترسی مستقیم به تراس از آشپزخانه ممکن باشد.
ورودی آشپزخانه باید نزدیک به ورودی ساختمان باشد و به طور مستقیم با پذیرایی و نشیمن در ارتباط باشد.
بهتر است آشپزخانه را طوری طراحی کنید که محل کار (مخصوصا سینک و گاز) از تمام قسمت‌های پذیرایی قابل رویت نباشد.

چیدمان اتاق خواب ها و حمام

در طراحی پلان برای اتاق خواب ها به این نکات توجه کنید:

یکی از اتاق خواب ها به عنوان اتاق خواب والدین،بزرگ‌تر از سایر اتاق‌ها طراحی کنید. سعی کنید مساحت اتاق والدین کمتر از ۱۵ متر مربع نباشد.
حتما برای اتاق خواب‌ها یک فیلتر ورودی در نظر بگیریم و دقت کنیم درب اتاق‌ها از سایر قسمت‌های منزل به طور مستقیم قابل رویت نباشد.
حتی‌المقدور درب اتاق خواب والدین از اتاق خواب فرزندان فاصله داشته باشد و به هم چسبیده نباشد.
حتما همه اتاق خواب‌ها دارای کمد با عرض استاندارد ۶۰ سانتی‌متر باشند.
بهتر است عمق یکی از کمدها برای قرارگیری رختخواب ۸۰ یا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد.
حمام در نزدیکی اتاق خواب‌ها طراحی شود و حتما توجه شود که درب آن از سایر قسمت‌های منزل قابل رویت نباشد.

ستون‌گذاری با توجه به موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ و شکل پلان طبقات

حال نوبت به ستون گذاری می رسد. قبل از اینکه به سراغ اصلاحات جزئی برویم باید ستون گذاری را در پلان انجام دهیم.
در این مرحله از فرآیند طراحی پلان ابتدا باید سراغ طراحی پارکینگ رفته و با توجه به تعداد و موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ، ستون‌گذاری را انجام دهیم و سپس موقعیت قرارگیری این ستون‌ها را در پلان تیپ طبقات مورد بررسی قرار دهیم. در این مرحله ممکن است با توجه به موقعیت ستون‌ها مجبور باشیم تغییرات کوچکی در طراحی طبقات انجام دهیم.

انجام اصلاحات پلان و رعایت ریزه‌کاری‌های مربوط به طراحی داخلی

در این مرحله که تقریبا شکل کلی پلان آماده شده است، سراغ ریزه‌کاری‌ها و موارد مربوط به طراحی داخلی می‌رویم. در این مرحله از فرآیند طراحی پلان، با توجه به ستون گذاری که در مرحله قبل انجام دادیم، احتمالا مجبور خواهیم شد تغییرات خیلی جزئی در برخی قسمت‌های پلان تیپ طبقات اعمال کنیم، اما تغییرات کلی خیر.

مبلمان کردن پلان

آخرین مرحله برای تکمیل طراحی پالان مبلمان کردن است. در این مرحله حتما باید اصول حرفه ای مبلمان کردن را رعایت کنیم.
شاید تغییراتی در طراحی انجام دهیم، تغییراتی که بیشتر در جهت کارآمد شدن فضاهای داخلی و با توجه به طراحی داخلی فضاهای مختلف انجام می‌شود.

X