با فرق کاشی و سرامیک آشنا شوید

با فرق کاشی و سرامیک آشنا شوید

با فرق کاشی و سرامیک آشنا شوید

یکی از مشکلات بعضی افراد ندانستن فرق کاشی و سرامیک میباشد. در ادامه مطلب شما را با فرق کاشی و سرامیک آشنا میکنیم.

تفاوت بین کاشی و سرامیک و موزائیک

بسیاری از افراد هنگامی که به انتخاب کفپوش مناسب فکر می کنند در بسیاری از مواقع نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند زیرا در مورد کفپوش ها ، دوام و … اطلاعات کافی ندارند.
ما در این پست می خواهیم به معرفی کامل کفپوش هایی مانند سرامیک و کاشی و موزاییک بپردازیم تا شما هنگام تصمیم گیری بتوانید با شناخت کامل تر تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.
کاشی ها:

کاشی ها از دو بخش سفال که همان جزء اصلی کاشی است و بدنه ی آن را تشکیل میدهد. و قسمت رویی کاشی که لعاب کاشی گفته میشود و جنسی شیشه ای دارد. قسمت رویی کاشی نقش زیباسازی و مقاوم سازی آن را برعهده دارد و شما با طرح های متفاوتی میتوانید آن را مشاهده کنید.
سرامیک ها:

اگر لعاب روی کاشی از سرامیک (مواد غیر معدنی باشد) به آن سرامیک می گویند. مواد تشکیل دهنده ی سرامیک خاک رس ,ماسه , فلدسپار است. خواص سرامیک ها به صورت مستقیم وابسته است به اجزای تشکیل دهنده سرامیک . بنابراین با توجه به درصد مواد به کار رفته در تولید سرامیک ویژگی های آنها و به خصوص کیفیت آنها با هم یکسان نیست.
ویژگی های مشترک:

کاشی ها و سرامیک ها هردو در برابر آب مقاوم اند. در زمان های طولانی تغییر رنگ نمیدهند و به دلیل شست و شوی راحت میتوان گفت پوشش های بهداشتی هستند. در برابر یخ زدگی مقاوم اند و ضد حریق هستند. با توجه به نوع ساخت آن از مقاومت های مختلفی برخوردار است.

تفاوت کاشی با سرامیک
کدام برای کفپوش و کدام برای دیوارپوش ها مناسب است؟

سرامیک ها به دلیل نوع لعاب خاصی که روی خود دارند مقاوم تر و مستحکم تر از کاشی ها هستند به همین دلیل هم برای کف و هم برای دیوارها استفاده میشوند اما کاشی ها به دلیل قدرت جذب بالاتر نسبت به سرامیک فقط برای دیوارها مناسب اند و به دلیل نداشتن استحکام کافی نمیتوان برای کف استفاده کرد.
کدام برای داخل محیط و کدام برای خارج از محیط؟

کاشی ها نسبت به سرامیک ها در برابر فشار و سرما و گرما مقاومت کمتری دارند به همین دلیل از کاشی ها فقط برای محیط داخلی میتوان استفاده کرد. دیوارهای سرویس های بهداشتی , حمام و آشپزخانه , اتاق ها , پارکینگ , راهرو ها از مکان هایی است که میتوانیم از کاشی ها برای دیوار پوش ها استفاده کنیم اما سرامیک ها را هم برای خارج و هم داخل میتوان استفاده کرد.
تنوع کدام بیشتر است؟

کاشی ها در طرح ها و رنگ های متنوع تری نسبت به سرامیک ها تولید میشود و جلوه ای زیباتر و متفاوت تری به محیط میدهند. اگر به دنبال طرح هایی خاص برای محیط های بسته هستید کاشی ها میتواند پیشنهاد بهتری باشند.

 

تفاوت کاشی با سرامیک

کاشی های پرسلانی:

یکی از انواع کاشی، کاشی پرسلانی است که در شرایط ویژه‌ای از جمله فشار پرس بالا و دمای پخت بالا تا حدود ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد تولید می‌شود که موجب استحکام بالا و جذب آب پایین آن می‌گردد و نسبت به کاشی‌های معمولی مستحکم‌تر هستند. کاربرد اصلی آنها در فضاهای خارجی نظیر کف حیاط، پارکینگ و نمای ساختمان می‌باشد، چرا که به دلیل ویژگی‌های فنی خاص در فضاهایی که در معرض تردد زیاد یا آب و هوای متغیر (سرد و یخبندان) می‌باشند، کاملا مقاوم است و همین طور جذب آب آن هم کمتر از سایر پوشش‌ها می‌باشد.

روش تشخیص چشمی:

توی این زمان با توجه به تنوع در تولید نمیتوان صد در صدی صحبت کرد اما گل یا همان ضخامت بدنه ی سرامیک معمولا به دلیل پخت بیشتر پررنگ‌تر است، همچنین ضخامت سرامیک‌ها نسبت به کاشی بیشتری است. معمولا کاشی ها با ابعاد ۱۰×۱۰ الی ۴۰×۴۰ و ضخامت 6 الی 10 میلیمتر برای نصب بر روی دیوارها استفاده می شود.

موزائیک ها:

موزائیک به نوعی کفپوش فشرده شده گفته می شود، موزائیک به نوعی یک کفپوش بتنی به حساب می آید تراکم موجود در موزائیک ممکن است به وسیله یک دستگاه فشار و یا دستگاه لرزشی فراهم شود اجزای تشکیل دهنده موزائیک عبارتند از ماسه ، پودر سنگ , آب ، سیمان ، سنگ دانه است طرح ها و اندازه های موزائیک گوناگون و متنوع است.
سرامیک ها به دلیل لایه ضد آبی که دارند برای کف و مکان هایی با رطوبت و در تماس با آب موثر تر هستند

X