با ضوابط طراحی اتاق کودک آشنا شوید

با ضوابط طراحی اتاق کودک آشنا شوید

با ضوابط طراحی اتاق کودک آشنا شوید

زمانی که میخواهیم اتاق کودکی را طراحی کنیم ضوابط و قوانینی را باید رعایت کنیم. در ادامه مطلب زیر با این ضوابط شما را آشنا خواهیم کرد.

اصول طراحی اتاق کودک

برای شروع هر کاری باید از یک سری المان ها پیروی کنیم. از آنجایی که ما با کودکی مهربان و لطیف مواجه هستیم پس باید خیلی حواسمان به ضوابط طراحی اتاق کودک باشد. به علت اینکه فرزند شما بیشترین ساعات از روز را در اتاق به بازی می گذراند. پس رعایت این اصول در سلامت روان کودک نقش به سزایی دارد.

نتیجه می گیریم با یک پرده، تخت و کمد و فرش آن اتاقی که مد نظر ماست شکل نمی گیرد بلکه برای رعایت اصول طراحی اتاق کودک، این کار باید به دست متخصص این کار سپرده شود. شما می توانید ایده ای که در سر می پرورانید را با شخصی که مهارت این کار را دارد در میان بگذارید در واقع پلی بین شما و طراح داخلی اتاق کودک ایجاد می شود.

نحوه صحیح چیدمان اتاق کودک

در اصول طراحی اتاق کودک باید از یک سری اصولی خط مشی بگیریم. اتاق خیلی شلوغ و پر نباشد. فضا برای بازی و بالا و پایین پریدن بچه مهیا باشد. اتاقی باشد که خلاقیت بچه شکوفا شود. کانسپ خلاقیت داشته باشد. اگر بچه فکری یا ایده ای در سر داشت بتواند آن را از طریق بازی، نقاشی و… به مرحله اجرا دراتاقش برساند. ترکیب رنگ و استفاده به جا در اتاق کودک جلوه گری کند. اتاق کودک باید از هر نظر ایمن باشد و هیچ چیزی سلامت جسمی بچه را تهدید نکند. اصول چیدمان وسایل با توجه به سن کودک باید چیده شود.

استاندارد های طراحی اتاق کودک

همه انسان های امروزی با طرز زندگی مدرن و ماشینی دچار کمبود ویتامین دی هستند. پس در رعایت ضوابط طراحی اتاق کودک به مسئله نور اهمیت خاصی باید بدهند که اتاق دارای نور مناسب و کاملا نورگیر باشد. کمد و وسایل کودک نباید لق باشند و محکم در جایی مناسب نصب بشوند. آن وسایلی که همیشه مورداستفاده است باید در دسترس کودک باشد. بسته به جثه کودک وسایل و کمد طراحی می شود.

همین نکته که خود کودک بتواند وسایلش را بردارد به حس استقلال و حتی به آموزش حریم شخصی کمک چشم گیری می کند. هر چه پدر و مادر با رفتار و شخصیت فرزندشان بیشتر آشنایی داشته باشند همین امر به آن ها کمک می کند که اتاق کودک خود را با راهنمایی متخصص این کار به بهترین شکل ممکن درست کنند، تا اتاقی همانند زندگی یک پرنسس، خلبان، اتاقی جنگلی یا هر شخصیتی که کودک شما راحت تر باهاش ارتباط می گیرد و دوست دارند را طراحی بکنند.

پدر و مادر گرامی همان طور که برای فضای داخلی خانه مثل آشپزخانه، پذیرایی و…نظرمتخصص را می پرسید وکمک می گیرد. پس در امر رعایت ضوابط طراحی اتاق کودک باید برایمان مهم و اساسی باشد. چون شما با ایجاد یک فضایی مناسب کمک به رشد شخصیت کودک می کنید. در اتاق خواب کودک از کاغذ دیواری های ضد حساسیت استفاده کنید.

به علت اینکه ریه های کودک حساس است آسیب وارد نکند. اتاق را طوری چیدمان کنید که نه تنها بچه خود بلکه با ورودتان به اتاق احساس آرامش به شما دست بدهد. اتاق شلوغ، پر ازاسباب بازی و عروسک هیچ وقت به نظر زیبا نمی آید. بلکه حس عصبانیت و سردرگمی به کودک دست می دهد. در واقع اجرای ضوابط در طراحی اتاق کودک اهمیت زیادی دارد.

ویژگی های طراحی دکوراسیون اتاق کودک

کف پوش اتاق کودک باید ساده وایمن باشد. به علت اینکه کودک ریخت و پاش دارد کف پوش قابلیت شست و شو داشته باشد. رنگ تاثیر به سزایی در ضوابط طراحی اتاق کودک دارد. با استفاده از رنگ های شاد مانند: آبی آسمانی، سبزروشن، نارنجی و لیمویی… می توانید محیطی آرامش پخش ایجاد کنید و بالعکس با استفاده از رنگ های تیره کودک به مرور زمان دچار افسردگی می شود. کودک به علت سیستم بدنی ضعیفی که دارد دمای اتاقش باید متعادل باشد نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد.

می توانیم از یک دماسنج برای راحتی کارمان استفاده بکنیم. تخت خواب کودک نباید زیر پنجره و یا زیر تابلو قرار بگیرد به علت اینکه اگر حادثه ای رخ بدهد سلامت و جان بچه در معرض خطر قرار می گیرد. می توانید پرده اتاق را با ملحفه تخت کودک ست کنید. از نظر خود کودک هم کمک بگیرید. از پرده های استفاده کنید که در مواقعی که احتیاج به نور دارید زیر پرده ای را کنار بزنید تا اتاق کودک غرق در نور خورشید شود.

کلام آخر

خانه محل آرامش و استراحت است و اتاق کودک همان طور که می دانیم به دلیل حساسیتی که دارد را مستثنی از این امر نیست. باید با روحیات و علایق و شخصیت کودکتان اتاق را چیدمان و طراحی بکنید. با رعایت اصول و موارد ذکر شده می توانید کامل ترین و حتی نزدیک ترین اتاقی که به شخصیت کودک عجین باشد را طراحی کنید. برای این کار توصیه می شود از نظر خود کودک هم غافل نشوید که هم باعث مسئولیت پذیری کودک و هم اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند.

X