با شغل طراحی کابینت آشنا شوید

با شغل طراحی کابینت آشنا شوید

با شغل طراحی کابینت آشنا شوید

یکی از شغل های حساس در طراحی منزل کابینت سازیست. در ادامه مطلب زیر شما را با این شغل آشنا میکنیم.

کابینت ساز کیست؟

‌کابینت ساز کسی است که توانایی طراحی، اندازه‌گیری، ترمیم، برآورد مواد اولیه و اصلی، ساخت و نصب و اجرای قسمت‌های مختلف کابینت را داشته باشد.

وبژگی‌های کابینت‌ ساز:

دقیق است: اگر کابینت ساز در اندازه‌گیری فضای کابینت اشتباهی کند، در زمان نصب آن مشکلاتی پیش می‌آید . به دلیل همین ظرافت هاست که کابینت ساز باید بسیار دقیق باشد.
باصلیقه و مبتکر است: کابینت سازها باید بتوانند از کوچک ترین فضا بهترین بهره را ببرند. همچنین در هنگام طراحی مدل و مشورت دادن به مشتری برای انتخاب رنگ، خلاقیت و ابتکار آنها بسیار تاثیرگذار است.
خوش قول و مردم دار است: برای جذب مشتری و پیشرفت در این کار باید خوش برخورد بود و سفارش‌ها را به موقع تحویل داد.

پیشرفت شغلی:

برای پیشرفت در این حرفه، علاوه بر اینکه باید هرچه بیشتر تجربه کسب کنید، لازم است اطلاعات خود را به روز نگه دارید و با جدیدترین طرح ها و ابزارآلات آشنا شوید. در این صورت، سفارش برای کارهای بزرگ‌تر دریافت می‌کنید. شما می‌توانید در کارگاه‌های کابینت‌سازی یا دفاتر فروش کابینت مشغول به کار شوید یا در صورت داشتن سرمایه برای خود دفتری تهیه کنید و سفارش کار بیشتری بگیرید.

فضای شغلی:

کابینت سازها می‌تواند در کارگاه‌های کابینت سازی فعالیت کند. در این کارگاه‌ها که معمولا بزرگ‌اند و در حاشیه شهرها قرار دارند، دستگاه ها و ابزارآلات ساخت کابینت وجود دارد. این امکان نیز وجود دارد که آنها در دفترها یا مغازه‌های کابینت سازی مشغول به کار شوند. در این دفترها یا مغازه‌ها معمولا چند نمونه کابینت که از نظر مدل، جنس و طراحی متفاوت‌اند قرار داده شده است. چیدمان مغازه‌ها و دفترهای کابینت سازی و نیز نمونه کارهایی که در آنجا وجود دارد، در جذب مشتری تاثیرگذار است.
تعامل شغلی کابینت سازان با اعضای مجموعه خودشان از جمله فروشندگان یراق آلات، افرادی که کار PVC کابینت را انجام می‌دهند و نیز برش کاران است. در صورتی که سفارش کار متعلق به ساختمان‌های نوساز باشد، کابینت ساز با معمار، سازندۀ ساختمان و مهندسان عمران در ارتباط خواهد بود.

وظایف و مسئولیت‌ها:

اندازه گیری و ترسیم نقشه های اجرایی
طراحی کابینت ها بر اساس فضا و تقاضای مشتری
مشورت دادن در هنگام انتخاب رنگ و جنس کابینت‌ها
برش کاری قطعات چوب و کار با ماشین آلات صنایع چوب
رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از حوادث
ساخت و مونتاژ بدنه طبق نقشه و انواع در پرس و ایجاد سوراخ لولا
نصب یراق آلات و قسمت های مختلف کابینت‌ها
کنترل نهایی کار.

مطلوبیت‌های شغل کابینت سازی :

به دلیل تنوع زیادی که در جنس و نوع کابینت‌ها وجود دارد، این کار بسیار متنوع و جذاب است. ضمنا کابینت سازی جز، مشاغلی است که همواره به آن نیاز است و بر این اساس، آینده خوبی دارد.

محدودیت‌های شغل کابینت سازی :

به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم از این کار، توقعات مشتریان زیاد شده و همین امر، جلب رضایت آنان را دشوار کرده است. برای آنکه یک طرح به نتیجه نهایی برسد و کابینت‌ها طبق نقشه اولیه آماده شوند، مراحل زیادی باید طی شود. طی کردن این مراحل کار آسانی نیست و ممکن است خسته کننده باشد.

اهمیت‌ شغلی:

کابینت جزء جدانشدنی آشپزخانه‌های امروزی است و اهمیت بسیاری در زیبایی آشپزخانه‌ها دارد. امروزه با طراحی مناسب کابینت از کوچک ترین فضاهایی که در آشپزخانه وجود دارد، بهترین استفاده را می‌برند و بسیاری از لوازم مورد نیاز را در آنجا به گونه‌ای بسیار زیبا و مفید جاسازی می‌کنند. بر این اساس، کابینت سازی از مشاغلی است که همواره مورد نیاز جامعه خواهد بود.

سرمایه اولیه برای شروع کار:

برای شروع هر کار به یک سرمایه اولیه احتیاج است. فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز برای نصب کابینت حتما ضروریست. هزینه کارگاه هم مستقل است. برای این کار یک محوطه ۶۰ الی ۷۰ متری کفایت می‌کند. یک دستگاه برش و یک دستگاه نوار و لبه چسبان هم مورد نیاز است. هزینه کارگاه هم بر حسب اینکه استیجاری باشد یا نه متفاوت است.

 

چه مهارتی باید کسب کنیم؟

کابینت‌سازی کار جوان‌ترهاست؛ پس اگر سنی از شما گذشته و هنوز موفق به انتخاب شغل مناسب نشدید، قید کابینت‌سازی را بزنید! بهتر است این شغل را از سنین نوجوانی آغاز کرد و تقریبا بعد از پنج‌شش سال کار تجربی می‌توان در آن حرفه‌ای شد و مستقل کار کرد. البته الان در تهران کارگاه‌های آموزشی زیادی برای کابینت‌سازی وجود دارند که علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند در این کلاس‌ها، استعداد خود را محک بزنند. کابینت‌سازی را می‌توان با حداقل دو نیرو شروع کرد و اگر کار وسیع‌تر شود می‌توان تعداد نیروها را بیشتر کرد.

روند کار کابینت‌سازی

روند کار یک کابینت‌ساز به این ترتیب است: اول از همه مشتری مراجعه می‌کند و اندازه‌گیری انجام می‌شود. بعد از اندازه‌گیری قیمت معین می‌شود و اگر قیمت تأیید شد، بعد از پرسیدن نظر مشتری طراحی شروع می‌شود. بعد از آن طرح به مشتری نشان داده می‌شود و بعد از اظهار نظر و اصلاحات او، طرح به کابینت‌ساز برگردانده می‌شود. بعد از این نوبت به بستن قرارداد می‌رسد. طبق قرارداد نصف هزینه قبل از شروع کار دریافت می‌‌شود. ۲۵درصد آن را در اواسط کار پرداخت می‌شود و در انتها و موقع تحویل کار تسویه حساب نهایی انجام می‌شود.

X