با رایج ترین سقف ها در ایران آشنا شوید

با رایج ترین سقف ها در ایران آشنا شوید

با رایج ترین سقف ها در ایران آشنا شوید

سقف ها یکی از مهم ترین اجزای ساختمان میباشد. در ادامه مطلب زیرشما را  با سه تا از مهم ترین سقف های ساختمانی آشنا میکنیم.

سه تا از رایج ترین سقف های ایران و بشناسیم!

سقف ها بخشی از یک سازه هستند که محیط را از سمت قائم تقسیم میکنند. سقف ها بخش مهمی از امنیت مکان ها هستند که از حجوم عوامل طبیعی مانند باد و باران و … جلوگیری میکنند. با توجه به ویژگی ها،کاربردها و موقعیت اقلیمی هر مکان میتوان از سقف های متفاوت استفاده کرد. در این پست شما با رایج ترین سقف های ایران آشنا میکنیم و در پست های آینده توضیح مفصلی درباره ی سقف ها ارائه می دهیم.
1- تیرچه بلوک
تیرچه بلوک چیست؟

یکی از رایج ترین سقف های ایران سقف تیرچه بلوک است. در این سقف از تیرچه ها به عنوان تیر فرعی استفاده میشوند و فاصله ی بین انها را با بلوک پر میکنیم. این سقف ها از سه عنصر 1- دال(پوشش بتنی) 2- تیرچه 3- بلوک(یا یونولیت) تشکیل شده است. در این سقف بلوک ها نقش پرکنندگی دارند و نقش سازه ای ندارند. در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری از این نوع سقف استفاده می شود.

مزایا و معایب تیرچه بلوک:

سقف تیرچه بلوک وزن سبکی دارد و در برابر نیروهای افقی از مقاومت لازم برخوردار است در نتیجه در کنار کاهش هزینه ی ساخت، در برابر زلزله نیز مقاومت دارند. همچنین سهولت در اجرا و قابلیت جایگزینی بلوک با مواد یا متریال های سبک تری مثل یونولیت که باز هم در کاهش وزن سازه خیلی تاثیر گذار است.

2-سقف کامپوزیت:
سقف کامپوزیت چیست؟

سقف کامپوزیت (مرکب) سقفی است که از ترکیب فولاد و بتن ساخته می شود، که بتن در این نوع سقف به عنوان عضو فشاری در بالای تیر فلزی و از پروفیل های آهن به عنوان عضو کششی استفاده می شود. در سقف کامپوزیت برای اینکه یکپارچگی سقف رعایت شود از برش گیر (ناودانی، نبشی یا گل میخ) استفاده می شود.

این سقف ها به دو دسته ی زیر تقسیم میشود:

سقف کامپوزیت ساده :این سقف شامل؛ تیرهای فرعی، برشگیر از نوع ناودانی، شبکه های میلگرد حرارتی و دال بتنی می باشد.

سقف عرشه فولادی : این سقف شامل؛ تیر های فرعی، ورق های فولادی شکل داده شده، برشگیر از نوع گل میخ، شبکه میلگردهای حرارتی و دال بتنی می باشد.
مزایا و معایب سقف کامپوزیت:

کاهش مصرف بتن، عدم نیاز به شمع بندی، یکپارچگی سقف و اسکلت سازه، اجرای سقف کامپوزیت نسبتا آسان است، کاهش مصرف فولاد به دلیل عملکرد مرکب، وزن پایین سقف و در نتیجه سبک شدن کل سازه و مقاومت بالا در مقایسه با دیگر سقف ها از جمله سقف تیرچه بلوک

همچنین از معایب آن عدم اجرای همزمان چند سقف در نتیجه طولانی تر شدن پروژه و هزینه ی تمام شده ی بیشتر میتوان اشاره کرد.

سقف کامپوزیت
3-سقف دال بتنی:
سقف کامپوزیت چیست؟

سقف دال بتنی یکی دیگر از انواع سقف است که همانطوری که از اسم آن مشخص است برای سازه هایی با اسکلت بتی است. سیستم دال بتنی در ساختمان هایی که بسیار حائز اهمیت هستند اجرا می شود. ساخت اسن سقف به صورت کامل یک لایه ی بتنی است که در داخل آن معمولا ۲لایه مش بندی شده میلگرد های فولادی به صورت شبکه ای وجود دارند.
مزایا و معایب سقف دال بتنی:

این نوع سقف یکی از بهترین انواع سقف و صلب ترین سقف ساختمانی است که بهترین عملکرد را در انتقال نیروی زلزله دارد همچنین عمر طولانی و مقاومت صوت از مزایایی مهم این سقف نیز هست. معایب آن نیز وزن زیاد و هزینه اجرای بالای این نوع سقف و پیچیدگی در نوع اجرای آن میباشد.

سقف دال بتنی

X