با تفاوت های پودر بندکش و ماسه بادی آشنا شوید

با تفاوت های پودر بندکش و ماسه بادی آشنا شوید

با تفاوت های پودر بندکش و ماسه بادی آشنا شوید

پودر بند کشی محصولی آماده است که تنها نیاز به اضافه نمودن آب دارد تا برای استفاده آماده شود. از این فراورده برای بستن و نفوذ ناپذیری درزهای بین کاشی، آجر و سنگ نصب شده بر روی سطوح استفاده می کنند.. در ادامه مطلب زیر با تفاوت های پودر بندکش و ماسه بادی آشنا شوید.

به عملیاتی که طی آن شکاف ها و ترک های موجود در نمای ساختمان با مواد و مصالحی مانند ساروج یا سیمان پر می شود را بندکشی می گویند. برای انجام عملیات فوق علاوه بر استفاده از این محصول از سیمان سفید، آب و گاهی اوقات ماسه نیز استفاده می شود. در واقع بهره گیری از این فراورده برای بندکشی سنگ، کاشی و سرامیک بهترین و راحت ترین راه حل است. در واقع این ملات فضاهای خالی را می بندد و با پوشش دادن این نواحی آن ها را عایق می نماید.

 

مقایسه پودر بندکش و ماسه بادی
پودر بند کشی چیست؟

پودر بندکشی فراورده ای سیمانی است که از مواد شیمیایی آلی و پودرهای معدنی ساخته شده است که با بهره گیری از این فراوده می توان ترک ها و درزهای حاصله در کار را پر کرد که در نتیجه ی این عملیات اتصال یک دست و مقاومی بین کاشی ها و سرامیک ها حاصل می شود. همچنین توان نفوذناپذیری در برابر رطوبت و آب افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. به کارگیری این فراورده علاوه بر زیبایی نتیجه ی کار باعث افزایش کارایی و استحکام و دوام مصالح به کار رفته می شود.

ملات بند کشی که با استفاده از این پودر تهیه می شود ملاتی همگن و انعصاف پذیر می باشد که علاوه بر زه کشی و مرزبندی انواع سنگ، کاشی و سرامیک و موزائیک در درزبندی قطعات پیش ساخته بتنی و سیمانی و انواع ترک ها و درزهایی که عمقی برابر با ۱۵ میلی متر دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این ملات پس از خشک شدن مقاوم و مستحکم شده و در برابر نفوذ آب و رطوبت پایدار و مقاوم است.

مزایای پودر بند کشی

ایجاد ارتباطی مستحکم و پایدار مابین مواد و مصالح ساختمانی با پر نمودن درزها و ممانعت از کنده شدن آن ها.
ایجاد چسبندگی زیاد در دیوارهای سرامیک و کاشی و…
ایجاد یک پوشش محافظتی و عایق برای ممانعت از ورود آب و رطوبت به طبقات زیرین.
تعبیه یک لایه محافظتی با خاصیت آنتی باکتریال برای ممانعت از تکثیر باکتری ها و قارچ ها در مکان هایی مانند استخر، حمام، سرویس های بهداشتی و سایر محیط های مرطوب و نم دار.
مقاوم و مستحکم کردن سطح های مورد استفاده در برابر ترک خوردگی و شکستن
سهولت اجرایی و نبود انقباضات در زمان خشک شدن ملات و تمیز کاری نهایی در کاشی کاری.
تنوع رنگ در این فراورده که باعث زیبایی دوچندان و رنگ پردازی های متنوع در کار شده است و برای انواع بندکشی دیوار سنگی نیز مناسب خواهد بود.

دسته بندی پودر بند کشی سرامیک بر اساس جنس

با توجه به اینکه چه مصالح و موادی در فرمول ملات بندکشی سنگ و سرامیک استفاده شده است کاربردهای آن متفاوت خواهد بود و در حوزه های گوناگون صنعت ساخت و ساز از آن ها استفاده می شود. اکنون به بررسی دسته بندی هایی که بر اساس جنس این محصولات انجام گرفته است می پردازیم:

مرز بندی نانو: همانگونه که از نام این فراورده مشخص است از نانو پلیمر تهیه شده و در رنگ های متنوعی موجود است. اندازه ذرات پودر بندکشی نانو بسیار کوچک می باشد که این مسئله باعث شده که این نوع به گزینه ای مناسب در مورد کاشی و سرامیک تبدیل شود. پودر بندکشی نانو بسیار انعطاف پذیر بوده و توان شکل پذیری بالایی دارد.
مرز بندی آنتی باکتریال: در واقع پودر بندکشی آنتی باکتریال مناسب ترین گزینه برای استفاده در اماکن بهداشتی مانند بیمارستان ها وهمچنین محل های دارای رطوبت و نم مانند سرویس های بهداشتی و حمام و استخرها هستند چون در ترکیب آن ها از مواد ضد باکتری و ضد قارچ استفاده شده است که از تکثیر آن ها ممانعت می کند. این فراورده در مقایسه با انواع دیگر پودر بندکشی قیمت بیشتری دارد همچنین بسیار قابل انعطاف و شکل پذیر می باشد.
مرز بندی رنگی: از آنجایی که در فرمولاسیون پودرهای بندکشی از اختلاط سیمان سفید یا سیمان پرتلند با مواد شیمیایی دیگر استفاده شده است خیلی راحت می توان خصوصیات ظاهری و فیزیکی این محصول را تغییر داد. به عنوان مثال در این نوع با بهره گیری از مواد رنگی متنوع می توان رنگ محصول را تغییر داد. این فراورده را در مکان هایی که از کاشی های طرحدار ورنگی استفاده می شود و همچنین جاهایی که زیبایی و طراحی رنگی بسیار مهم است به کار می برند. البته با تغییر رنگ ظاهری این فراورده هیچ تغییری در خصوصیات شیمیایی و مکانیکی ایجاد نمی گردد و فقط ظاهر فیزیکی را تغییر می دهند. البته در برخی موارد بسته به هدف کاربری محصول می توان علاوه بر رنگ خصوصیات شیمیایی آن را نیز تغییر داد. از جمله پودر بندکشی رنگی می توان به نوع سفید رنگ آن که دردرزبندی و پر نمودن شکاف های کاشی و سرامیک استفاده می گردد، مدل سیاه رنگ آن برای بندکشی ترک ها و درزهای بتنی و نوع آبی رنگ آن در استخر و بیمارستان کاربرد دارد را معرفی کرد.
پودر بندکشی رنگی اصلاح شده با لاتکس: در این نوع از پودرها از لاتکس اصلاح شده استفاده شده است. لاتکس محصولی پلیمری با ظاهری شیری رنگ است که استفاده از آن در محصول سبب ایجاد انعطاف پذیری و توان کشسانی می شود.
پودر بندکشی ضد آب: این نوع محصولات بر پایه رزین ها تولید می شوند. رزین ها علاوه بر خاصیت ضد آبی که به پودرها می دهند آنهارا نیز در برابر اصطکاک و سایش مقاوم می کنند. زمانیکه این فراورده با آب اختلاط پیدا می کند خمیری حاصل می شود که بعد از خشک شدن توانایی بسیار عالی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارد.
پودر بندکشی ضد اسید: زمانی از ملات ضد اسیدی برای درزبندی استفاده می شود که مصالح ساختمانی در معرض برخورد و تماس با اسیدها باشند. این نوع محصول توان مقاومتی خوبی در برابر اسیدهای ضعیف تا متوسط دارد. این فراورده از مواد مخصوص معدنی ساخته شده است و همچنین رزین های پودری فرمولاسیون آن را تکمیل نموده است. بهترین استفاده ای که از این ترکیب می شود در درزبندی کف آزمایشگاهها شیمیایی است.

دسته بندی پودر بندکشی براساس مصالح

در یک تقسیم بندی دیگر درباره پودر بندکشی این محصول را براساس مصالحی که در آن ها از این محصول استفاده شده است دسته بندی می کنند:

پودر بندکشی آجر: در تهیه و تولید این فراورده از سیمان پرتلند و پودر سنگ استفاده می شود. ذرات و دانه های استفاده شده در این محصول نسبت محصولات مشابه آن که در درزبندی کاشی و سرامیک استفاده می شود درشت تر و بزرگ تر است و از این فراورده برای پر نمودن درزها و فاصله های با ندازه بیشتر از ۵ و کمتر از ۲۱ استفاده می شود. از این فراورده بیشتر در درزگیری نمای ساختمان و محیط های بیرون از ساختمان استفاده می شود بنابراین توان مقاومتی بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند.
پودر بندکشی کاشی و سرامیک: این محصول یکی از پرکاربردترین فراورده در میان سایر رقبای خود است، به این دلیل است که اهمیت ویژه ای دارد. این محصول در محیط های داخلی از قبیل آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود. به دلیل استفاده زیاد انواع متفاوت و گوناگونی از این محصول در بازار وجود دارد. توان مقاومتی بالا در برابر رطوبت و آب، سنگدانه های ریز و تناسب آن با فضاهای داخلی از عمده ترین دلایل استفاده از این فراورده می باشد.
پودر بندکشی سنگ تراورتن و سایر سنگ ها: سنگ ها نسبت به دیگر مصالح ساختمانی در زمان استفاده و اتصال بیشترین فضای خالی را در بین خود خواهند داشت بنابراین باید از ملات های که دارای سنگدانه های درشت تر هستند استفاده نمود. مانند پودر بند کشی آجر که ازاین مدل است. این فراورده به دلیل اینکه در فضاهای بیرونی بیشتر استفاده می شوند ودر تماس مستقیم با تغییرات آب و هوایی هستند از لحاظ توان مقاومتی و پایداری نسبت به دو گروه دیگر تفاوت چشمگیری دارند. چون در تولید آن از مواد و منابع خاصی استفاده نشده است قیمت آن ارزان است. به همین دلیل به عنوان ملات بندکشی یوار سنگی نیز استفاده خواهد شد. این محصول با نام های دیگری مانند پودر سنگ و سیمان سفید در صنعت ساخت و ساز شناخته می شود، زبرترین و ارزان قیمت ترین ملات است که توان انعطاف پذیری کمی هم دارد.

روش مصرف پودر بندکشی

تهیه نمودن ملات این محصول زمان بر نیست. در قبال استفاده از ۲۵ کیلوگرم از پودر بند کشی به ۶ تا ۷ لیتر آب احتیاج داریم. زمانی که آب و پودر بند کشی باهم مخلوط شوند باید در مدت زمان ۳ دقیقه کاملا میکس شود. توجه به این نکته ضروری است که این محصولات قابلیت روان نمودن ملات های سیمانی را دارند و بنابراین به تایم میکس آن دقت نمائید زیرا اگر زمان آن بیشتر از ۳ دقیقه باشد احتمال ایجاد مشکل و دردسر در طی عملیات زیاد است. زمانی که ملات درز بند را آماده کردید، نوبت به آماده کردن سطح زیر کار می رسد. بند های میان کاشی ها و سرامیک ها را از هر نوع مواد آلوده به کمک اسفنج تمیز کنید همچنین با استفاده از اسفنج مرطوب کاشی ها را نیز پاک کنید. بعد از این مرحله با کاردک مخصوص این کار گودی بندهای میان سرامیک، کاشی، آجر و …را باملات تهیه شده از پودر بندکشی کاملا پر کنید.

در صورتی که درزبندی مربوط به کف ساختمان باشد برای عمق های از ۱ تا ۱۵ میلی متر از ملات سفت پودر بند کشی و دوغاب استفاده می گردد و برای انجام این عملیات بر روی دیوار از ملات تماما سفت پودر بند کشی در سایز ۳ تا ۱۵ میلی متر استفاده می گردد. بند ها، که سطح زیر کار به حساب می آیند باید کاملا تمیز و از هرگونه گردوغبار، ذرات چرب و ملات خشک شده پاک شوند تا بتوان نتیجه عالی به دست آورد.

نکته بسیار مهم دیگری که در این مبحث باید به آن اشاره کرد این است زمانیکه قصد انجام عملیات درزبندی را با پودر بند کشی دارید حداقل باید ۴۸ ساعت از زمان نصب کاشی و سرامیک و…. گذشته باشد. در پایان کار با استفاده از یک پارچه اطراف بندها را پاک نمائید.

 

X