با برگه استحکام بنا بیشتر آشنا شوید

با برگه استحکام بنا بیشتر آشنا شوید

با برگه استحکام بنا بیشتر آشنا شوید

یکی از برگه هایی که برای ساخت ساختمان مورد نیاز است برگه استحکام ساختمان میباشد. در ادامه مطلب زیر با نحوه گرفتن این برگه آشنا شوید.

برگه استحکام بنا چیست؟ و مدارک اخذآن

اگر ساختمانی فاقد مهندس ناظر هنگام پایان کار باشد؛ بعدها مشکلاتی برای آن ایجاد می‌شود. یکی از آن مشکلات برگه استحکام بنا می‌باشد. اگر شما هم با این برگه آشنا نیستید؛ تا انتها با ما همراه بمانید.

بسیاری از ساختمان‌هایی که در حاشیه شهر‌ها ساخته شده‌‌اند قدیمی هستند. این ساختمان‌ها تنها به وسیله معمارها ساخته شده اند. بنابراین برگه پایان کار از شهرداری به آن‌ها تعلق نگرفته است.

این ساختمان‌ها به مرور زمان و با گسترش شهرها به آن‌ها افزوده شده اند. بسیاری از آن‌ها نیاز به بازسازی دارند. حتی شاید بخواهید آن‌ها را به فروش برسانید. در این حالت است که مشکلات بسیاری برایتان ایجاد می‌شود.

راه حل بخش عظیمی از این مشکلات برگه استحکام بنا است. این برگه توسط یک مهندس ناظر تنظیم می‌شود. سپس شهرداری قبول می‌کند ساختمان شما استحکام کافی برای زندگی افراد را دارد.اگر نیاز به گرفتن برگه استحکام بنا دارید شما می توانید به آگهی های مهندسین استحکام بنا در وب سایت خدمات مهندسی سری بزنید.
برگه استحکام بنا چیست؟

برای تخریب، نوسازی یا انتقال ملک لازم است برگه پایان کار داشته باشید. اگر این برگه برای ملک موجود نبود می‌توان از برگه استحکام انواع بنا استفاده کرد.

این برگه اعلام می‌کند که یک مهندس ناظر از بنا بازدید کرده است. مهندس آزمایشات خاصی روی بنا انجام می‌دهد. سپس تایید می‌کند که ملک موردنظر ایستایی کافی برای سکونت افراد را دارد.

در صورتی که مهندس تشخیص دهد این ملک امنیت کافی برای سکونت را ندارد؛ باید آن ملک را تخریب کنید. چرا که شهرداری دیگر برگه استحکام بنا صادر نمی‌کند. بلکه باید ساختمان به طور کامل تخریب و سپس دوباره ساخته شود.

مسلم است که این برگه مسئولیت بزرگی برای مهندس ناظر ایجاد می‌کند. چرا که در صورتی که مشکلی برای بنا ایجاد شود؛ مقصر مهندس ناظری است که برگه استحکام بنا را امضا کرده است.

برای تهیه این برگه ابتدا لازم است مالک به یک مهندس ناظر مراجعه کند. سپس مهندس ناظر به مکان ملک مراجعه و آزمایشات خود را انجام می‌دهد. سپس مهندس ناظر است که باید برگه را به شهرداری تحویل دهد.

در واقع شهرداری با تنظیم این برگه مسئولیت آن بنا را از خود و مهندسان خود ساقط می‌کند. دقیقاً به همین دلیل است که تمام مسئولیت استحکام ساختمان بر عهده مهندس ناظری است که برگه استحکام بنا را امضا کرده است.
چه وقت برگه استحکام بنا لازم است؟

به طور کلی لازم است هنگام اتمام ساخت بنا برگه پایان ساخت دریافت کنید. اما اگر این کار را نکردید؛ برای موارد زیر حتماً لازم است برگه استحکام بنا را دریافت کنید.

زمانی که یک ملک نیاز داشته باشد تغییر کاربری بدهد این برگه لازم است. بسیاری از ساختمان‌ها نیاز دارند از کاربردهای مسکونی به کاربردهای تجاری، ساختمان مسکونی به کارگاه، ساختمان مسکونی به آموزشی و به طور کلی هر تغییر کاربری نیاز به این برگه دارد.

افزودن اشکوب، اضافه و یا توسعه بنای قبلی لازم به برگه استحکام بنا دارد. حتی در صورتی که نیاز داشتید یک طبقه از بنا را حذف کنید لازم است استحکام بنا بگیرید.

در بسیاری از موارد هنگام بازسازی بنا طراحی ساختمان را تغییر می‌دهند. برای مثال یک دیوار را برمی دارند. یا اینکه به طور کلی طبقه‌های داخلی ساختمان را تغییر دهید. پس از انجام این تغییرات باید برگه استحکام بنا را امضا کنید.

اگر بخشی از بنا با مشکلی مواجه شده باشد لازم است این برگه را امضا کنید. برای مثال اگر بخشی از بنا تخریب شود یا اینکه بنا دچار نشست شود. در این حالت‌ها لازم است با پرداخت هزینه‌‌ای این برگه را به شهرداری تحویل دهید.

در برخی موارد بنٌا‌ها خلاف آنچه در نقشه ذکر شده است بنا را می‌سازند. البته ساختمان‌هایی که مهندس ناظر داشته باشند این مشکل در آن‌ها دیده نمی‌شود.

زمانی که مهندس ناظر یک ساختمان فوت کند باید یک مهندس دیگر بر پروژه نظارت کند. در صورتی که ساختمان هنوز در حال ساخت باشد؛ باید برگه استحکام بنا را به مهندس ناظر دوم و سپس شهرداری تحویل دهید.

از سوی دیگر اگر هنگام ساخت ساختمان با مهندس ناظر به مشکل برخورد کردید؛ می‌توانید با استفاده از این برگه مهندس ناظر را تغییر دهید.

پروانه ساخت نیز همانند دیگر مجوزهای ساختمانی یک تاریخ انقضا دارد. زمانی که این تاریخ سر رسد؛ باید مهندس ناظر استحکام بنا را تایید کند. برای این کار از برگه استحکام بنا بهره می‌برد.

در بسیاری از ساختمان‌ها زمانی که فرد جدیدی آن‌ها را می‌خرد مشکلاتی ایجاد می‌شود. مشکلاتی که مربوط به زمانی است که ساختمان در حال ساخت بوده است. چنین ساختمان‌هایی لازم است پروانه ساخت آن‌ها باطل شود.

برای دایر کردن بسیاری از مکان‌ها لازم است از استحکام ساختمان اطمینان یافت. هیچکس دوست ندارد کودکش در ساختمانی به کودکستان برود که استحکام کافی ندارد. به طوری کلی برای دایر کردن کودکستان، مدرسه، خانه سالمندان، دانشگاه، آموزشگاه و انواع مکان‌های ورزشی به برگه استحکام بنا نیاز دارید.
اصلی‌ترین مدارک هنگام اخذ برگه استحکام بنا:

اولین مدرکی که باید برای دریافت این مدارک به همراه داشته باشید؛ برگه پایان کار قبلی است. در صورتی که این برگه را نداشتید باید هزینه بیشتری برای تست ساختمان پرداخت کنید.

تعدادی عکس از وضعیت فعلی ساختمان نیز باید داشته باشید. این عکس‌ها باید کاملاً واضح باشند. در عکاسی آن‌ها باید توجه داشته باشید نقاط تاریکی نباشد.

کپی سند و کپی مدارک شناسایی مالک یا فردی که از مالک وکالت دارد. بهتر است کارت شناسایی را نیز به صورت اصل داشته باشید.

مقداری پول برای هزینه بازدید، گواهی امضا و هزینه ارزش افزوده باید داشته باشید. این هزینه‌ها برعهده مالک یا وکیل او می‌باشد.
گردش کار هنگام دریافت برگه استحکام بنا:

در اولین گام باید مهندس ناظری را بیابید که پروانه کار داشته باشد. این مهندس باید یک بازدید اولیه از بنا صورت دهد.

مهندس ناظر باید مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را از مالک دریافت کند. این مدارک به منظور تشکیل پرونده ضروری می‌باشند.

مهندس باید به محل بنا مراجعه کند. سپس گزارشی از این بازدید تهیه کند. این گزارش باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهری توسط ناظر ثبت شود.

در گام بعدی مهندس ناظر باید مجوز شروع عملیات استحکام را دریافت کند. این برگه باید شامل مهر و امضای ناظر به همراه امضای مالک باشد.

مهندس ناظر برای دریافت برگه استحکام بنا باید این سند را به همراه گزارش پایان کار به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه دهد. این مدارک باید در سیستم ثبت شود.

مرحله بعدی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. این مبلغ باید توسط مالک ملک پرداخت شود.

برگه سبز اتمام عملیات در این مرحله توسط مهندس ناظر دریافت می‌شود. این برگه باید به مالک ساختمان تحویل داده شود.
اصلی‌ترین بازدیدهای مهندس ناظر از ساختمان:

مهندس ناظر باید قبل از تحویل به مراجع قانونی مدارک را به خوبی چک کند. ایستایی و استحکام ساختمان با توجه به مدارک و شواهد موجود بررسی می‌شود. موشکافی این موارد از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

در بسیاری از موارد مهندس از مشاهدات خود نتیجه می‌گیرد باید تحقیقات بیشتر و موشکافانه‌تری انجام دهد. در این صورت دستور انجام آزمایشات بیشتر را برای مالک صادر می‌کند. برای دریافت برگه استحکام بنا لازم است این آزمایشات به خوبی و به طور کامل انجام شود.

بسته به اینکه ساختمان از کدام نوع است لازم است آزمایشات بیشتری روی آن صورت گیرد. برای مثال اگر ساختمان چاه داشته باشد باید چاه نیز از نظر استحکام موردبرسی قرار گیرد.

سقف ساختمان باید از استحکام کافی برخوردار باشد. به همین دلیل تمام مراکز خروج آب باید بررسی شود. همچنین هیچ ترک خوردگی یا شکافی نباید در سقف دیده شود.

شکستگی‌های موجود در دیوار و ریزش‌هایی که در دیوارها در اثر مرور زمان ایجاد می‌شود نیز باید به خوبی بررسی شود.

از دیگر مواردی که مهندس ناظر باید به خوبی آن‌ها را بررسی کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پله‌ها
نرده‌ها
جان‌پناه‌ها
پنجره‌ها
درها
ورودی
نرده‌های حفاظ
سیم‌های برق
لوله‌های آب
شیرآلات
لوله‌های گاز، آب و برق

در بسیاری از ساختمان‌ها در بدنه اصلی از سنگ استفاده شده است. این ساختمان‌ها شکننده‌تر از دیگر ساختمان‌ها می‌باشند. از این رو لازم است سنگ‌ها نیز به طور دقیق بررسی شوند.

در صورتی که یکی از علائم تغییر رنگ، شل شدن و یا افتادگی در سنگ‌ها دیده شود مالک باید سنگ‌ها را تعویض کند. در غیر اینصورت تمام مشکلات احتمالی برعهده مهندس ناظر می‌باشد.
هزینه مهندس ناظر برای دریافت برگه استحکام بنا:

تنها مبلغی که مهندس ناظر طی این مراحل دریافت می‌کند؛ هزینه بررسی و تایید استحکام بنا می‌باشد. این هزینه تحت عنوان تعرفه نظارت شناخته می‌شود.

این تعرفه نیز همانند هر چیزی در هر سال به صورت متفاوت ارائه می‌شود. این تعرفه براساس نرخ مصوب هر ساله به نظام مهندسی اعلام و پرداخت می‌شود.

نظام مهندسی مبناهای متفاوتی برای اعلام این مبلغ دارد. اما به طور معمول براساس سال ساخت، تعداد طبقات و یا متراژ ساختمان اعلام می‌شود. شما می‌توانید به راحتی از این مبلغ اطلاع یابید. کافی است به سایت نظام مهندسی مراجعه کنید.

تا به اینجا درباره برگه استحکام بنا مطالبی گفته شد. اما در این مقاله به کلمه پایان کار و یا برگه پایان کار اشاره شده است. در ادامه شما را با این مفهوم نیز بیشتر آشنا می‌کنیم.
برگه پایان کار چیست؟

زمانی که ساخت یک بنا به پایان می‌رسد لازم است سندی برای نشان دادن سلامت ساختمان تهیه شود. در صورتی که ساختمان از نظر اخلاقی و استحکام مشکلی نداشته باشد؛ برگه‌‌ای تحت عنوان برگه پایان کار بنا تهیه می‌شود.

این برگه نشان می‌دهد ساختمان از نظر مشکلاتی مثل خلافی، بدهی و استحکام به طور کامل ایمن است. این گواهی توسط شهرداری هر شهر صادر می‌شود.

در اولین گام شهرداری بنا را با نقشه‌ها و پروانه ساخت بنا مطابقت می‌دهد. در صورتی که بنا از این مرحله جان سالم به در برد؛ شهرداری یک کارشناس به محل اعزام می‌کند. این کارشناس با بررسی موارد مربوطه مطمئن می‌شود قوانین به طور کامل رعایت شده است.

در نهایت بنا وارد یک پروسه اداری و کاغذ بازی می‌شود. این فرایند فنی اداری می‌تواند مشکلات بنا را موشکافی کرده و نشان دهد. پس از آن است که برگه پایان کار ساختمان با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم هزینه‌های دریافت پایان کار است.
این هزینه به دو بخش تقسیم می‌شود:

هزینه‌های مربوط به کاربری ملک، متراژ زمین، تعداد طبقات و…
هزینه‌های مربوط به دریافت گواهی پایان کار که مربوط به مالک ملک می‌باشد.

چرا پایان کار لازم است؟

گواهی پایان کار نیز همچون برگه استحکام بنا برای خرید و فروش ملک لازم است. البته خریدار می‌تواند بدون این مدارک ملک را خریداری کند. اما در این صورت ریسک بالایی برای او به همراه خواهد داشت.

زمانی که بخواهید برای بنا سند دریافت کنید به برگه پایان کار نیاز پیدا می‌کنید. در واقع در صورتی که این سند را نداشته باشید؛ هیچ گونه انتقال مالکیتی را نمی‌توانید انجام دهید.

در صورتی که هر گونه مشکلی در ملک ایجاد شود؛ اگر این گواهی را نداشته باشید؛ می‌توانند از شما شکایت کنند. در واقع مهندس ناظری که مسئول دریافت این گواهی بوده است مسئول هر گونه مشکلی در کسب و کار شماست.

گواهی پایان کار زمانی معتبر است که تمامی مشخصات ملک در آن به طور کامل درج شده باشد. این گواهی نیز همچون برگه استحکام ساختمان بدون مشخصات ملک بی‌اعتبار است.

اصلی‌ترین مدارک برای دریافت پایان کار
اصل و کپی سند مالکیت
اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی مالک
درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله‌ای و همچنین تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
اصل و کپی پروانه ساختمان
نقشه معماری ملک دارای مهر شهرداری منطقه به همراه CD
گواهی عدم خلاف قبلی در صورت وجود

در نتیجه برای انجام کارهای بسیاری به برگه استحکام ساختمان نیاز دارید. این برگه باید توسط یک مهندس ناظر به شهرداری و دفاتر خدمات دولت ارائه شود.

در واقع برای هر کاری که در ساختمان خود بخواهید انجام دهید لازم است این برگه را داشته باشید. از جمله این کار‌ها می‌توان به هر گونه تغییر در نقشه ساختمان، هر تغییری در کاربری ساختمان و یا مرگ یا انصراف مهندس ناظر ساختمان در حال ساخت اشاره کرد.

برگه استحکام بنا نیز همانند دیگر مجوز‌ها نیاز به مدارکی دارد که باید توسط مالک ارائه شود. همچنین هزینه‌‌ای تحت عنوان تعرفه نظارت باید به مهندس ناظر پرداخت شود.

مهندس ناظر باید تمام بنا را از نظر استحکام به طور کامل بررسی کند. به طوری که اگر پس از آن مشکلی ناشی از کم کاری او ایجاد شود؛ تمام مسئولیت قانونی برعهده مهندس ناظر ساختمان می‌باشد.

برگه استحکام بنا یکی از اصلی‌ترین مدارکی است که باید هنگام انجام عملیات‌های گوناگون داشته باشید.

X