با ایده های شیک برای حیاط خلوت آشنا شوید

با ایده های شیک برای حیاط خلوت آشنا شوید

با ایده های شیک برای حیاط خلوت آشنا شوید

یکی از زیباترین دکور ها را میتوانید در حیاط خلوت بزنید.در ادامه مطلب زیر ایده هایی را برای حیاط خلوت آورده ایم.

اکثر افراد حیاط خلوت یا پاسیو را فضایی منحصراً جهت نورگیر بودن می‌دانند که نگهداری، نظافت و تمیز کاری آن نیز دردسر ساز و وقت‌گیر است. اما باید بدانید که تنها باکمی سلیقه و همت، و به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه می‌توان پاسیو را به محیطی زیبا و صمیمی جهت گذراندن اوقات فراغت و گپ و گفت اهالی ساختمان تبدیل کرد.

این مورد مخصوصاً در آپارتمان های فاقد حیات مناسب، امری ضروری است. در حقیقت اگر خانه‌ای در شرایط خانه‌های کوچک و آپارتمانی امروز پاسیو داشته باشد، حقیقتاً مزایای بسیار زیادی برای اهل منزل دارد. پس می‌توان با طراحی زیبای آن، جذابیت‌های خانه را چند برابر کرد و فضای بسیار مناسبی برای ساکنین خانه فراهم کرد تا بعد از یک روز طولانی تلاش و کار، ساعاتی را در آن بنشینند، استراحت کنند، چای یا قهوه بنوشند و با یکدیگر از اتفاقات روز گپ بزنند. در طول ساعات روز هم نورگیر بودن آن عاملی موثر در شادابی خانه است

در ادامه این مطلب ضمن بررسی معنی و مفهوم پاسیو، قصد داریم با ارائه چند راهکار ساده و جذاب شما را برای ساخت آن در فضای مناسب خانه‌تان تشویق کنیم. سپس چندین ایده خوب برای طراحی و دکوراسیون به شما ارائه کنیم.

پاسیو چیست؟

می‌خواهیم همین ابتدا با معنی و مفهوم کلمه “پاسیو” آشنا شویم.

وقتی می‌خواهیم کمی فارسی‌‌تر از معنی و مفهوم پاسیو یاد کنیم، می‌‌گوییم حیاط خلوت یا نورگیر . اما امروزه خلوتی آن بیشتر به این خاطر است که کسی جرئت حضور بی‌پروا در آن را ندارد.
دلیل این ترس آن است که پاسیو‌های امروزی به شدت و همواره در معرض دید همسایگان در سایر طبقات است.
همین موضوع در دید بودن باعث شده است که حیاط خلوت به مرور زمان کاربری خود را تغییر داده و به یک نورگیر ساده تبدیل شود. به این معنی که دیگر کسی در خانه خود استفاده چندانی از پاسیو نمی‌کند و آن را به عنوان فضایی که بتوان با تزئین کردنش ساعاتی در روز را در آن نشست و استراحت کرد، نمی‌نگرد.

 

به هر حال با یک جست‌وجو در لغتنامه فارسی، درمی‌یابیم که برای کلمه پاسیو مفاهیم زیر ذکر شده است:

فضاهای غیر مسقف یا با سقف شفاف که بین سایر فضاهای ساختمان قرار گیرد و از آن برای نورگیر بودن و تهویه استفاده شود .

البته پاسیو می‌تواند نشیمن و محلی برای استراحت و مطالعه و فضایی برای نگهداری و کاشت گیاهان با ایده‌های خلاقانه نیز باشد، که امروز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و اکثر افراد گوشه‌ای از خانه یا آپارتمانشان را به ساخت پاسیویی به منظور کشت و پرورش گیاهان اختصاص می‌دهند.

 

در لغت نامه فارسی کلمه پاسیو به عنوان حیاط خلوت یا نورگیر معنی شده است. البته در صورتی که به اندازه کافی به موضوع زیبایی آن توجه شود و درست تمیز و تزئین شود می‌توان از آن به عنوان فضایی برای نشستن، مطالعه و استراحت کردن استفاده کرد.

تفاوت پاسیو و حیاط خلوت چیست؟

حیاط خلوت به فضاهای بدون سقف یا دارای سقف شفاف در بیرون از ساختمان گفته می‌شود.
حال آن که پاسیو طراحی چنین فضایی در داخل ساختمان است.
پاسیو کلمه‌‌ای است که شاید فکر کنید نامی غربی برای فضای نورگیر داخلی است و به همین خاطر فضایی اساساً غربی است که وارد معماری ایرانی شده؛ اما باید بدانید که این کلمه اگرچه لفظی اسپانیایی است که به صورت patio نوشته می‌‌شود(همچنین در زبان انگلیسی هم patio نوشته می‌شود) اما این مفهوم ریشه در مفهومی به نام “پادیاو” دارد، که لفظی عمیقاً فارسی است.

 

آنچه در معماری بدان حیاط خلوت گفته می‌شود در حقیقت فضایی بدون سقف یا دارای سقف شفاف است که در بیرون ساختمان قرار دارد، در حالی که پاسیو دقیقاً تعریف چنین فضایی است که در داخل ساختمان قرار داشته باشد.

مزایای داشتن پاسیو در منزل چیست؟

وقتی در منزلتان فضایی مناسب برای طراحی پاسیو وجود دارد، این برای شما یک امتیاز و مزیت به شمار می‌آید.
با داشتن حیاط خلوت در منزل امکان ساخت جعبه‌های گل طولی، کاشت گیاهان پوششی صخره‌ای، گل کاری و محوطه سازی در سبک‌های گوناگون برای شما فراهم می‌شود که ایده‌های خلاقانه و کارهای جذابی هستند که می‌توانید در منزل خود انجام دهید و از زیبایی آن‌ها در طول روز بهره‌مند شوید.
امکان طراحی و اجرای محوطه‌های باغ بام یا همان روف گاردن شامل پیاده رو سازی، نورپردازی، آلاچیق، آب‌نما با طرح‌های مدرن، اجرای محوطه طبیعی، نشیمن‌های چوبی رسمی، سنتی، مدرن و …از دیگر ایده‌های خلاقانه است که می‌توانید در منزل خود انجام دهید.

با ایده های شیک برای حیاط خلوت آشنا شوید
با ایده های شیک برای حیاط خلوت آشنا شوید
X