با انواع مجوز های ساختمانی و مراحل دریافت آن آشنا شوید

با انواع مجوز های ساختمانی و مراحل دریافت آن آشنا شوید

با انواع مجوز های ساختمانی و مراحل دریافت آن آشنا شوید

اولین چیزی که برای ساخت و طراحی ساختمان باید اقدام کرد مجوزهای مربوط به آن میباشد. در ادامه مطلب زیر با این مجوزها بیشتر آشنا شوید.

 

ساختمان‌سازی یکی از صنایع مهم و پررونق در جهان است که افراد فعال بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند. از آن‌ جا که ساخت یک بنا و ایمن بودن یا نبودن آن بر جان انسان‌ها اثرگذار است، مجوزهایی برای ساخت‌وساز در نظر گرفته شده است. این مجوزها بر اساس یک سری اصول و قوانین وضع شده‌اند که ضامن امنیت ساختمان و مطابقت آن با فضای شهری اطراف هستند.

اگر قصد دارید ساختمانی را به‌صورت قانونی بنا کنید باید قبل از شروع ساخت آن، مجوز های ساختمان ‌سازی را دریافت کنید. عدم دریافت جواز ساختمانی منجر به جریمه و در مواردی حتی منجر به تخریب بنا می‌شود. همچنین در صورت ساخت غیرقانونی ساختمان، دریافت تسهیلاتی مانند وام، بیمه کارگران و سایر موارد امکان‌پذیر نیست.

حال که با اهمیت دریافت مجوز های ساختمان سازی آشنا شده‌ایم، می‌خواهیم بدانیم این مجوزها شامل چه مواردی هستند و برای دریافت آن‌ها چه اقداماتی لازم است. در این مقاله ما قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم؛ بنابراین، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با مراحل قانونی ساختمان‌سازی آشنا کنیم.
انواع مجوز های ساختمان سازی

افرادی که قصد احداث یک ساختمان را دارند یا می‌خواهند بنایی را تخریب کنند و مجدداً بسازند، نیازمند گرفتن مجوزهای ساختمان سازی هستند. دریافت مجوز مراحل مختلفی دارد و عدم‌ اطلاع از ریزه‌کاری و جزئیات آن سبب اتلاف وقت و هزینه شما می‌شود. مجوز ساخت یا پروانه ساختمان انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مجوز پروانه ساختمان

پروانه مجوز قانونی برای ساخت ساختمان است که شناسنامه فنی بنا محسوب می‌شود. این مجوز از سوی شهرداری، دهیاری و یا سایر مراجع صدور پروانه، در اختیار مالک بنا قرار گرفته می‌شود. در این سند اطلاعاتی هم‌چون مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت و مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی به همراه سایر اطلاعات مانند کروکی زمین، مهلت شروع و اعتبار پروانه، نام مهندسین ناظر، شماره ثبتی ملک و تاریخ صدور پروانه ذکر شده است.

پروانه ساختمان

پروانه تخریب و بازسازی

یکی از مجوزهای ساختمان‌سازی مربوط به تخریب یا بازسازی بناهای قدیمی است که برای این کار باید پروانه تخریب و بازسازی دریافت شود. عدم دریافت مجوز بازسازی از سوی شهرداری، عواقب بدی دارد و مالک را مشمول جریمه می‌کند. حتی در مواردی نیز ممکن است شهرداری دستور تخریب بخش‌های بازسازی شده را صادر کند.

مجوز اضافه اشکوب

این مجوز برای ساخت یک طبقه اضافی بر روی طبقه‌ای دیگر صادر می‌شود.

از دیگر مجوز های ساختمان سازی می‌توان به مجوز تبدیل و توسعه بنا، تغییر نقشه و تعویض مهندس ناظر اشاره کرد.

برای خرید یونولیت سقفی می‌توانید از مختصصان باتجربه مجموعه یونیپلکس کمک بگیرید، تا تجربه خوبی از خرید خود داشته باشید.

مراحل دریافت مجوز های ساخت و ساز

دریافت مجوزهای ساختمان‌سازی یا پروانه ساختمان مراحل مختلفی دارد. با این که سیر تکامل این مراحل در شهرهای مختلف کمی با هم متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان آن را در مراحل زیر خلاصه کرد:

تشکیل پرونده در شهرداری

در مرحله اول دریافت مجوزهای ساختمان‌سازی باید با در دست داشتن مدارک موردنیاز به شهرداری، دهیاری یا دفاتر خدمات الکترونیک بروید تا تشکیل پرونده برای‌تان صورت بگیرد. در این مرحله مدارکی که نیاز است عبارت است از:

اصل شناسنامه یا کارت ملی و فتوکپی آن
اصل سند به همراه کپی آن
رسید تسویه‌ حساب نوسازی
رسید تسویه‌ حساب عوارض شهرداری
اصل انحصار وراثت و کپی آن
اصل صورت مجلس تفکیکی به همراه کپی
نقشه GIS
حضور ملکان یا وکیل آن‌ها به همراه اصل و کپی وکالت‌نامه و مشخصات هویتی وکیل و…

درخواست بازدید از ملک

پس از تشکیل پرونده و بررسی مدارک، باید درخواست بازدید از ملک بدهید. در این مرحله شهرداری مأموری را برای بازدید از مکان احداث بنا ارسال خواهد کرد.

بررسی کاربری ملک

کارشناس ابعاد ملک، خیابان و کاربری املاک مجاور را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین مساحت هر واحد، عرض گذر و سایر اطلاعات بررسی و محاسبه می‌شود.

طراحی نقشه

یکی از مهم‌ترین مراحل دریافت مجوزهای ساختمان‌سازی طراحی نقشه است. پس از اعمال اصلاحات احتمالی شهرداری، بر اساس قوانین و ضوابط شهرداری، نقشه طراحی می‌شود و اطلاعات کامل بنا در آن ذکر می‌شود.

طراحی نقشه ساختمان سازی

تأیید نقشه

پس از طراحی نقشه توسط مهندس معمار، نقشه به شهرداری یا سایر مراجع ذیربط ارسال می‌شود. در صورتی که نقشه ساختمان با استانداردهای فضای شهرسازی و قوانین شهرداری منطبق باشد، تأیید خواهد شد. در غیر این صورت باید تغییرات لازم اعمال شود.

پرداخت عوارض

پس از تأیید نقشه، نوبت به پرداخت عوارض مربوط به شهرداری و نوسازی می‌‌رسد. مبلغ این مرحله به مکان ساخت بنا، متراژ و طبقات و… بستگی دارد که توسط واحد صدور مجوز تعیین می‌شود.

تهیه مدارک پیش نویس

در این مرحله مالک باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کند و فرم درخواست ناظر را تکمیل کند. پس از این درخواست، قراردادی بین مالک و مهندس ناظر عقد می‌گردد. مدارک پیش‌نویس عبارت‌اند از:

برگ سبز مهرشده رشته‌های برق، معماری، مکانیک و سازه
برگ سبز (سهمیه) ناظر به‌علاوه قرارداد بین مالک و ناظر
برگه تعهد مبنی بر رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما
فایل‌های مربوط به نقشه سازه، نقشه مکانیک و برق
مدارک مربوط به مباحث ۶ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان
تأییدیه خاک و برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک

توجه داشته باشید که برای صدور مجوزهای ساختمان‌سازی با بنای بیش از ۲۰۰۰ متر باید بر اساس ماده ۳۳ نظام مهندسی عمل کنید.

تأیید مدارک و صدور مجوز

در این مرحله باید مدارکی که پیش‌تر تحویل دفاتر خدمات الکترونیک داده‌اید، تأیید شود. پس از تأیید مدارک توسط مراجع، تأییدیه‌های تفصیلی، تأیید رئیس صدور پروانه، تأیید معاون شهرسازی و معماری و شهرداری صورت می‌گیرد. پس از اخذ همه تأییدیه‌ها مجوز ساختمان صادر و چاپ می‌شود و به مالک تحویل داده می‌شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت فوم لس می‌توانید به مجموعه یونیپلکس مراجعه کنید.

مدت اعتبار پروانه ساختمان

پس از دریافت پروانه مجوز ساخت، نکته‌ای که باید به آن توجه کنید مدت زمان اعتبار پروانه ساختمان است. به طور کلی و مجوزهای ساختمان سازی و همچنین پروانه ساختمان معمولاً از زمان صدور تا دو سال اعتبار دارد.

البته توجه داشته باشید که مدت زمان اعتبار مجوز به پارامترهایی مانند مساحت زمین، متراژ بنا و طبقات هر بنا بستگی دارد؛ بنابراین، شما باید سعی کنید با زمان‌بندی دقیق، پروژه ساختمانی خود را در این مدت و قبل از باطل‌شدن پروانه، به اتمام برسانید.

چنانچه در مدت مشخص، ساخت بنا تکمیل نشود، در مرحله اول اخطار داده می‌شود و سپس عوارض تعویق به پروژه شما تعلق می‌گیرد. تاریخی که برای اتمام سند در مجوز ساخت تعیین شده است، قابل تمدید نیست و پس از تاریخ ذکرشده باید تقریباً ۲۰ درصد از هزینه پروانه به شهرداری پرداخت شود.
مجوز پایان کار

یکی دیگر از مجوزهای ساختمان‌سازی مجوز پایان کار است. پس از دریافت پروانه و خلافی ساختمان، نوبت به دریافت گواهی پایان کار می‌رسد. این مجوز پس از اتمام ساخت بنا توسط شهرداری صادر می‌شود. این سند نشان‌دهنده پایان فرآیند ساخت‌وساز است و در صورتی از سوی شهرداری تأیید می‌شود که ساختمان خلافی یا بدهی نداشته باشد.

داشتن گواهی پایان کار به این معنا است که این بنا بر اساس اصول و قوانین و مقررات شهرسازی ساخته شده است و از نظر سازمان نظام مهندسی مورد تأیید است. دریافت مجوز پایان کار مانند سایر مجوزهای ساختمان‌سازی مراحلی دارد که در ادامه به‌طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

تشکیل پرونده
بازدید کارشناسان فنی شهرداری از ساختمان
تعیین خلافی ساختمان (اگر خلافی نداشته باشد پیش‌نویس پایان کار از سوی بازرس نوشته می‌شود، اما در صورت خلافی، پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی می‌شود)
ارائه مدارک و صدور پایان کار با مهر و امضای مقامات شهرداری

استعلام پایان کار ساختمان
دلایل مجوز گرفتن برای ساخت و ساز

دریافت مجوزهای ساختمان‌سازی نه‌ تنها سبب می‌شود که مراحل ساخت بنا به‌صورت قانونی پیش برود، بلکه این امکان را فراهم می‌آورد که مالک از تسهیلات ویژه نیز بهره بگیرد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل اخذ مجوزهای ساختمان‌سازی اشاره کرده‌ایم:

ساخت‌وساز بی‌دردسر و قانونی
بهره‌گیری از تسهیلات بانکی، دریافت وام و…
بیمه کارکنان
بهره‌گیری از خدمات آب، برق، گاز و تلفن
حضور مهندس ناظر و کاهش حوادث ساختمان
جلوگیری از خسارت و هزینه‌های مربوط به جریمه

چه زمانی به مجوز ساخت نیاز است؟

برای ساخت‌وساز، تغییرات عمده در ساختمان، تغییر متراژ و توسعه بنا، تخریب و نوسازی، تبدیل یک واحد مسکونی به دو واحد یا تبدیل واحد مسکونی به اداری یا تجاری، تغییر نقشه ساختمان و تعویض سقف و… نیاز به مجوزهای ساختمان‌سازی است.

به‌طورکلی، هر پروژه‌ای که سبب تغییر ساختار یا کاربری یک بنا شود نیاز به مجوز دارد که شرایط دریافت مجوز در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. بااین‌حال برای مواردی مانند تعمیرات جزئی در ساختمان، جایگزینی‌های ساده، بازسازی سرویس بهداشتی، تعویض شیرآلات و مواردی ازاین‌دست، مجوز ساخت نیاز نیست.
جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع مجوزهای ساخت‌وساز اشاره کردیم و مراحل دریافت آن‌ها را شرح دادیم. مجوزهای ساختمان سازی بخش مهمی از فرآیند ساخت‌وساز هستند که از هزینه‌های سنگین خلافی و تخریب ملک جلوگیری می‌کنند.

اطلاع از این مجوزها و نحوه دریافت آن سبب می‌شود تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. برای دریافت مجوز ساخت می‌توانید خودتان شخصاً اقدام کنید یا از مراکز و مجموعه‌های معتبر در این زمینه کمک بگیرید.

X