با انواع فوم مبل و ویژگیهای آن آشنا شوید

با انواع فوم مبل و ویژگیهای آن آشنا شوید

با انواع فوم مبل و ویژگیهای آن آشنا شوید

قسمتی از مبل که جایگاه دست و نشیمن گاه میباشد فوم مبل قرار داده شده. در ادامه مطلب زیر با فوم مبل و انواع آن آشنا شوید.

امروزه در بیشتر خانه ها مبلمان در انواع مختلف وجود دارند و انتخاب یک مبل، کار بسیار ساده ای است اما اینکه چه مبلی خریداری کنید تا استانداردهای لازم را داشته باشد و طول عمر بیشتری داشته باشد مهم است. خیلی از افراد با اینکه هزینه های زیادی صرف خرید مبلمان می‌کنند اما آگاهی چندانی در مورد آنها ندارند و ممکن است مبلی خریداری کنند که بعد از چند وقت از خرید آن پشیمان شوند و مبل کاملاً شکل اولیه خود را از دست بدهد.

 

برای خرید انواع مبلمان باید ویژگی های مختلفی مثل جنس کلاف و چوب و پارچه ای که بر روی مبل قرار میگیرد و همچنین فوم یا اسفنجی که در ساخت مبل بکار رفته است را باید در نظر بگیرید. در این مقاله تصمیم داریم تا در مورد انواع فوم برای شما صحبت کنیم تا با آگاهی از خصوصیات فوم های مختلف بتوانید مبلی خریداری کنید که با نیاز شما همخوانی بیشتری دارد.

 

 

قسمت نشیمن مبلمان شما در زیر روکش و بالای کلاف از فوم یا اسفنج تشکیل شده که فوم ها انواع مختلفی از جمله فوم نمدی، فوم پنبه ای، فوم پشمی، فنری و فوم لایه ای دارد که هر کدام از آنها ویژگی های مختلفی دارند که میزان راحتی آنها با هم متفاوت است و با توجه به اینکه قرار است مبل چه کاربردی داشته باشد از انواع مختلفی برای ساخت آن استفاده می کنند.

 

به طور کلی دو نوع فوم وجود دارد که یکی فوم سرد و دیگری فوم گرم است. اما چگونه این دو نوع را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ یکی از ساده ترین راه‌های تشخیص این است که بعد از فشار وارد کردن به فوم سرد، فوم خیلی زود به حالت طبیعی اولیه خود بازمی‌گردد اما فوم گرم بعد از تحمل فشار با اندکی تأخیر به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. که فوم نوع سرد از کیفیت مناسب تری برخوردار است. اما خوب است بدانیم که فوم گرم نهایتا 3 ماه دوام می آورد و بعد از آن فرم اصلی خود را از دست می دهد.

همچنین در صورتی که مبل انتخابی شما دارای اسفنج است دقت داشته باشید که وزن اسفنج 30 یا 35 کیلویی باشد. این نوع اسفنج‌ها سفت و قابل شست‌و‌شو هستند و با گذشت مدت زمانی از خرید مبل، شکل و فرم خود را از دست نمی‌دهند. به طور معمول از تشک‌های دبل در ساخت مبل های راحتی استفاده می شود زیرا به راحتی قابل شست‌و‌شو هستند.

فوم نمدی

در بیشتر کوسن های مبلمان و بالشتک ها از فوم نمدی استفاده می‌شود چون ظاهر آنها صاف است و لغزش ندارد و ضخامت آنها هم معمولا 2 تا 3 سانتی متر است که در ساخت فوم نمدی از پشم، پنبه، پلی استر و بقیه ترکیبات استفاده شده است.

 

فوم پنبه ای

وقتی که می خواهند با پنبه ای برای مبلمان کفی درست کنند معمولا از پنبه خالص استفاده می‌کنند که این پنبه ها به صورت لایه لایه روی هم گذاشته شدند و در دو دسته ضخیم و نازک قرار می‌گیرند. که ضخیم ها حدود 1100 گرم وزن دارند و نازک ها وزن حدود 750 گرم دارند. البته هر دوی آن‌ها مرغوب و مناسب هستند ولی با توجه به ساختار و کاربرد مبل از هر کدام از آنها که بهتر باشد استفاده می کنند. برای اینکه پنبه خالص بعد از مدتی باعث ایجاد مشکلاتی برای مبل نشود در ترکیب پنبه مقداری کتان هم اضافه میکنند که دوام و ظاهر مبل حفظ شود.

فوم پشمی

برای اینکه فوم پشمی تولید شود از ضایعات پشم در ساخت آن استفاده می کنند که بافت پشمی لایه ای نامرغوب ترین آنهاست که اصلا برای ساخت مبل توصیه نمی‌کنیم چون خیلی راحت از هم جدا می‌شوند و کیفیت خیلی پایینی دارند و مبلی که در قسمت نشیمن از بافت پشمی لایه ای در ساخت آن استفاده شده باشد خیلی زود شکل اولیه خود را از دست میدهد و در عوض فوم پشمی سوزنی دوام بالایی دارد و برای پوشش فنرهای تخت خواب یا مبل از آنها استفاده می کنند.

 

مو و پر حیوانات

از قدیم رسم بوده که در ساخت خیلی از تشک ها و وسایل راحتی از مو و پر حیوانات مختلف استفاده می کردند و در مبلمان هم این قضیه وجود دارد و در خیلی از موارد از پر حیوانات برای کفپوش مبل استفاده می کردند که معمولا اگر قرار باشد از موی حیوانی استفاده شود از موی دم اسب استفاده میکنند که البته اگر از موی دم اسب در ساخت مبل استفاده شود جزو مبل های عتیقه به حساب می آید و قیمت خیلی بالایی دارد و ممکن است به به جای مو از کرک و پر پرنده ها هم استفاده کنند که باعث می شود مبل راحتی بیشتری داشته باشد.

فوم صنعتی

یکی از مواردی که به عنوان فوم در ساخت انواع مبلمان استفاده می‌شود فوم صنعتی است که تعداد آن در بازار خیلی زیاد شده و کیفیت خوبی هم دارد. در نظر داشته باشید اگر کیفیت یک فوم خیلی بالا باشد نباید خیلی راحت فشرده شود و از هم جدا شود.

هر چه فومی که شما خریداری می‌کنید تراکم بیشتری داشته باشد و سخت تر فشرده شود هزینه بیشتری هم برای شما برمی دارد و در عین حال باعث می شود مبل شما مدت دوام طولانی تری داشته باشد و ظاهر خود را مثل روز اول حفظ کند.

مقاومت فوم ها در برابر آتش

بر اساس قوانینی که برای احترام به حقوق مشتری تصویب شده است فوم هایی که در مبل استفاده می‌شود باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد و اگر قرار شد مبلمانی خریداری کنید و به شما گفتند که آن فوم ضد اشتعال نیست بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. معمولا این ویژگی فوم را با نوشتن حرف FR انگلیسی روی محصول می بینید که به معنای مقاوم بودن فوم در برابر آتش است.

X