با انواع شیرآلات آشپزخانه آشنا شوید

با انواع شیرآلات آشپزخانه آشنا شوید

با انواع شیرآلات آشپزخانه آشنا شوید

شیر آلات در آشپزخانه نقش اساسی دارند. در ادامه مطلب زیر با انواع شیر آلات در آشپزخانه آشنا شوید.

معرفی انواع شیرآلات آشپزخانه

یک سینک ظرفشویی، می‌تواند مکان مناسبی برای تهیه غذا، شستن ظرف‌ها، پر کردن قابلمه‌ها و دیگر مصارف باشد. برای این منظور نیازی نیست که حتما آشپزخانه‌ی خود را بازسازی کنید، بلکه می‌توانید از شیرآلات باکیفی برای آشپزخانه‌ی خود استفاده کنید. به این منظور، شیرآلاتی را انتخاب کنید که با سبک آشپزخانه‌ی شما هماهنگ باشند. برای انتخاب بهترین گزینه، در ادامه با ما باشید.
شیرهای شناوری

شاید برخی از افراد دوست داشته باشند که شیر ظرفشوییشان ثابت نباشد. پس شیرهای شناوری می‌توانند بهترین گزینه باشند. این نوع شیرآلات، به دلیل گستردگی فضای حرکتی، جریان آب را به دو صورت معمولی و اسپری به شما ارائه می‌کند. قابلیت این نوع شیر آشپزخانه می‌تواند به شما کمک کند تا جریان آب را به تمام نقاط سینک ظرفشویی برسانید و بسته به مدل آن، می‌تواند امکگان شستشو در سایر قسمت‌های آشپزخانه و حتی آب دادن به یک گدان بزرگ که امکان قرار دادن آن در ظرفشویی نیست را برای شما فراهم می‌کند.

شیرهای شناوری معمولا دارای یک دسته هستند تا بتوانید جریان و دما را تنها با یک دست، تنظیم کنید. این درحالی است که می‌توانید با دست دیگر خود شیر آن را بیرون کشیده و ارتفاع مد نظر خود را ایجاد کنید. تنها نکته‌ی منفی درمورد این نوع شیرآلات این است که اگر مواظب نباشید، امکان پاشیدن آب در همه جا وجود دارد.
شیرهای فنری

دلیل انتخاب بیشتر این شیرها در آشپزخانه علاوه بر زیبایی و ظرافت در طراحی آن، این است که این شیرها، جریان آب را راحت تر برقرار کرده و می‌توانند به هر گوشه‌ی سینک دسترسی داشته باشند. این نوع شیرآلات، شستشوی ظروف و قابلمه‌ها را راحت تر می‌کنند. شیرها فنری دارای سر ثابت هستند و در هر موقعیتی رو به پایین قرار می‌گیرند و به دلیل انعظاف پذیری که دارند، شست و شوی دست‌ها را آسان می‌کنند.

تفاوت این نوع شیرآلات با شیرهای شناوری این است که، نمی‌تواند دامنه‌ی حرکتی که شیرهای شناوری دارند را فراهم کند. اگر این شیرها در یک ظرفشویی کم عمق استفاده شوند، می‌تواند منجر به پاشش قابل توجهی شده و استفاده از آن‌ها در محوطه‌های تنگ، بهترین کارکرد این شیرها را ارائه می‌دهد.
شیر آب میکسر یک دسته‌ای

این نوع شیر آب آشپزخانه، معمولا از نوع گردنی هستند که تنها دارای یک دسته در وسط یا کنار خود می‌باشند و شما می‌توانید با چرخاندن همان دسته به چپ یا راست، آب گر و سرد داشته باشید. این ویژگی، استفاده‌ی راحت این شیرها را نشان می‌دهد، زیرا فقط یک سر انگشت طول می‌کشد تا اهرم کمی حرکت کرده و دما و فشار آب را تنظیم کند. ممکن است کمی طول بکشد تا آب به دمای موردنیاز شما برسد و همین دلیل نارضایتی برخی از کاربران می‌شود.

اما یک خبر خوب برای شما داریم! این نوع شیرآلات بسیار قابل اعتماد بوده و تعمیر آن‌ها راحت است. اگر قصد خرید شیرهای میکسر را دارید، به دنبال بلندترین آن‌ها بگردید، زیرا این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید گلدان‌ها را آب داده و قابلمه‌های بزرگ و سنگین را در دهانه‌ی لوله‌ی آن قرار دهید.

شیر اهرمی دو دسته

این نوع شیرآلت سبکی سنتی دارند. در دهانه‌ی مرکزی آن دو دسته طعبیه شده تا آب گرم و آب سرد را در اختیار شما قرار دهد. اما این شیرآلات تقریبا در هر طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نوع دو دسته‌ی شیرآلات، آب گرم نسبت به نوع تک دسته، زود تر برای مصرف آماده می‌شوند. شیرهای اهرمی دو دسته، توانایی تنظیم دقیق دما را دارند و برای کسانی که مراقبت از مواد غذایی برای آن ها مهم است، بسیار مناسب می‌باشد.

یکی از جنبه‌های منفی این شیرآلات، داشتن دو دسته است زیرا داشتن دو دسته و تنظیم آب گرم و سرد و تنظیم لوله نیز می‌تواند برای یک آشپزخانه‌ی حساس و دقیق، ناخوشایند به نظر برسد.
شیرآلات چشمی

شیرهای چشمی می‌توانند هر رویایی که تصور می‌کردید را در آشپزخانه، تحقق دهند. با داشتن این شیرآلات، آب به صورت یکنواخت و با دمایی که برای آن تنظیم کرده اید، روی دستتان بریزد و لازم نیست به هیچ سخت افزاری دست بزنید. این شیرها توسط یک سنسور کوچک کار می‌کنند که وقتی دست یا ظرفی در مقابل آن قرار بگیرد، جریان اب را فعال می‌کند.

این شیرآلات برای زمان یمناسب هستند که دست شما آغشته به گوشت خام یا سایر مواد است و دارای باکتری می‌باشد. بالا بودن قیمت شیرآلات چشمی می‌تواند تنها نقطه ضعف آن‌ها باشد.
شیرهای هوشمند

شاید شما هم دوست داشته باشید که با فرمان دادن به شیرآلات آشپزخانه‌ی خود، با دمای خاص و فشار مشخصی از آب که تعیین کرده‌اید، جریان آب را فعال کنید. وقتی شما تنها به یک فنجان آب نیاز دارید، این شیرآلت به طور دقیق یک فنجان آب را برای شما فراهم می‌کند، نه کمتر و نه بیشتر. شیرهای هوشمند با انواع زنگ‌ها و سوت‌ها تولید می‌شوند که قابلیت‌های مختلفی از نمایشگرهای دیجیتال که دمای آب را به شما نشان می‌دهند تا ویژگی‌هایی برای صرفه جویی آب که باعث می‌شود زبانه‌های شیر، میزان برداشت شما را حفظ کنند برخوردار هستند.

تعمیر این شیرها نیاز به متخصص دارد و همین باعث شده تا هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن، بالا رود. همچنین هرچه شیر آب هوشمند تر شود، قیمت آن بالا تر خواهد بود.
دسته بندی انواع شیرآلات
دسته بندی شیرآلات براساس جنس روکش دسته بندی شیرآلات براساس جنس بدنه اصلی
روکش کروم برنجی
روکش برنج سرب خشک
روکش برنز تمام استیل
روکش مس ————-
روکش استیل ————-
روکش اپوکسی ————-
شیرهایی مجزا برای استفاده‌هایی دیگر در آشپزخانه
انواع شیرآلات تصفیه آب

برخی از شیرآلات برای استفاده های دیگری در آشپزخانه نصب می‌شوند، مانند شیرآلات دستگاه تصفیه آب که بر روی سینک ظرفشویی نصب می‌شود. همچنین انواع دیگری از شیرها نیز برای مصارف دیگر روی سینک‌ها نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شیر آشپزخانه همراه با شات آف

شما با این نوع شیرآلات می‌توانید آب را به جریان بیشتر در اختیار داشته باشید. این نوع شیرآلات ابزاری انعطاف پذیر و مجزا جهت استفاده از جریان آب هستند که در مدل‌های گوناگون ارائه می‌شوند. این نوع شیرها دارای دسته‌ای جداگانه هستند که به لوله‌ی آب متصل می‌شود.

شیر تصفیه آب اهرمی

این نوع شیرآلات تصفیه آب از طراحی و عملکرد بسیار خوبی برخوردار است. در طراحی این شیرها، از یک فلکه‌ی اهرمی شکل به عنوان تنظیم کننده‌ی جریان آب استفاده می‌شود. در زمان خرید شیرآلات تصفیه آب علاوه بر ظاهر، به جنس بدنه‌ی آن نیز دقت کنید. جنس بدنه شیرآلات تصفیه آب باید به صورتی باشد که در برابر زنگ‌زدگی مقاوم باشد. آلیاژ به کار رفته در بدنه‌ی این شیرها، مانع از ورود آلاینده به داخل آب می‌شود.

رنگ به کار رفته در این شیرآلات تصفیه آب نیز باید از پودر الکترو استاتیک باشد تا عمر و مقاومت کافی را داشته باشد. سهولت راه اندازی این فیلتر در زمان نصب تصفیه آب خانگی، یکی دیگر از مزیت‌های این نوع شیرها می‌باشد.
شیرآلات تصفیه آب خانگی ستاره‌ای
شیر تصفیه آب ستاره ای
شیر تصفیه آب ستاره ای

شیرهای ستاره‌ای یکی از متداول‌ترین شیرآلات تصفیه آب می‌باشد که شامل یک فلکه گردان برای کم و زیاد کردن جریان آب است. در زمان انتخاب شیرآلات تصفیه آب همچون شیرهای اهرمی باید به ظاهر و جنس آن توجه کنید. همچنین سهولت نصب آن روی سینک نیز از دیگر عواملی است که در زمان خرید شیرآلات تصفیه آب در نظر گرفته شود.

فلکه کنترل آب ستاره‌ای در شیرآلات تصفیه آب، جلوه‌ی زیبایی به آن داده. سهولت تعویض مغزی آن نیز از دیگر مزیت‌های این شیر محسوب می‌شود. وجود این نوع شیرها روی دستگاه‌های تصفیه آب می‌تواند در خرید تصفیه آب، تاثیر داشته باشد.
کلام پایانی

در این مقاله به بررسی انواع شیرآلات تصفیه آب پرداختیم و همچنین به طور مختصری به شیرآلات تصفیه آب اشاره کردیم و دانستیم که هرکدا از انواع شیرهای موجود در بازار چه مزیت‌ها و معایبی دارند. علاوه بر این گفتیم که بهترین تصفیه آب خانگی باید چه نوع شیرآلات تصفیه آب داشته باشد. امیدواریم که این مقاله و مطالب آن توانسته باشد برای شما مفید باشد.

X