با انواع سنگ برای ساختمان آشنا شوید

با انواع سنگ برای ساختمان آشنا شوید

با انواع سنگ برای ساختمان آشنا شوید

یکی از مهم ترین کارهای نهایی ساختمان انتخاب سنک برای نمای ساختمان است. در ادامه مطلب زیر با انواع سنگ برای نما آشنا شوید.

شناخت انواع سنگ ها برای نما

در این بخش از آموزش معماری میخواهیم درباره انواع نماهای سنگی صحبت کنیم و به اختصار این نما ها را به شما معرفی کنیم.
نمای ساختمان را میتواند با پوشش های مختلفی داشته باشه از جمله سنگ خود سنگ نیز به دسته بندی مختلفی تقسیم میشود. در این مقاله با 4 تا از متداولترین سنگ ها برای نما آشنا میشویم.

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن یکی از متریال های طبیعی است که به صورت مستقیم از معادن استخراج میشود. این سنگ تنوع زیادی دارد که در مصارف مختلفی از جمله مصارف ساختمانی نما و داخلی و تزئینی نیز به کار برده میشود. ساب پذیری و تنوع رنگ زیاد این سنگ (بژ، قهوه ای، خاکی، سفید و حتی طوسی نقره ای) باعث میشود در مصارف داخلی ساختمان نیز محبوب باشد. انواع این ها سنگ به نام های تراورتن عباس آباد، حاجی آباد، آتش کوه، تکاب و آبگرم محلات است.

سنگ گرانیت:

این سنگ بسیار بادوام بوده و مقاومت بالاتری نسبت به انواع مرمر و تراورتن دارد. همچنین این سنگ صیقل پذیری بالایی دارد به همین خاطر هم برای نما و هم برای داخل ساختمان از جمله کانتر آشپزخانه و راه پله مناسب است. استحکام این سنگ دربرابر حرارت، نفوذ آب و ضربه بسیار بالاست. همچنین قیمت مناسب، همخوانی با سایر مصالح از مزایای مهم این سنگ به شمار میرود. از بهترین انواع این سنگ به گرانیت مشکی نطنز، تویسرکان همدان، زاهدان و نهبندان خراسان جنوبی اشاره کرد.

سنگ سنداستون:

سنداستون یا ماسه سنگ یک نوع شناخته شده و معروف از انواع سنگ های رسوبی است. رنگ این سنگ عموما قهوه ای ، نخودی ، خاکستری ، کرم و سفید است. رسوبات ماسه سنگ باعث زیبایی این سنگ شده است. سند استون مقدار کمی خاک رس نیز در ساختار خود دارد. مقاومت سنگ سنداستون نسبت به سنگ مرمر به مراتب کمتر است. سنداستون در برابر محیط های اسیدی مقاومت ندارد. این سنگ آب را به خود جذب می کند و صیقل پذیری پایینی دارد.

 

سنگ نمای چینی:

در واقع سنگ چینی از خانواده سنگهای مرمریت می باشند که در نقاط مختلف از نظر میزان دگرگونی و بعضی ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. سنگ چینی اغلب دارای بلورهای درشت است. به آن سنگ چینی میگویند زیرا ضخامت‌های کم (حدود دو سانتیمتر) در مقابل ضربه صدای چینی می‌دهد اما از چین وارد نمیشود. سنگ‌ چینی تنوع رنگی زیادی ندارد و معمولاً به رنگ سفید و یا رنگ سفید با هاله یا رگه‌های زرد دیده میشود. استفاده از سنگ چینی برای نما و فضای خارجی کاملا فنی و صحیح می باشد و این سنگ از لحاظ جذب آب و چسبندگی دوغاب بین گرانیت و تراورتن قرار دارد، به این معنی که به اندازه سنگ تراورتن جذب کننده و نه به اندازه گرانیت نچسب است.

X