با انواع رنگ های ساختمانی آشنا شوید

با انواع رنگ های ساختمانی آشنا شوید

با انواع رنگ های ساختمانی آشنا شوید

یکی از المان های مهم در زیبایی ساختمان رنگ آمیزی آن میباشد. در ادامه مطلب زیر با انواع رنگ های ساختمانی آشنا شوید.

انواع رنگ ساختمانی بر اساس جنس و ویژگی

رنگ پلاستیک
رنگ روغنی
رنگ اکریلیک
رنگ بلکا
رنگ پتینهبا انواع رنگ های ساختمانی آشنا شوید
رنگ نانو
رنگ مولتی‌کالر
رنگ کنیتکس
رنگ ضدحریق

 

 

1.رنگ پلاستیکی

یکی از انواع رایج و قدیمی رنگ ساختمانی، رنگ پلاستیکی است. این نوع رنگ ساختمان به آسانی اجرا می‌شود و به سرعت خشک می‌شود. رنگ پلاستیکی اجرای راحتی دارد و به زیرسازی نیاز ندارد. این نوع رنگ غیر قابل شستشو بوده و برای سطوح پنجره و نرده‌ها مناسب نیست.

 

 

 

2. رنگ روغنی

رنگ روغنی کاربرد زیادی در دکوراسیون داخلی ساختمان دارد. این نوع رنگ در سه نوع براق، نیمه مات و مات در بازار وجود دارد. رنگ روغنی براق برای فضاهایی که مایل هستید روشنایی زیاد داشته باشند مانند پذیرایی؛ مناسب است. رنگ روغنی مات ایرادات روی سطح دیوار را نمایان نمی‌کند. رنگ روغنی گزینه‌ی مناسبی برای مکان‌های مرطوب و فضاهای بیرونی است.

 

 

3. رنگ اکرلیک

یکی دیگر از رنگ‌ها که در رنگ‌آمیزی ساختمان استفاده می‌شود رنگ اکرلیک است. این نوع رنگ بیشتر برای ایجاد نقش و نگار بر روی سطوح استفاده می‌شود. رنگ اکرلیک پوشانندگی خوبی دارد و مانند رنگ روغنی در سه نوع مات، نیمه مات و براق وجود دارد.رنگ اکرلیک بر روس هر سطحی قابل اجراست و تنوع رنگی بالایی دارد.

4.رنگ بلکا

جزو جدید‌ترین پوشش‌های دیواری است که جزو رنگ‌های ساختمانی نامیده می‌شود. در رنگ ساختمانی بلکا از الیاف سلولزی استفاده شده است. رنگ بلکا دیوارپوشی شبیه کاغذدیواری است که ایرادات دیوار را به خوبی می‌پوشاند. برخلاف آنچه ممکن است به نظر برسد، رنگ بلکا حساسیت ایجاد نمی‌کند. سرعت اجرای این نوع رنگ بر روی سطوح بالاست و هزینه‌ی اقتصادی و نسبتا کمی دارد. رنگ بلکا قابلیت شستشو ندارد.

 

 

5. رنگ پتینه

رنگ پتینه در واقع روشی از اجرای رنگ ساختمانی است که به دو سبک مدرن و کلاسیک اجرا می‌شود. این نوع از رنگ ساختمانی جزو جدیدترین سبک‌های رنگ ساختمانی است که در سبک کلاسیک بیشتر از طرح و نقاشی استفاده می‌شود و سبک مدرن آن سطوح برجسته و طرح‌های ساده‌تر دارند. رنگ پتینه قابل ترمیم است و عمر بالایی دارد.

6. رنگ نانو

هر نوع از رنگ‌های ساختمانی دارای نقاط ضعفی مانند آسیب‌پذیری در برابر حرارت، ضربه، خراش و.. هستند. تکنولوژی نانو با وارد شدن به صنعت رنگ، باعث ایجاد ویژگی‌هایی مانند ضدآب بودن، ضد باکتری بودن، ترمیم‌شوندگی و… در رنگ ساختمانی می‌شوند و کیفیت رنگ را افزایش می‌دهند. رنگ نانو از جدیدترین رنگ‌های ساختمان است که با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و رفتارهای ذرات تشکیل‌دهنده رنگ تحت شرایط مختلف، سعی در بهبود ویژگی‌های رنگ و ایجاد ویژگی‌های جدید در ذرات رنگ و ممکن کردن استفاده از آن در مقیاس‌های بزرگ‌تر داشته است.

 

 

7.رنگ مولتی‌کالر

رنگ مولتی‌کالر ترکیبی از چند رنگ مختلف با طرح‌های متفاوت است و پس از اجرا به صورت رگه‌هایی از رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. این نوع رنگ قابل اجرا بر روی تمامی سطوح و گزینه‌ی مناسبی برای فضاهای پررفت‌وآمد است چرا که ذرات معلق و دوده‌ها را به خود جذب نمی‌کند. رنگ مولتی‌کالر قابل ترمیم است. دوام بالایی دارد و رطوبت را جذب نمی‌کند. قیمت این نوع رنگ در مقایسه با رنگ‌های دیگر نسبتا گران است و اجرای آن با ابزارهای مخصوصی انجام می‌شود. رنگ مولتی کالر قابل شستشو نیست.

8. رنگ کنیتکس

رنگ کنیتکس یا چرم‌نما نوعی رنگ است که باعث ایجاد پوششی برجسته بر روی سطوح می‌شود. پوشش‌دهی و دوام این نوع رنگ بسیار بالاست و در هرشرایط آب‌وهوایی مقاومت بالایی دارد. این نوع رنگ از مواد پرلیت، پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین تشکیل شده است و به سه دسته؛ روغنی، پلاستیک و اکرولیک تقسیم می‌شود که هریک کاربرد خودشان را دارند.

 

9. رنگ ضدحریق

رنگ ضدحریق یا رنگ‌ نسوز نوعی رنگ است که آتش نمی‌گیرد. زمانی که شعله آتش به این نوع از رنگ برخورد می‌کند، حجیم شده و کف می‌کند، در نتیجه یک لایه محافظ و بدون درز در برابر رسیدن آتش به لایه‌ی زیرین ایجاد می‌کند. این نوع رنگ ها عمدتا آب پایه و عاری از هرگونه حلال و با ساختاری منعطف می‌باشند.

 

 

رنگ ساختمانی مناسب برای فضاهای مختلف:

از رنگ روشن براق، می‌توانید برای فضای پذیرایی و اتاق مهمان استفاده کنید.
برای رنگ کردن قسمتهایی از خانه که در دسترس نیست مانند سقف، از رنگ پلاستیکی استفاده می‌شود.
رنگ مناسب برای دیوارها و سطوحی که ایرادی و یا ترک دارند، رنگ روغنی مات و یا بلکا است.
می‌توانید برای ایجاد زیبایی و جذابیت پذیرایی دیوار اصلی را با رنگ ساختمانی پتینه و یا مولتی کالر رنگ کنید و بقیه قسمتها را با رنگ‌های ساده و بدون طرح نقاشی کنید.

 

 

رنگ آمیزی دیوار

قیمت رنگ ساختمانی و اجرای نقاشی ساختمان

برای انتخاب رنگ مناسب از نظر جنس و نوع رنگ از کارشناسان کمک بگیرید. برای اینکه از نتیجه کار نقاشی ساختمان خود راضی و مطمئن باشید کار را به افراد متخصص و ماهر بسپارید. قیمت رنگ ساختمانی و اجرای آن به عوامل زیادی بستگی دارد و به طور کلی دو بخش هزینه‌ی خرید رنگ و دستمزد نقاش را شامل می‌شود. هزینه نقاشی ساختمان بر حسب مترمربع محاسبه می‌شود.

عوامل موثر در قیمت رنگ ساختمان و اجرای آن:

نوع رنگ (پلاستیک، روغنی و..)
نوع برند و کیفیت رنگ
مساحت سطوحی که باید رنگ شود
میزان دستمزد کارگران

 

X