با اصول انتخاب میز ناهار خوری آشنا شوید

با اصول انتخاب میز ناهار خوری آشنا شوید

با اصول انتخاب میز ناهار خوری آشنا شوید

میز ناهار خوری یکی از مهم ترین آیکون های آشپزخانه و یا نشیمن یک خانه بزرگ است. در ادامه مطلب زیر با اصول انتخاب میز ناهار خوری آشنا شوید.

میز ناهارخوری می تواند یک نقطه تمرکز در خانه شما باشد. می تواند فضایی برای سرو غذای روزانه باشد و یا محلی برای برگزاری مهمانی ها، همچنین مکانی برای خوردن خیلی سریع صبحانه درطول هفته هنگام خارج شدن از خانه و یا مکانی برای استراحت همراه با یک کاغذ وقلم و یک فنجان چای در اخر هفته ها باشد.از میز ناهار خوری چه استفاده کنید یا نه در فضای شما تاثیر گذار خواهد بود پس پیش از خرید به فاکتورهایی که در انتخاب درست آن تاثیر می گذارد توجه کنید. حال میخواهیم به چند فاکتور اصلی انتخاب میز ناهار خوری بر حسب الویت اشاره کنیم.

اشکال میزناهارخوری

به طورکلی شکل میز ناهار خوری باید اولین چیزی باشد که درهنگام خرید باید به آن توجه کنید البته در نظر داشته باشید که کدام شکل به اتاق غذا خوری شما می آید. شکل وسایز الویت اصلی برای انتخاب میز ناهار خوری است، جنس و سبک مز در الویت دوم است.

میزناهار خوری مستطیل

مستطیل محبوب ترین میزناهارخوری است، وقتی عملکرد و تطبیق پذیری مد نظر باشد میزمستطیلی ترجیح داده می شود. یک میز ناهار خوری معمولی می تواند بین ۶ تا ۱۲ نفر را پذیرایی کنند ولی این میزها را می توان در تعداد نا محدود کنار هم قرار داد و جمعیت بیشتری را پوشش داد و یکی از مزیت های استفاده این نوع از میزهای ناهار خوری می باشد.

میز ناهار خوری مربع

مربع یک شکل ساده برای میز ناهارخوری است و بیشتر مناسب فضاهای جمع و جور یا اتاق های باریک و بلند است. باخانه هایی با سبک های مدرن و ساده سازگارتر است. به این دلیل که افراد با فاصله کمتری از یکدیگر می نشینند به خصوص در ابعاد ۴و ۶نفره، فضای صمیمی تری را ایجاد می کند. اما درکنار این موارد در نظر داشته باشید که میز مربع فضای بیشتری را نسبت به میز مستطیل اشغال می کند.

میزناهار خوری گرد

میزهای ناهارخوری گرد مانند میزهای مربع شکل، برای مناطق کوچک مناسب است. اگر می خواهید فضای صمیمانه و گرمی داشته باشید و بتوانید همدیگر را هنگام صرف غذا ببینید و مکالمه ای داشته باشید میز گرد یه گزینه بسیار مناسب است. میزهای ناهار خوری گرد بزرگ می توانند انتخاب مناسبی نباشند زیرا فضای زیادی را اشغال می کنند و تنها در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید، بدون دقدقه از آن را انتخاب کنید.

میز ناهارخوری بیضی

میز ناهارخوری بیضی هم زمان می تواند ویژگی یک میز ناهار خوری مستطیل را از نظر طول و یک میز ناهار خوری گرد را از نظر ظرافت های گوشه فراهم کند. این میز مناسب برای اتاق ناهارخوری باریک است.

میزناهارخوری فرم آزاد

میزهای ناهارخوری با فرم های آزاد معمولا شکل های غیر معمولی وهستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند. اگر میز ناهار خوری با شکل خواصی در نظر دارید می توانید ایده خودتان را با طراحان ما در میان بگذارید و توسط مجریان مجرب شاپ دک به ایده هایتان رنگ حقیقت ببخشید.

ابعاد میز ناهار خوری

سایز میز ناهار خوری به اندازه فضایی که در اختیار دارید بعلاوه تعداد نفراتی که می خواهند از آن استفاده کنند بستگی دارد به طور میانگین هر نفر باید فضای کار ۶۰ سانتی متری را در اختیار داشته باشد تا برای نفرکناری خود مزاحمتی ایجاد نکند.

میز ناهارخوری چند نفرهمیز ناهارخوری چند نفره

میزهای ناهار خوری که قابل ارتقا نیز گزینه مناسبی می باشد و زمانی که حالت گسترده تر آن را نیاز ندارم می توانیم به صورت جمع از آن استفاده کنیم.
میز های ناهار خوری به طورکلی در سه ارتفاع موجود هستند. ارتفاع های میز ناهار خوری بین ۷۱ تا ۷۶ سانتی متر به شما اجازه می دهد تا فضای راحتی زیر پا خود داشته باشید. میزهای کانتر بلند نزدیک به ۹۱ سانتی متر است. میزهای بار بلندترین نوع از میزها هستند که بین ۱۰۱ تا ۱۰۶ سانتی متر است.
اگر ایده استفاده از میز ناهار خوری سنتی را دوست ندارید می توانید از میزهای کانتر یا بار استفاده کنید. این میزها برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی است و میتوان هم به عنوان میز غذا خوری هم به عنوان میزکار استفاده کرد.

یک میز ناهار خوری را می توان از چند متریال مختلف درپایه و صفحه و یا یک متریال به تنهایی استفاده کرد در این قسمت به معرفی چند نمونه از این متریال می پردازیم.
میزناهارخوری چوبی

چوب یکی از پر طرفدارترین گزینه برای میز ناهار خوری است. چوب طبیعی هرگز از مد نخواهد افتاد، و با همه ی سبک های طراحی و دکوراسیون داخلی هماهنگ است. چوب گرما و جذابیت به محیط می دهد. چوب ها به دو دسته چوب های نرم و چوب های سخت تقسیم می شوند که بلوط، توس، گردو، افرا و … در دسته چوب های سخت که ترکیبی پایدارتر، بادوام و گران تر هستند قرار می گیرد. کاج، سرو و صنوبر در دسته چوب های نرم جای می گیرند. برخی افراد الوارهای چوب طبیعی که اصلاح شده اند را به خصوص در طراحی های روستیک استفاده می کنند که جذابیتی دوچندان دارد. اگر به دنبال صفحه های چوبی ارزان تری هستید می توانید محصولات چوبی طبیعی مانند ام دی اف، تخته سه لا، یخته خرده چوب یا نئوپان را انتخاب کنید که می توانند با روکش چوب پوشانده شوند. یکی از معایب استفاده از چوب این است که قابلیت منبسط و منقبض شدن بر اثر گرما و رطوبت را دارد، بنابراین نیاز به استفاده و نگهداری دقیق است. سطح چوب به راحتی خراشیده می شود و رنگ پذیر است ولی می توان در صورتی که صدمه ها خیلی عمیق نباشد با سمباده زدن مشکل را حل کرد و دوباره رنگ آمیزی کرد.

میز ناهار خوری شیشه ای

میزهای ناهار خوری شیشه ای جلوه زیبا به فضاهای مدرن می دهد. این نوع میز برای فضاهای کوچک مناسب است زیرا وزن بصری نامطلوبی را به اتاق اضافه نمی کند. شیشه به نگه داری خاصی نیاز ندارد و به راحتی تمیز می شود. این میز ها گزینه مناسبی برای خانه هایی با وجود کودکان نیستند زیرا علاوه بر اینکه لک انگشتان را نشان می دهند، لبه های تیزی که ممکن است داشته باشد تهدید برای سلامت کودکان محسوب می شود.

میز ناهار خوری مرمر

در نظر بسیاری از افراد، مرمر یکی از بهترین نوع از میزهای ناهار خوری می باشد. مرمر همانطور که لوکس و خاص است، زیبایی طبیعی سنگ را به نمایش می گذارد. سنگ مرمر متخلخل است بنابراین سریع و راحت تمیز نمی شود.این میز برای ایجاد فضایی زیبا و سنتی مناسب است.

میز ناهار خوری فلزی

میز ناهار خوری فلزی، سردی و صنعتی بودن را به هر اتاقی اضافه می کند. این میزها بسیار بادوام و به راحتی پاک می شوند. بعضی از تمیزکننده ها باعث خوردگی فلزات می شوند پس مراقب باشید.

سبک میزناهارخوری

پیش از خرید میز ناهارخوری به خانه خود نگاهی بیاندازید تا مطمئن شوید انتخاب شما درست است که به نظر بیجا به نظر نرسد.
میز ناهارخوری سنتی

میز ناهارخوری کلاسیک ظاهری سلطنتی و زیبا دارند. معمولا دارای نسبت های غنی، بافت های دقیق و جزئیات ظریف یا حکاکی شده است.

میزناهارخوری مدرن

میزهای ناهارخوری که در این سبک طراحی و ساخته می شوند از خطوط صاف وزاویه های تند استفاده می کنند. اگر میز گرد باشد با کمترین تزئینات خواهد بود. انتخاب میز ناهار خوری مناسب هنگام طراحی دکوراسیون غذاخوری مدرن می تواند به جذابیت فضا شما بیافزاید.

میزناهارخوری روستیک

در این سبک برای ساختن میز های ناهار خوری روستیک از چوب های طبیعی بدون رنگ استفاده می کنند که سادگی و طبیعی بودن را القا کند.

میز ناهار خوری صنعتی

میزهای ناهارخوری صنعتی در این سبک به نظر نمای کارخانه ای و ماشین الاتی را به وجود می آورند. اغلب از فلز و چوب ساخته شده و با ظاهری هدفمند کنار هم قرار می گیرند.

مترجم و مولف: مونا سادات هاشمی فرد

 

X