با استراکچر ساختمانی بیشتر آشنا شوید

با استراکچر ساختمانی بیشتر آشنا شوید

با استراکچر ساختمانی بیشتر آشنا شوید

استراکچر به معنی ساخت سازه است. در ادامه مطلب زیر با این لغت بیشتر آشنا خواهید شد.

استراکچر در معماری به چه معناست؟

در این بخش از آموزش معماری به بررسی معنی کلمه ی استراکچر در حوزه ی معماری و کاربرد این کلمه میپردازیم پس همراه ما باشید.

استراکچر در لغت یعنی چه؟

استراکچر در لغت به معنی ساخت. سازه است. این واژه فرانسوی و انگلیسی که املاء آن در هر دو زبان Structure میباشد. از اصطلاح استراکچر در حوزه های مختلفی و با مفاهیم متفاوتی میتوان استفاده کرد. در واقع به هر چیزی که از قطعات بهم پیوسته با یک مکان ثابت روی زمین ساخته می شود گفته میشه. به هر جسمی که برای تحمل بار طراحی شده اشاره کند میتوان استراکچر گفت. ما در ادامه به بررسی استراکچر در معماری میپردازیم.

استراکچر ساختمانی

استراکچر ساختمانی، شامل بخشی از حجم ساختمان است که بار و نیروهای وارده بر ساختمان را تحمل کرده. و آن را به محیط اطراف خود، انتقال می‌دهد و از کل ساختمان و مصالح آن در برابر این تنش‌ها و بار، محافظت می‌کند. درواقع مهم‌ترین هدف برای استفاده از این سازه‌ها ایجاد یک تعادل پایدار در کل بنا است.
هنگامی که نوبت به ساخت و انتخاب مصالح مورد نیاز برای استراکچر ساختمانی می‌رسد، لیستی از روش‌های موجود ساخت و ساز از چوب گرفته تا تکنیک‌هایی مانند اسکلت فلزی سبک وزن، محبوبیت دارند و همینطور روش‌هایی مانند ساخت بلوک‌های خاکی و سنگ تراشی که در پروژه‌های خاص استفاده می‌شوند.

سازه فلزی در استراکچر ساختمانی

استراکچر فلزی نوعی سازه فلزی است که از اجزای فولادی ساخته شده. و برای تحمل بار و سختی زیاد، ساخته می‌شود. به دلیل درجه مقاومت بالای فولاد، این سازه‌ها قابل اعتماداند. و به مواد خام کمتری نسبت به انواع دیگر سازه‌ها مانند سازه‌های بتونی و سازه‌های چوبی نیاز دارد.
در ساخت و سازهای مدرن، سازه‌های فلزی تقریباً در هر نوع سازه‌ای از جمله ساختمان‌های سنگین صنعتی و در کل انواع استراکچر صنعتی، آسمان خراش‌ها و برج‌ها، سیستم‌های پشتیبانی تجهیزات. انواع زیرساخت‌ها و همینطور پل‌های فلزی، ترمینال‌های فرودگاهی، کارخانه‌ها و سوله‌های صنعتی و غیره به کار می‌روند.

سازه بتنی در استراکچر ساختمانی

سازه‌های بتنی انواعی از سازه ها هستند که در آنها از مصالحی مانند بتن آرمه و ترکیبی از شن ماسه میلگرد و سیمان استفاده می‌شود و در بخش‌های مختلفی از سازه به کار می‌روند.
استفاده کردن یا نکردن از هر یک از این سازه‌ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین شده. و دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد. برخی نیز بر این باورند که استفاده از استراکچر های بتنی هزینه کمتری نسبت به استراکچر های فولادی دارد اما این غلط است.
بسته به مشخصات کاربردی هر پروژه، بخش‌های فولادی به کار رفته در استراکچر ساختمانی ممکن است دارای اشکال و اندازه های مختلف باشند و این موارد به علاوه نوع مصالح در هزینه تمام شده استراکچر ساختمانی تاثیر گذارند.
هر یک از روش های مختلف ساخت و ساز مزایای خاص خود را دارد و اکثر ساختمان ها با استفاده از ترکیبی از این تکنیک ها و مواد، یک محیط راحت و دلخواه را برای ساکنین ایجاد می کنند.

X