با اتاق مستر دار و مزایای آن در منزل آشنا شوید

با اتاق مستر دار و مزایای آن در منزل آشنا شوید

با اتاق مستر دار و مزایای آن در منزل آشنا شوید

یکی از آرامش بخش ترین اتاق ها در منزل اتاق مستر دار است. در ادامه مطلب زیر با اتاق مستر دار و مزایای آن آشنا شوید.

اتاق مستر ریشه در گذشته های دور دارد. در این گذشته دور این اتاق خواب های بزرگ تنها به ارباب ها تعلق داشت. اما امروزه به یک ویژگی در معماری مدرن تبدیل شده اند. با هم نگاهی به این تحولات می اندازیم. اگر دوست دارید در خانه ای آرام و مجلل در هر نقطه جهان از جمله منطقه 22 و املاک چیتگر زندگی کنید و در مورد اتاق خواب مستر ابهام دارید این مقاله را تا انتها بخوانید.

مستر یعنی چه؟

شاید کلمه مستر  در ترکیب لغوی اتاق مستر برای شما سوال باشد. باید گفت که واژه مستر بسته به زمینه ای که در آن به کار می رود، معنای متفاوتی به خود می گیرد. اما در حوزه ساخت و ساز و دیزاین داخلی اصولا به فضایی گفته می شود که به شکلی همزمان به چندین خواسته و نیاز پاسخ دهد. در عین اینکه در معنای واژه مستر، مفهوم بزرگی و فراخی نیز نهفته است. یک معنای دیگر را نیز با شنیدن کلمه مستر می توان به دلالت های معنایی این کلمه افزود و آن هم مرکزیت است. کلمه مستر علاوه بر معناهایی که پیشتر گفتیم بر نوعی مرکزیت نیز دلالت می کند. همه این معانی به این خاطر در کالبد این واژه جا خوش کرده اند که در گذشته های دور بزرگ ترین اتاق خواب به مستر یا ارباب خانه تعلق داشت. در عمارت های اربابی قدیم و در نظام های ارباب رعیتی گذشته، بزرگ ترین اتاق از آن مهم ترین فرد خانه بود.

کلمه مستر معانی مختلفی را شامل می شود اما در زمینه ساختمان و برای طراحی خانه و اتاق خواب، به معنای “کاربرد چندگانه” و یا “چند منظوره” بوده و با این مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی بخشی از خانه که پاسخگوی چندین نیاز افراد به طور همزمان می باشد را مستر می گویند.

به گفته سایت homequestionsanswered: “اتاق خواب اصلی که اغلب به عنوان بزرگترین اتاق خواب در خانه تعریف می شود، معمولاً توسط شخص یا افرادی که به عنوان سرپرست خانوار خدمت می کنند، اشغال می شود. معمولاً شامل امکانات بیشتری نسبت به اتاق خواب های کوچکتر در خانه می شود و ممکن است شامل فضاهای اضافی باشد که مستقیماً از داخل فضا قابل دسترسی هستند.”

اتاق مستر چه اتاقی است؟ شباهتها و تفاوتها

حالا که با معنای مستر تا حدودی آشنا شدیم به سراغ اتاق مستر می رویم. اتاق مستر چه اتاقی است؟ ریشه این اصطلاح به سال 1926 میلادی بر می گردد. در واقع از آن زمان بود که این اصطلاح جای خود را در فرهنگ ساخت و ساز و طراحی داخلی باز کرد. در آن زمان برای نخستین بار این واژه برای توصیف بزرگ ترین اتاق یک خانه اعیانی و مجلل به کار رفت. آن اتاق دارای حمام اختصاصی و سرویس بهداشتی مستقل بود. امروزه اتاق خواب مستر به پدر و مادرها تعلق دارد. این اتاق، تنها اتاق خانه است که از داخل قفل می شود. مستر یک کمد اختصاصی هم دارد که می تواند در فضای داخلی اتاق ساخته شود یا اینکه در فضای بیرونی و در راهرو قرار داده شود.

یک اتاق مستر باید فضای کافی برای یک تختخواب دو نفره داشته باشد. علاوه بر حمام و سرویس بهداشتی مستقل یک اتاق خواب مستر ایده آل می تواند جکوزی، وان و سونا هم داشته باشد. البته تمام این افزونه ها بستگی تامی به متراژ خانه دارد. قطعا در یک فضای اندک، نمی توان به چنین طرح هایی جامه عمل پوشاند. با این حال در هنگام طراحی ساختمان فضای اتاق را طوری در نظر می گیرند که بتواند بیشترین خدمات چند منظوره را در خود جای دهد. یک اتاق خواب مستر آرمانی باید به همه نیازهای ساکنان خود یا والدین خانه بدون نیاز به بیرون رفتن از آن پاسخ دهد.

ویژگی های اتاق مستر

در معماری و طراحی داخلی خانه ها به طور معمول بخشی از خانه که معمولا اتاق خواب می باشد را به گونه ای طراحی می کنند که بتواند همزمان بسیاری از امکانات و اختیارت را در برگرفته و افراد در این فضا بتوانند چندین فعالیت معمول زندگی را انجام دهند. اتاق و یا فضایی از خانه که این گونه طراحی را شامل می شود را اتاق مستر خانه می نامند.

در حالت معمول اتاق های مستر که اغلب اتاق خواب والدین می باشد، بزرگتر از دیگر اتاق ها بوده و از امکاناتی مانند سرویش بهداشتی، حمام، کمدهای دیواری و در برخی موارد وان، جکوزی و سونا برخوردار می باشند. فضای این اتاق ها معمولا به اتدازه ای در نظر گرفته می شود که بتواند به راحتی تخت خواب والدین، کمد آینه، حمام و سرویس بهداشتی را برای آن در نظر گرفت. لذا متراژ بالا را می توان یکی از ویژگی های این اتاق ها دانست.

 

نکته دیگری که در مورد این گونه اتاق ها وجود دارد طراحی زیبای آن ها می باشد. معمولا این گونه اتاق ها دارای فضاسازی و طراحی خوبی هستند که به همین سبب چیدمان مناسب تری را می توان برای آن ها در نظر گرفت. علاوه بر این به گونه ای طراحی می شوند که اصلی ترین فضای اتاق دارای چیدمانی اصولی و زیبا باشد. یکی از بهترین ترفند هایی که به زیبایی هرچه بیشتر این اتاق ها ختم می شود قرار دادن پنجره هایی با چشم انداز زیبا در بخشی از اتاق می باشد که می تواند فضایی بسیار دلنشین برای زمان استراحت افراد ایجاد کند.

مهمترین ویژگی های اتاق مستر

اتاق های مستر در معماری خانه ها دارای بهترین امکانات می باشند که افراد بتوانند به راحتی ساعاتی را با آرامش و لذت در آن فضا بگذرانند. البته این گونه اتاق ها در بسیاری از ساختمان ها دارای امکاناتی کمتر می باشند و تنها به سبب وجود سرویس بهداشتی و حمام به عنوان مستر معرفی می شوند اما در مجموع می بایست شرایط و ویژگی های زیر را برای اناق های مستر مد نظر داشت:

متراژ بالا
فضای مناسب برای تخت خواب و چندین کمد
حمام و سرویس بهداشتی
کمدهای دیواری
پنجره هایی بزرگ با چشم انداز زیبا
فضاسازی اصولی و مناسب
طراحی زیبا
نورپردازی مناسب در چند حالت مختلف

علاوه بر ویژگی های ذکر شده در ساختمان های لوکس شاهد امکاناتی مانند وان، جکوزی، سونا، مبلمان، فضاهای مخصوص سیستم های صوتی و تصویری، مینی آشپزخانه برای پذیرایی مختصر و امکاناتی از این قبیل هستیم.

با اتاق مستر دار و مزایای آن در منزل آشنا شوید
با اتاق مستر دار و مزایای آن در منزل آشنا شوید
X