بالکن و تراس و حیاط خلوت چه تفاوتی دارند؟

بالکن و تراس و حیاط خلوت چه تفاوتی دارند؟

بالکن و تراس و حیاط خلوت چه تفاوتی دارند؟

یکی از مکانهای دنج رد خانه بالکن و تراس  حیاط خلوت میباشد. در ادامه مطلب زیر با فرق این سه با هم آشنا خواهید شد.

تعاریف فضای باز

ما توی این آموزش معماری میخوایم شما رو با تعاریف صحیح فضاهای باز در معماری آشنا کنیم پس همراه ما باشید تا با هم با توجه به تعاریف مقررات ملی ساختمان تعریف صحیح این ها رو یاد بگیریم:
بیاید یه بار برای همیشه قال قضیه این اسم فضاهای باز بکنیم و یادشون بگیریم چون خدایی اصلا خوب نیست شمایی که یه معماری و به قولی کننده ی کاری اسم اینارو اشتباه میگی!

بریم که یاد بگیریم:

حیاط بیرونی:

: فضائی باز و بیرون سطح زیربنا است، كه قسمت اعظم نورگیری ساختمان از آن تأمین می شود. اندازه ی حیاط بر اساس نسبت سطح حیاط و سطح زیربنای همكف، در مقررات طرح های توسعه شهری تعیین می شود.
حیاط خلوت:

فضائی باز است، كوچك تر از حیاط بیرونی و معمولاً در پشت ساختمان است كه ممكن است اندازه ی تمام عرض زمین و یا اندازه ی قسمتی از آن باشد. حیات خلوت در وسط ساختمان قرار نمیگیرد.
حیاط خلوت کجاست؟
پاسیو:

فضائی باز است، كه به وسیله دیوارهای ساختمان محصور شده و به طور معمول اضلاع آن در تمام ارتفاع ساختمان امتداد یافته، پاسیو وظیفه تأمین نور و تهویه بخشی از واحد های ساختمان را بر عهده دارد. پاسیو میتواند در میان ساختمان باشد. پاسیو در دسته بندی حیاط های داخلی است.
گودال باغچه:

فضائی باز در میان ساختمان قرار دارد و به طور معمول كف آن در سطحی پائین تر از تراز طبقه همكف قرار گرفته است و وظیفه تأمین نور و تهویه بخشی از ساختمان را بر عهده دارد.
گودال باغچه کجاست؟
حیاط مرکزی:

فضائی باز در طبقه همكف ساختمان های گروه 3 است كه توسط احجام ساختمانی همان پلاك از دو طرف یا بیشتر محصور گردیده و با رعایت ضوابط طرح های توسعه شهری میتواند بعنوان حیاط اصلی محسوب شود
حیاط مرکزی کجاست؟
بالكن:

سطحی است كه از دو یا سه طرف به طور مستقیم در مجاورت هوای آزاد قرار گرفته است و زیر آن به وسیله فضای بسته ای اشغال نگردیده باشد.
چگونه میتوانیم یک بالکن را دیزاین کنیم؟
بالکن کجاست؟
مهتابی (تراس):

سطح روبازی از ساختمان، كه بام بخشهایی از طبقه زیرین آن است
مهتابی یا تراس کجاست؟
ایوان:

فضایی مسقف است كه حداقل از یك طرف با هوای آزاد به طور مستقیم ارتباط دارد.
تراس کجاست؟
محفظه آفتاب گیر:

فضائی نیمه باز، كه در صورت اخذ مجوز از شهرداری ها یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی، در شرایط اقلیمی مناسب با سطوح شفاف پوشیده می شوند، یا از ابتدا به صورت بخشی از فضا های اصلی ساختمان به منظور استفاده از انرژی و نور آفتاب و اجتناب از تبادل حرارت با خارج ساختمان طراحی می شود.

X