اهمیت تاثیر فضای سبز چیست؟

اهمیت تاثیر فضای سبز چیست؟

اهمیت تاثیر فضای سبز چیست؟

یکی از مهم ترین بخش های طراحی ساختمان طراحی فضای سبز میباشد و تاثیر آن در طراحی. در ادامه مطلب زیر اهمیت فضای سبز را عنوان میکنیم.

اهمیت طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز یکی از بخش های مهم طراحی معماری است که هدف آن ادغام ویلا، ساختمان با مناظر طبیعی، آب و گیاهان می باشد. طراحی فضای سبز برای زیبایی و جلوه دادن به یک ساختمان و یا ویلا است. طراحی فضای سبز یکی از با اهمیت ترین اقدامات معماری است که باعث ایجاد ارتباط میان انسان و طبیعت می شود. با توجه به این که امروزه انسان ها بیشتر به زندگی در آپارتمان ها روی آورده اند، بنابراین محوطه سازی فقط مربوط به طراحی فضای سبز ویلا نیست. بلکه منظور از محوطه سازی، طراحی فضای سبز پشت بام، حیاط و باغچه های آپارتمان و همچنین تراس و بالکن یک آپارتمان می باشد.

طراحی فضای سبز

برای طراحی فضای سبز، شرایط محیطی باید ارزیابی شوند مانند زمین شناسی، آب شناسی و غیره. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در طراحی فضای سبز، به دنبال حفظ محیط زیست هستیم. برای این کار در محوطه سازی از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ های طبیعی استفاده می شود برای مثال در پیاده رو، محل استراحت، تزیینات و غیره. یکی از ابتدایی ترین المان های طراحی فضای سبز گیاهان است که همواره با آن ارتباط داریم. وجود گیاهان تاثیر چشمگیری بر آب و هوای آلوده دارد و تاحدودی آن را پاکسازی و تصفیه می کند. گیاهان علاوه بر تولید اکسیژن، آلاینده ها را جذب کرده و کیفیت هوا را افزایش می دهند. همچنین هوای داخلی هم باید با استفاده از گیاهان پاکسازی شود. بنابراین تاثیر گیاهان در طراحی داخلی هم حائز اهمیت است.
گیاهان و درختان اثر خنک کننده ای در روزهای گرم دارند. در برخی مناطق خاک به شدت با فلزات سنگین و مواد سمی آلوده می شود،که این باعث آلودگی آب های زیزمینی نیز می شود اما گیاهان با جذب آلاینده ها تاثیر مثبتی بر روی خاک می گذارند. باید دقت شود که نوع گیاهان را براساس شرایط زیست محیطی انتخاب کنیم تا به میزان حداکثر رشد کنند و سازگار باشند. گیاهان و درختان در گونه های مختلفی وجود دارند. در طراحی فضای سبز در صورت امکان، حداقل از یک درخت میوه دار استفاده می شود. علاوه بر پرورش میوه برای مصارف خوراکی، به دلیل ظاهر جذاب به عنوان گیاهان تزیینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاهان در طراحی فضای سبز

یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی فضای سبز، آب است. در محوطه سازی ویلا های بزرگ با تعبیه کردن استخر، علاوه بر اینکه یک فضای سرگرم کننده برای اعضا در فضای سبز ایجاد شده، از ویژگی های آن نیز بهره مند می شویم. با طراحی معماری آبنماهای مختلف، حوضچه های کوچک و آبشارها نیز از خواص عنصر آب در محوطه سازی استفاده می شود. آب در فضا ها باعث ایجاد حس آرامش، رفع خستگی و حذف صداهای اضافی می شود.
در طراحی فضای سبز، برای بهره مندی از همه ی فضا ها مسیرهای رفت و آمد نیز مطابق با سبک خانه طراحی می شوند. مهم ترین بخش طراحی مسیر رفت و آمد انتخاب صحیح مصالح می باشد که کمترین صدمه را در طول زمان ببینند. برای واضح تر کردن مسیر رفت و آمد هنگام شب، نورپردازی مسیر به بهترین نحو باید انجام گیرد. روش های بیشماری برای طراحی نورپردازی وجود دارد. به این صورت زیبایی فضای سبز چندین برابر می شود.

 

تاثیر آب در طراحی فضای سبز

به طور کلی به روش های مختلفی این عناصر در محوطه سازی استفاده می شوند. چیدمان و جانمایی این عناصر مانند استخر، آبنما، آلاچیق و گیاهان بسیار مهم هستند و باید باعث ایجاد فضایی مفرح و دلنشین شوند.
در طراحی فضای سبز ویلا ها با توجه به بزرگ تر بودن فضا، المان های بیشتری می توان استفاده کرد و تنها باید میان آنها هماهنگی ایجاد کنیم. برای مثال جانمایی استخر با نورپردازی مناسب که زیبایی ویلا را چند برابر می کند. با در نظر گرفتن آلاچیق یا پرگولا متناسب با سبک طراحی ویلا، فضایی برای نشستن ایجاد می کنیم که با قرار دادن باربیکیو در آن محل مناسبی برای پخت و پز نیز می باشد. با استفاده از آتشگاه نیز فضای استراحت مناسب در روزهای سرد ایجاد می شود.

در طراحی فضای سبز پشت بام، با بهره گیری پوشش گیاهی، روف گاردن یا بام سبز ایجاد می شود. در روف گاردن نیز با قرار دادن آلاچیق، آبنما و استفاده از گیاهان مختلف فضای سبز ایجاد می کنیم. در برخی طرح ها از دیوار سبز در طراحی روف گاردن استفاده می شود. با قرار دادن شومینه های فضای باز و یا هیتر در هوای سرد نیز می توان از روف گاردن استفاده کرد. برای تکمیل طراحی فضای سبز پشت بام، به طراحی انواع آبنما، مسیر رفت و آمد و نورپردازی نیز می پردازیم.

X