اصول طراحی اولیه ساختمان بر چه مبنایی است؟

اصول طراحی اولیه ساختمان بر چه مبنایی است؟

اصول طراحی اولیه ساختمان بر چه مبنایی است؟

زمانی که یک ساختمان در حال  پی ریزی برنامه ای برای طراحی است اصول اولیه ای باید رعایت شود. در ادامه مطلب زیر یاد میگیریم که اصول طراحی اولیه ساختمان بر چه مبنایی است؟

اصول طراحی ساختمان در سال 2022 به مجموعه قوانین و دستورالعمل‌هایی گفته می‌شود که به تایید مهندسان و نظام مهندسی ساختمان رسیده است و تمام ساختمان سازان و پیمانکاران موظف به انجام آن هستند. طراحی ساختمان و به اجرا درآوردن آن تقریباً زمان زیادی طول می کشد. مقدمات کار باید فراهم شود. این اصول هم برای ساختمان های مسکونی آپارتمانی و هم برای ویلاهای شمال صدق می کند. اگر مهندس یا پیمانکار ساختمان هستید و یا اگر در حوزه ساخت ویلای شمال فعالیت می کنید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این بحث با ما همراه باشید.

وقتی یک پروژه تجاری یا مسکونی برنامه ریزی می شود، مالک می خواهد همه چیز به خوبی انجام شود. بودجه ای در این میان وجود دارد که باید به دقت مدیریت و کنترل شود و مشخصاتی که برای کاربر نهایی ساختمان مهم است به مرحله اجرا در بیاید.

 

این، وظیفه شرکت مهندسی، معمار و پیمانکار ساخت و ساز است که با هم همکاری کنند تا ساختمانی با طراحی خوب را ارائه دهند؛ ساختمانی که تمام کدها و مشخصات را در چارچوب بودجه اعلام شده رعایت کند؛ به عبارت ساده تر، ساختمان طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022 ساخته شده باشد. معماران چهار قانون طلایی در طراحی ساختمان دارند که سعی می کنند از آنها پیروی کنند.

شرکت های مهندسی و طراحی ساختمان، مشتریان خود را از حوزه های مختلفی مانند زمینه های تجاری و خرده فروشی، پروژه های دولتی، صنعت حمل و نقل، ساختمان های سازمانی، بخش صنعتی و … جذب می کنند. طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022، شرکت های مهندسی، خدمات بسیاری از جمله مهندسی عمران، نقشه برداری زمین، معماری، خدمات محیطی و ژئوتکنیکی و خدمات ساختمانی را به مشتریان خود ارائه می دهند. در ادامه با 4 نکته طلایی و مهم در این زمینه آشنا می شویم.

4 قانون طلایی معماران که طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022 تدوین شده است

 

هر معمار دارای استانداردهای عملی است و باید بتواند الزامات طراحی کل ساختمان و طراحی یکپارچه با کارایی بالا، که شامل کارایی و نوآوری است را برآورده کند. این قوانین را در قسمت زیر بررسی می کنیم:

· قانون اول:

معمار باید قادر به ساخت پروژه ای باید که طی یک فرآیند طراحی انجام گرفته و شامل کاربران، مالکان و پیمانکاران و مهندسان پروژه به عنوان اعضای تیم است. این مجموعه از متخصصان ممکن است شامل کارشناسان برنامه ریزی، مهندسان عمران و محیط زیست و معماران ناظر باشد. تیم طراحی ممکن است شامل معماران، برنامه نویسان و طراحان داخلی نیز باشد. کارشناسان سیستم ساختمان، متخصصان ساخت ‌و ساز، مالکان، مدیران مالی، و مقامات محلی و حتی تیم آتش نشانی ممکن است این تیم حرفه ای را تکمیل کنند. معمار باید به همه این متخصصان کمک کند تا با هم همکاری کرده و پروژه ساخت را طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2021 پیش ببرند.

· قانون دوم:

طرح اجرایی معمار باید از سلامت، ایمنی و رفاه عمومی کارکنان در محیط کار محافظت کند و در عین حال، عوامل فرهنگی مانند تاریخ، تئوری، فناوری و ملاحظات اجتماعی را نیز در بر گیرد. معمار باید از آموزش هایی که در زمینه هنر و علم دیده است در پیشبرد اهداف پروژه استفاده کند. طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022 ، بهتر است معماران را از یک تیم حرفه ای و با تجربه انتخاب کنید که به تمام جزئیات مسلط هستند.

· قانون سوم:

از بهترین مواد و متریال موجود برای هر پروژه استفاده کنید. این گزینه نیز در مرجع اصول طراحی ساختمان در سال 202 درج شده است. این نوع مرجع به معمار کمک می کند تا راهنمایی های مربوط به نمایش بصری محصولات، مواد، سیستم ها و مجموعه ها و روش های پیاده سازی هر کدام را ارائه دهد. مراجع استاندارد ساخت و ساز، کدها و استانداردهای معماری فعلی را فهرست می کند. همچنین دارای پوشش مفیدی در مورد انعطاف پذیری ساختمان، طراحی پوشش ساختمان، اصول طراحی، اطلاعات جدید در مورد عوامل طراحی محیطی، و خواص مواد است. طراحی پایدار و فرآیندهای کلیدی طراحی و معماری نیز در این منابع پوشش داده شده است.

· قانون چهارم:

معمار باید بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند تا تصویری اولیه از ظاهر ساختمان و عملکردهای مهم سازه ایجاد نماید. معمار باید فهرستی جامع از مشخصات طراحی ساختمان و عملکرد ساختمان را به همراه بودجه ای که طراحی و ساخت باید داشته باشد، دریافت کند. زیباترین سازه اگر دیدگاه مالک را در مورد ظاهر ساختمان برآورده نکند، پذیرفته نخواهد شد. برای دسترسی به تمام این اهداف، دریافت و رعایت تمام اصول طراحی ساختمان در سال 2022 الزامی است.
تیم‌سازی برای طراحی ساختمان و اجرای پروژه ها مهم است

تیم‌سازی برای طراحی ساختمان و اجرای پروژه‌ها

طراحی و ساخت موفق یک ساختمان تجاری یا مسکونی به همکاری شرکت مهندسی، معمار، خدمات ساختمانی، سایر کارشناسان و کارفرما بستگی دارد. شرکت مهندسی عمران باید پروژه را از ابتدا با انتخاب مکان، آماده سازی مکان، از طریق فرآیند طراحی ساختمان و صدور مجوز، و تا ساخت و ساز و تکمیل نهایی، هدایت کند. تمام این مراحل، به ویژه مراحل ساخت، طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022 اجرا و نظارت می گردد.

فرآیند مهندسی و ساخت و ساز ممکن است شامل تخصص در زمینه هایی مانند نقشه برداری زمین، آماده سازی مکان پروژه، درجه بندی و زهکشی، بررسی حق مالکیت، مدیریت آب، طراحی پارکینگ، علامت گذاری ها، طراحی تاسیسات و موارد دیگر باشد. یک شرکت مهندسی بر تمام جزئیات یک پروژه ساختمان تجاری و مسکونی نظارت می کند تا پروژه نهایی، تمام مشخصات را داشته باشد و تمام بازرسی ها را مطابق با اصول طراحی ساختمان در سال 2022 پشت سر بگذارد.

قوانین مهم برای طراحی ساختمان مسکونی

طراحی خانه مسکونی و یا ویلای شمال، خود می تواند یک کار بسیار هیجان انگیز باشد. فرآیند طراحی، شبیه به یک عمل شعبده بازی پیچیده است و طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022 قابل اجرا خواهد بود. 6 قانون طلایی وجود دارد که باید برای طراحی های خانه های مسکونی و ویلاها از آنها پیروی کنید. این 6 قانون را در قسمت زیر بررسی می کنیم:

1- به صورت سه بعدی فکر کنید

طراحان حرفه ای خانه های مسکونی و ویلاها، مانند طراحان ساختمان و معماران، زمانی که در حال کار بر روی یک پروژه جدید یا بازسازی هستند، همیشه به صورت سه بعدی فکر می کنند. آن ‌ها دائماً ایده ‌های طراحی را به صورت پلان و به صورت سه‌ بعدی ترکیب می ‌کنند و از آن بهره می‌ برند. برای برخی افراد این مهارت، خدادادی است، اما می توان آن را در طول زمان نیز آموخت.

فکر کردن به طرح های سه بعدی می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که صحبت از تبدیل پلان های دو بعدی ساختمان به یک ساختمان بهتر و زیباتر به میان می آید. اگر این مهارت را دارید، ضروری است همیشه به این فکر کنید که ایده های شما به عنوان یک فرم ساختمانی، چگونه به نظر می رسند، در غیر این صورت این ریسک را خواهید داشت که ساختمان شما شبیه طرحی با دیوارهای فشرده و سقف به هم چسبیده در بالا باشد! برای طراحی سه بعدی، جای نگرانی نیست. امروزه، نرم افزارهای طراحی ساختمان، این مشکل را برطرف کرده اند. پس از ایجاد طرح، طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022، ساخت و ساز آغاز می شود.

2- مقدار مصالح ساختمانی مختلف را محدود کنید

اصول طراحی ساختمان در سال 2021 می گوید از بهترین مصالح ساختمانی و به مقدار لازم استفاده کنید. هنگام استفاده از بیش از دو نوع روکش خارجی ساختمان به خصوص در یک سطح (ارتفاع)، بسیار مراقب باشید. اولویت برای استفاده، موادی است که می خواهید با هم در کنار هم به کار ببرید؛ باید در انتخاب مصالح در نمای بیرونی سازه بسیار دقت کنید؛ در غیر این صورت می تواند منجر به یک نمای آلوده و غیر استاندارد و نشت آب به داخل خانه شود.

اطمینان حاصل کنید که اتصالات مواد به خوبی و دقیق انجام شده و همچنین مطمئن شوید که سازنده، نحوه اتصال این مواد را در حین انجام الزامات ضد آب، به خوبی کنترل کرده است. نحوه اتصال سازه ها در قسمت های مختلف در اصول طراحی ساختمان در سال 2022 درج شده است. یک ترفند ساده این است که ساختمان را با استفاده از مصالحی متفاوت بسازید و از اختلاط مواد در یک ارتفاع جداً خودداری کنید.

3- از روش های مقرون به صرفه و متناسب با بودجه مالی برای ساخت و ساز استفاده کنید

اطمینان حاصل کنید که انواع طراحی ساختمان که انتخاب می کنید با مکان پروژه، سبک ساختمان و بودجه شما مطابقت دارد. در طول مرحله طراحی، باید در مورد انواع ساخت و ساز فکر کنید تا مطمئن شوید که فرم ساختمان شما متناسب با سبک ساختمانی است که در نظر دارید و مقرون به صرفه خواهد بود. اصول طراحی ساختمان در سال 2022 به شما می گوید چه جزئیاتی را در نظر بگیرید. بهترین طراحان ساختمانی افرادی هستند که به این جزئیات مسلط بوده و بهترین پروژه ها را به شما تحویل می دهند.

استفاده از انواع ساخت و ساز نامناسب می تواند وزن سازه را سنگین تر کند، که در این صورت، ساختمان بسیار غیر ایمن خواهد شد؛ استفاده از متریال نامناسب می تواند منجر به گران تر شدن فونداسیون سازه شود. طراحان ساختمانی با نظر به اصول طراحی ساختمان در سال 2022 می توانند معین کنند که در کدام قسمت از ساختمان باید چه مصالحی و با چه ویژگی هایی نصب شوند.

4- یک طراحی خوب را با ترکیب عناصر اجرا کنید

یک ساختمان خوب طراحی شده، ناشی از توجه جدی به عناصری مانند تناسب، تقارن و تکرار است. این نیز یکی از مهم ترین اصول طراحی ساختمان در سال 2022 می باشد. در این خصوص به نکات زیر توجه کنید:

· رعایت تناسب در طراحی ساختمان: ساختمانی که طراحی می کنید باید با مقیاس انسانی مطابقت داشته باشد و نباید از نظر بصری، نامتناسب (خیلی بزرگ یا خیلی کوچک) به نظر برسد. قبل از اینکه متعهد به طراحی شوید، باید این را درک کنید.

· رعایت عنصر تقارن در طراحی ساختمان: استفاده از تقارن، یک روش ساده و سنتی برای این است که از زیبایی و ایمنی سازه مطمئن شوید.

· رعایت عنصر تکرار در طراحی ساختمان: استفاده از عنصر تکرار در طراحی ساختمان، قدرت بصری و راحت بودن ساختمان را ارائه می دهد. تکرار در تعداد پنجره‌ها یا درب ها می ‌تواند به خوبی در طراحی عمل کند.

5- برای تکمیل طراحی، بازسازی را طراحی کنید

طبق اصول طراحی ساختمان در سال 2022، هنگام طراحی باید این موقعیت را در نظر بگیرید که اگر صاحب خانه بخواهد قسمت هایی از ساختمان را در آینده بازسازی کند، آیا این امکان وجود دارد یا خیر. هنگام طراحی یک خانه، اگر فرم و سبک موجود در نظر گرفته نشده باشد، اجرای یک بازسازی خوب، غیرممکن است.

شما می توانید یا سبک جدید به ساختمان اضافه کنید و یا اینکه ساختمان را با سبک قبلی ادامه دهید و فضا به اندازه کافی برای بازسازی در نظر بگیرید. با مشورت با طراحان می توانید بین این گزینه ها، بهترین را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که نوع ساخت و جزئیات انتخاب سبک طراحی شما، به راحتی در سازه منعکس می شود.

6- مراقب مکان ها و اندازه های تراس در تمام قسمت ها باشید

قرار دادن تراس در طراحی ساختمان در مکان های نامناسب می تواند منجر به عدم استفاده از آنها برای هدف مورد نظر شما شود. برای طراحی تراس و بالکن، در مرجع اصول طراحی ساختمان در سال 2022نیز مواردی عنوان شده است. برای طراحی تراس یا بالکن، این قوانین را در نظر داشته باشید:

· بالکن یا تراس برای اتاق خواب به ندرت مورد استفاده قرار می ‌گیرد، مگر اینکه آشپزخانه کوچکی در نزدیکی آن وجود داشته باشد.

· از طراحی تراس های بسیار بزرگ رو به منظره خودداری کنید؛ بالکن یا تراس هایی که رو به مناظر هستند می توانند نمای بنای را از داخل خراب کنند، زیرا نگاه ها به نرده ها و کفپوش ها متمایل می شود. با توجه به اصول طراحی ساختمان در سال 2022، بهتر است تراس را در یک سمت فضای اصلی طراحی کنید تا بتوانید از مناظر و زیبایی های اطراف، بدون نگاه کردن به قسمت های دیگر، لذت ببرید.

· تراس را با عمق کمتر از 2000 میلی ‌متر نباید طراحی کنید. بالکن با عمق 2000 میلی ‌متر یا کمتر از فضای نشیمن، عملاً غیرقابل استفاده هستند؛ به ‌خصوص اگر نیاز به یک میز و صندلی 6 نفره دارید یا میخواهید دکوراسیون را برای بالکن و تراس اجرا کنید، حتماً فضای کافی را در نظر بگیرید. ابعاد و اندازه ها در مرجع اصول طراحی ساختمان در سال 2022 نوشته شده است.

· طراحی جهت یا سمت گیری تراس برای طراحی ساختمان ویلا یا خانه های ویلایی یا حتی آپارتمان های بزرگ بسیار مهم است. سعی کنید تراس را در سمت جنوبی قرار ندهید (این بخش ها در زمستان سایه دار و سرد هستند و باعث می شوند اتاق های سطح پایین، سردتر و تاریک تر از قبل شوند). طراحی تراس در ساختمان، بهتر است در سمت شمال و یا شمال/شرق و سپس شمال/غرب باشد. نحوه طراحی این سمت گیری ها به دقت در اصول طراحی ساختمان در سال 2022 آمده است.

· اندازه تراس یا بالکن باید 4200×4200 میلی متر باشد تا یک میز 6 نفره با صندلی را در خود جای دهد (این حالت باعث می شود وقتی افراد دور هم نشسته اند، فضای کافی برای حرکت وجود داشته باشد). اگر نمی‌ خواهید میز و صندلی ‌های بر فضا حاکم باشند، اندازه باید دو برابر اندازه توصیه ‌شده در بالا باشد.

X