اشتباه های رایج در چیدمان را بشناسید

اشتباه های رایج در چیدمان را بشناسید

اشتباه های رایج در چیدمان را بشناسید

یکی از مهم ترین نکات دکور نحوه چیدمان است.در ادامه مطلب زیر با اشتباهات چیدمان آشنا شوید.

 

یکی از این اشتباهات که در چیدمان مبلمان انجام‌ میشود چیدمان ردیفی و چسبیده به دیوار است که معمولا افرادی که در منزل جای خیلی کمی دارند مجبور می شود مبلمان را به صورت پشتی های قدیمی دور تا دور خانه چسبیده به دیوار قرار دهند که این کار کاملا اشتباهی است و باعث می شود مبلمان زیبایی و جلوه ای که باید را نداشته باشد و برای اینکه مبلمان در جایگاه مناسبی در منزل قرار گیرد باید یک فضای مشخص به آن اختصاص داده شود.

 

معماری های قدیمی خانه های ایرانی که خیلی اصیل هستند معمولاً سالن های بزرگ و و دل بازی دارند که در بیشتر این خانه ها از فرش های سنتی ایرانی و پشتی ها استفاده می شد که ظاهر جذابی را به این خانه ها می بخشید. ولی با گسترش زندگی شهرنشینی و ساکن شدن افراد در آپارتمان های کوچک این سبک زندگی کاملا کنار رفت و جای خود را به سبک زندگی غربی و امروزی داد. در آپارتمان های امروزی معمولا از مبلمان در صورت های مختلف استفاده می کنند و بسیازی از افراد برای اینکه خیلی از این سبک زندگی زمان زیادی نمی‌گذرد آشنایی کامل با قوانین آن ندارد و گاها هم پیش می آید که برای چیدمان دچار یکسری اشتباهات شوند. برای اینکه بدانید مبلمان را به چه صورت چیدمان کنید و بقیه وسایل خانه را چگونه خریداری کنید و در جای خود قرار دهید تا منزل شما زیباتر به نظر بیاید باید یک سری نقاط را بدانید که در این مقاله به شما خواهیم آموخت.

چه مبلی بخریم؟

با توجه به تنوع سبک های مختلف و طرح های مختلف در مبلمان تقسی بندی آنها به یکسری دسته‌بندی‌های ریز و درشت باعث می‌شود که افرادی که اطلاعات کمی از آنها دارند در انتخاب مدل مناسب سردرگم شوند و ندانند که برای منزل آنها و دکوراسیونی که مدنظر دارند چه مبلمانی بهترین گزینه خواهد بود. بیشترین مدل هایی که در ایران و در منازل ایرانی رایج است استفاده از مبل های نیم ست است که معمولا متشکل از یک کاناپه دو نفره و دو عدد کاناپه یک نفره است و ست های هفت نفره مبلمان معمولاً شامل یک عدد کاناپه سه نفره و یک عدد کاناپه دو نفره به همراه دو کاناپه یک نفره می باشد.

 

معمولا در ست های نه نفره مبلمان در کنار ست های هفت نفره دو عدد صندلی میزبان هم دارد و یکی از رایج ترین مدل های مبلمانی که در بازار موجود است و طرفداران بسیار زیادی دارد مبل های ال شکل هستند. برای اینکه بهترین مبلمان را برای منزل خود انتخاب کنید لازم است اول به متراژ و اندازه خانه خود دقت کنید و باید توجه کنید که سبک زندگی که برای منزل انتخاب کردید چگونه است و قرار است رفت و آمدها به چه صورت باشد؟

اگر شما ساکن یک خانه کوچک هستید و خیلی از خانواده‌هایی نیستید که رفت و آمد زیادی دارند و مهمانی های شلوغی در خانه آنها برگزار می شود استفاده از یک نیم ست کوچک می تواند برای شما بهترین گزینه باشد. ولی اگر خانه کوچکی دارید و در عین حال مهمان های زیادی در خانه شما رفت و آمد می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم که از مبل های ال شکل در منزلتان استفاده کنید زیرا این مبل ها هم جای کمتری را اشغال می کنند و هم باعث می شوند شما از فضا نهایت استفاده را برده باشید.

 

ولی اگر خانه ای دارید که متراژ نسبتا متوسطی دارد پیشنهاد می کنیم از یک ست 7 نفره مبلمان برای منزل خود استفاده کنید که انتخاب سبک این مبلمان کاملاً با خود شماست و سلیقه شما را می طلبد که دوست دارید در منزل چه نوع سبکی حاکم باشد. اگر فکر می کنید که ممکن است بعضی اوقات مهمان‌های شما خیلی زیاد باشند و با کمبود مبل مواجه شوید پیشنهاد میکنیم میزهای ناهارخوری را طوری انتخاب و خریداری کنید که اگر لازم شد بتوانید از صندلی‌های آن برای میهمانان در اتاق نشیمن استفاده کنید.

اگر خانه شما جزو آن دسته از خانه هایی است که متراژ بسیار زیادی دارد و سالن های بزرگی دارد شما قادر خواهید بود که از ست های مبل 9 نفره در منزل خود استفاده کنید یا حتی دو ست مبلمان متوسط را در کنار یکدیگر داشته باشید که این دو می‌تواند از هر سبکی باشد.

چه سبکی بخریم؟

هر چقدر که سبک های معماری و دکوراسیون وجود داشته باشد متناسب با آن هم طراحی های مبلمان انجام شده است و موجود است و وقتی که تصمیم دارید برای خانه های ایرانی خرید مبلمان را انجام دهید بیشترین گزینه ای که پیش روی شما واقع می‌شود دوراهی بر سر مبل های استیل و راحتی است و یا حتی در کنار مبل های استیل گزینه های مختلفی از سبک‌های کلاسیک هم چشم شما را می‌گیرند و ممکن است مایل به خرید آنها برای منزل خود باشید.

 

از بین انواع مختلف مبل آنهایی که بدنه های چوبی با کنده کاری و منبت کاری دارند و معمولاً روکش آنها از پارچه های پر نقش و نگار انتخاب می شود در دسته مبل های کلاسیک قرار می گیرند که استیل هم می تواند جزو همین دسته باشد. اگر دوست دارید در فضای منزل خود از همین مبل های استیل و کلاسیک استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که حتما فضای کلی منزل را به گونه ای ترتیب دهید که پذیرای این سبک از مبلمان باشد و شما بتوانید این سبک را در منزل خود در کنار دکوری های سنتی قرار دهید.

 

ولی اگر سبک کلی منزل شما حالت مدرن و امروزی دارد قرار دادن مبل های استیل و کلاسیک در آن می‌تواند یک ناهماهنگی مشخصی در منزل شما به وجود بیاورد که معمولا در ذوق شما می‌خورد و شما هیچ وقت همچین گزینه ای را برای خود و منزل خود جذاب نمیدانید. در نظر داشته باشید که مبل های استیل و کلاسیک برای خانه هایی که متراژ بزرگتری دارند مناسب است و اگر مهمانی ها و مراسم رسمی دارید بهتر است از استیل استفاده کنید و این مبل ها گزینه مناسبی برای مهمانی های صمیمی دورهمی و شبانه شما نخواهند بود.

هر وقت دوست دارید که هم مهمانی های دورهمی صمیمی داشته باشید و هم مهمانی های رسمی و فضای کافی در اختیار دارید از ترکیب دو سبک مختلف مبلمان استفاده کنید که در مقاله جدا به تفصیل در مورد آنها صحبت شد. در مقابل سبک مبل های استیل و کلاسیک که در مورد آن صحبت کردیم مبل های راحتی قرار دارند که در دسته سبک های مدرن قرار می‌گیرند و بیشتر پذیرایی ها و مهمانی های روزمره شما را جوابگو هستند و در خانه های کوچک امروزی می توانند بهترین گزینه باشند و چون تنوع بسیار زیادی دارند شما باید با توجه به ابعاد منزل و سلیقه خود طرح مورد نظر را انتخاب کنید.

مبل ها را ردیفی نچینید

یکی از بیشترین اشتباهاتی که افراد در هنگام چیدن مبلمان منزل انجام میدهند این است که برای جلوگیری از محدودیت کمبود جا مبل ها را به صورت ردیفی به دیوار می چسبانند و مثل پشتی دور خانه قرار می دهند که این باعث می شود زیبایی منزل شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

همیشه وقتی که میخواهید چیدمان مبلمان را انجام دهید یک فاصله استاندارد بین هر کاناپه با یکدیگر قرار دهید تا افراد بتوانند به خوبی با یکدیگر در ارتباط باشند و همچنین کاناپه ها را از دیوار فاصله بدهیم تا هم مبلمان ظاهرش را بهتر نشان دهد و هم رفت و آمد از پشت مبلمان هم مقدور باشد.

ولی اگر متراژ منزل شما خیلی کم است و نمی توانید این فضای فاصله را بین دیوار و مبلمان داشته باشید مشکلی ندارد و بهتر است از مبل های ال شکل استفاده کنید که یک قسمت مبلمان برای تردد باز باشد و شما این مدل مبلمان را میتوانید به کنج دیوار بچسبانید و خیالتان راحت باشد که هم زیبایی آن حفظ شده است و هم راه برای رفت و آمد و پذیرایی وجود دارد.

یک فرش کوچک برای مبل ها انتخاب نکنید

در بیشتر خانه های ایرانی طبق فرهنگی که ما داریم از فرش ها استفاده می شود و وقتی که می گوییم یک اتاقی دارای فرش است منظور ما این است که با توجه به ابعاد اتاق برای آن فرش تهیه شده است که گوشه های اتاق هم می پوشاند. زیرا قرار است فرش‌ها فضای را مشخص کند که شما بتوانید روی آن غذا بخورید و استراحت کنید و یک فضایی برای نشستن شما باشد و همیشه فرشی مناسب است که کنج خانه را بگیرد مگر اینکه شما بخواهید برای اتاق که مبلمان در آن وجود دارد فرش تهیه کنید که معمولا افراد تصمیم می گیرند که فرش های کوچکی را انتخاب کنند که دور مبلمان باز باشد.

 

ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که ابعاد فرش باید به گونه ای باشد که وقتی شما مبلمان را روی آن قرار می دهید کاناپه ها از محدوده فرش بیرون نزند و تمام مبلمان دقیقا روی فرش قرار بگیرد و و فرش بتواند دور آن را کامل کند و وقتی که شما روی مبل نشسته اید پای شما روی فرش قرار بگیرد اشتباه رایجی که بیشتر خانواده ها انجام می دهند این است که برای زیباتر به نظر رسیدن منزل فرش کوچک انتخاب می‌کنند که فقط زیر میز را در بر می‌گیرد که این یکی از بزرگترین اشتباهات در چیدمان است و بهترین حالت این است که فرش شما حداقل از فضای چیدمان مبل ها کمی بزرگتر باشد ولی آنقدر هم بزرگ نباشد که دو ست مبلمان به صورت کامل روی آن قرار بگیرد و شما بتوانید همه سطح کف را به صورت یکدست مشاهده کنید.

تلویزیون را محور چیدمان مبل ها قرار ندهید

بیشتر چیدمان در فضای خانه های ایرانی به این صورت ترتیب داده می‌شود که نگاه می‌کنند ببینند تابش نور آفتاب به چه صورت است و جای قرار گرفتن میز تلویزیون کجاست و بعد مبل ها را با توجه به محور تلویزیون قرار می دهند. ولی اگر تصمیم داشتید که یک چیدمان بی نقص در منزل خود داشته باشید مبل‌ها را دور از تلویزیون دور هم بچینید که باعث شود فضای صحبت شما به صمیمی تر و گرم تر باشد و تمام توجه افراد به سمت تلویزیون نباشد تا صمیمیت از فضا دور شود و افراد دیگر به صحبت های هم توجه نکنند.

X